Gå til innhold

Ok å bare hvile når man har utmattelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våknet i dag og følte meg svært tung. Kaffe hjalp ikke som det pleier. Har bare vært skikkelig trøtt og hver minste bevegelse et ork. Vanskelig å være god mor. Hadde Corona sist uke og mistenker det kan være følger etter dette, men hadde likevel ok med energi dagene før.

Heldigvis er samboer frisk og har tatt ekstra tak i dag.  Nå ligger jeg fortsatt og kjenner meg fortsatt skikkelig trøtt. Vil bare sove til i morgen, men har dårlig samvittighet for alt jeg skulle ha gjort. Klesvask, gjøre i stand til bhg dagen i morgen osv.  Så det kjennes jo ikke godt mentalt heller når jeg føler meg så ubrukelig. Satser jo på mer energi i morgen, men er samtidig livredd for at utmattelsen skal fortsette. Og da vil jeg slite enda mer i morgen mtp alt som skulle vært gjort klart i dag. Lurer derfor på om det er bedre om jeg presser meg opp og får gjort det jeg skal nå. Eller om det er best å bare la kroppen hvile, som jeg ville gjort dersom fatiguen skyldest feber/virussykdom. Jeg har ingen andre symptomer enn utmattelsen.

Hva ville dere rådet å gjøre? Er det best å hvile eller presse seg rundt med fatigue?

Var slitsom bare å få tastet ned dette innlegget her nå…

Anonymkode: 34074...6ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvile er best men ikke bli helt passiv heller 

Anonymkode: a4774...fff

AnonymBruker
Skrevet

Hvil med god samvittighet.

Anonymkode: 92d5c...f74

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvil 🥰 Så får kroppen kommet seg. Spis noe sunt så får kroppen næring for å komme seg også. Ikke ha dårlig samvittighet for det, noen ganger trenger man å hvile. 

Anonymkode: 8ce94...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Hvil.

Anonymkode: 02e0b...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Våknet i dag og følte meg svært tung. Kaffe hjalp ikke som det pleier. Har bare vært skikkelig trøtt og hver minste bevegelse et ork. Vanskelig å være god mor. Hadde Corona sist uke og mistenker det kan være følger etter dette, men hadde likevel ok med energi dagene før.

Heldigvis er samboer frisk og har tatt ekstra tak i dag.  Nå ligger jeg fortsatt og kjenner meg fortsatt skikkelig trøtt. Vil bare sove til i morgen, men har dårlig samvittighet for alt jeg skulle ha gjort. Klesvask, gjøre i stand til bhg dagen i morgen osv.  Så det kjennes jo ikke godt mentalt heller når jeg føler meg så ubrukelig. Satser jo på mer energi i morgen, men er samtidig livredd for at utmattelsen skal fortsette. Og da vil jeg slite enda mer i morgen mtp alt som skulle vært gjort klart i dag. Lurer derfor på om det er bedre om jeg presser meg opp og får gjort det jeg skal nå. Eller om det er best å bare la kroppen hvile, som jeg ville gjort dersom fatiguen skyldest feber/virussykdom. Jeg har ingen andre symptomer enn utmattelsen.

Hva ville dere rådet å gjøre? Er det best å hvile eller presse seg rundt med fatigue?

Det er ikke fatigue hvis det er et tilfelle kun nå. Fatigue er vedvarende. 

Lytt til kroppen din, men ikke meld deg hele ut heller - selv om man er utslitt går det an å sette på en vaskemaskin bare. Hvis man har barn så er det dessverre slik, man kan ikke bare melde retrett uavhengig partner. 

Anonymkode: e374b...521

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er sliten etter nylig sykdom - det  er helt normalt og har ingen ting med fatigue å gjøre. Lytt til kroppen, hvil deg når du trenger det, og ro ned dramaet en smule. Det tar ofte litt tid å komme seg etter sykdom.

Anonymkode: bda80...78a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir langvarig så er cluet å hvile når du merker symptomer, vente med å være aktiv når du føler deg litt bedre. Om du hele tiden presser deg når kroppen sier du skal roe ned så kan du muligens forlenge problemet. Gjennomgått Corona kan gi etterdønninger en stund etter i form av feks utmattelse .

Anonymkode: ac78e...0af

• Liker 1
Skrevet

Har du utmattelse som følge av infeksjon er det avgjørende at du hviler godt. Men det mener jeg ikke at du skal ligge 24 timer i døgnet, men holde deg innenfor balansetersklene mellom aktivitet og hvile. Trening bør utgå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 20.23):

Slitenhet/utmattelse og fatigue er ikke det samme.!

Anonymkode: 5db1c...537

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, en kan aldri hvile seg til god helse.

Anonymkode: 1de8f...48c

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke utmattelse, du har én dårlig dag i etter å ha vært syk. Det er alt for tidlig å bli livredd, det finnes ingen grunn til å tro at dette ikke skal gå over.

Du burde ikke presse deg for hardt når du nettopp har vært syk, men akkurat hva som er for hardt må du kjenne etter selv. Enig med den som sier at du i alle fall ikke skal trene nå.

Anonymkode: ef9b1...a3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det stemmer ikke. Har man ME er nettopp hvile en av de viktigste verktøyene for å bli bedre på sikt. Presser du deg kan du bli mye sykere. Jeg sier ikke at du hviler deg til god helse, men du hviler deg bedre over tid så du kan gjøre mer.

Fatigue er det ikke om det er kort tid siden sykdom, langvarig derimot da kan vi snakke om fatigue.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil. Har man influensa så ber legen deg om å ta det med ro, hvile godt og drikke mye vann. Standard-råd ved influensa, feber, infeksjonser og post-kirurgi. Og all pasienterfaring tilsier at hvile er nøkkelen for bedring når du har ME der du balanserer mellom hvile og aktivitet gjennom aktivitetstilpasning. Hvile er også hovedfaktoren for bedring når du er utbrent.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke. Har man ME er nettopp hvile en av de viktigste verktøyene for å bli bedre på sikt. Presser du deg kan du bli mye sykere. Jeg sier ikke at du hviler deg til god helse, men du hviler deg bedre over tid så du kan gjøre mer.

Fatigue er det ikke om det er kort tid siden sykdom, langvarig derimot da kan vi snakke om fatigue.

Det er bedre å komme seg ut i naturen.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke stresse. Hvil mye, sov godt, drikk vann, spis frukt, få frisk luft, gå en rolig tur eller bare sitt ute i frisk luft. 

Jeg ville byttet ut kaffen med chaga. Da får du mer energi og overskudd. Jeg kjenner flere som har gjort det og fått bedre helse. Jeg pleier å kjøpe chaga på helsekost i pulverform, men det finnes også i stykker om man får tak i det. Det smaker godt og beiskt.

Anonymkode: b09f0...b9a

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (49 minutter siden):

Feil. Har man influensa så ber legen deg om å ta det med ro, hvile godt og drikke mye vann. Standard-råd ved influensa, feber, infeksjonser og post-kirurgi. Og all pasienterfaring tilsier at hvile er nøkkelen for bedring når du har ME der du balanserer mellom hvile og aktivitet gjennom aktivitetstilpasning. Hvile er også hovedfaktoren for bedring når du er utbrent.

Influensa går over av seg selv.

Skrevet

Lytt til kroppen, er det feber så er det hvile, ellers så kanskje gjøre noe av det du skal gjøre, om ikke nødvendigvis alt. Men ta hyppige pauser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det første er at du smører deg med godt mot. Du har hatt det sånn noen dager. Jeg har hatt det sånn i over 20år.

Så det du nå skal gjøre er i ikke presse deg for mye, det kan i verste fall bli værre. Men ikke uvanlig ar du kan ha det sånn noen uker etter corona. Selv fikk jeg det ca en mnd etter corona, før det var på mitt normale meg igjen. Fatigue på fatigue. 

Du hviler det du må. Prøv å opp minst en gang pr 3 time. Klarer du bittelitt når du er oppe, så gjør du det. Hvis ikke lar du være. Slapphet avler slapphet, derfor må du opp minst en gang i timen og bevege deg litt. Men du skal ikke holde på til du blir helt ferdig.  En huskeregel er, bruk kun 70% av den energien du tror du har, for da klarer du å stoppe før det blir værre. Og gir deg god balanse mellom aktivitet og hvile.

Binge deg gjennom noen serier ol, dersom dette går for hardt på psyken.  For da får du huet over på noe annet før du blir gal.

Anonymkode: 8f9b0...45d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Influensa går over av seg selv.

Eller gi betennelse på hjertet, og være potensiell dødlig vis en ikke tar den på alvor, 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...