Gå til innhold

Hvordan spice opp havregrøten når man er lei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan ikke noe om dette så veldig fint med litt hjelp. Hva slags mat foreslår dere med mye protein og mindre karbohydrater? Fisk klarer jeg ikke å spise utenom friterte fiskepinner og til nød en fiskekake men det er vel heller ikke så sunt? 

Jeg har spist mye egg gjennom slankingen og er lei av egg så det var egentlig derfor jeg gikk over til havregryn som jeg nå er lei av igjen. Skal ikke være lett 😅 Jeg trenger nok mere variasjon i kostholdet men spiser bare ett måltid om dagen (middag) eller max to (frokost og middag) og vil ikke spise oftere for da begynner jeg å bruke mat som kjedespising igjen om jeg småspiser litt her og litt der så akuratt der må jeg ha kustus. 

Jeg vurderer suppekur og vannfasting i noen uker for å se om det påvirker de stae valkene som er igjen 

Anonymkode: 76b5b...8d9

Du kan lage hjemmelagde fiskekaker, veldig enkelt. Eller så kan du spise ren kylling eller storfe. Lær deg og spise variert, så blir du ikke så lei. 

Jeg har fastet mye, og tro meg når jeg sier at kiloene bare kommer på igjen. Du må trene, og bygge muskler. Et måltid om dagen, altså kjære vene, da ødelegger du forbrenningen din. Du virker å kunne veldig lite om kroppens metabolisme og hva slags type næring kroppen trenger. Du bør kontakte en ernæringsfysiolog. Akkurat nå sulter du kroppen, og det er verken fysisk eller psykisk bra. Hva tror du skjer når du begynner å spise litt mer og legger på deg? Da begynner du med kalorirestriksjoner igjen, og du blir en slave av kalori-telling og slanking. 

Få hjelp til å gjøre varige og realistiske endringer, også må du som sagt trene. 

Anonymkode: 894f4...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CSe0gvmY2b
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei soft flora, ikke meierismør. Er ikke mange kcal i én teskje soft flora og heller ikke i 2/3 teskje syltetøy tror jeg. Har ikke slått det opp men uansett er det kun de siste par dagene jeg har brukt syltetøy i fordi jeg er sååå lei havregrøt nå 

Skrev aldri meierismør jeg, du skrev smør selv i første innlegg, men vet du, det er kcal i softflora å, men ikke mitt problem om du lurer deg selv, ha en fin kveld, dette blir som å diskutere med en fjortis så gir meg her. Lykke til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan lage hjemmelagde fiskekaker, veldig enkelt. Eller så kan du spise ren kylling eller storfe. Lær deg og spise variert, så blir du ikke så lei. 

Jeg har fastet mye, og tro meg når jeg sier at kiloene bare kommer på igjen. Du må trene, og bygge muskler. Et måltid om dagen, altså kjære vene, da ødelegger du forbrenningen din. Du virker å kunne veldig lite om kroppens metabolisme og hva slags type næring kroppen trenger. Du bør kontakte en ernæringsfysiolog. Akkurat nå sulter du kroppen, og det er verken fysisk eller psykisk bra. Hva tror du skjer når du begynner å spise litt mer og legger på deg? Da begynner du med kalorirestriksjoner igjen, og du blir en slave av kalori-telling og slanking. 

Få hjelp til å gjøre varige og realistiske endringer, også må du som sagt trene. 

Problemet er at jeg begynner å bli så lei av kylling også 😂 Er det jeg spiste hver dag i 7 måneder for å gå ned. Nå har jeg vært på målvekten min i tre måneder og fortsatt kaloriunderskudd tilpasset nåværende vekt men vekttapet har liksom bare stoppet opp og valkene som er igjen sitter som støpt. Er så irriterende! Jeg vil ha de vekk og det fort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IneT skrev (3 minutter siden):

Skrev aldri meierismør jeg, du skrev smør selv i første innlegg, men vet du, det er kcal i softflora å, men ikke mitt problem om du lurer deg selv, ha en fin kveld, dette blir som å diskutere med en fjortis så gir meg her. Lykke til 😉

Nei i første innlegg står det "Bruker Soft flora, kalorifritt SukR, kanel og litt syltetøy." Soft flora er bokstavelig talt det andre ordet i første innlegget mitt i hele tråden. 

Jeg har ikke skrevet smør men det er ikke så viktig om det er soft flora eller smør heller. En dert smør er ikke mange kalorier så det unner jeg meg, en teskje soft flora har kanskje 5-10kcal om så mye. 

Hvis du blir sur for at jeg mener at det er lite kcal i soft flora som ekstra på havregrøten så er det du som minner om en fjortiss. Men det er helt greit, takk for deltakelsen og ha en god påske videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei i første innlegg står det "Bruker Soft flora, kalorifritt SukR, kanel og litt syltetøy." Soft flora er bokstavelig talt det andre ordet i første innlegget mitt i hele tråden. 

Jeg har ikke skrevet smør men det er ikke så viktig om det er soft flora eller smør heller. En dert smør er ikke mange kalorier så det unner jeg meg, en teskje soft flora har kanskje 5-10kcal om så mye. 

Hvis du blir sur for at jeg mener at det er lite kcal i soft flora som ekstra på havregrøten så er det du som minner om en fjortiss. Men det er helt greit, takk for deltakelsen og ha en god påske videre :)

Legger meg flat på at jeg da leste feil ,bare noen andre som skrev smør, så der tok jeg feil. Klarer fint å innrømme feil jeg da. Påsken er forresten over 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet er at jeg begynner å bli så lei av kylling også 😂 Er det jeg spiste hver dag i 7 måneder for å gå ned. Nå har jeg vært på målvekten min i tre måneder og fortsatt kaloriunderskudd tilpasset nåværende vekt men vekttapet har liksom bare stoppet opp og valkene som er igjen sitter som støpt. Er så irriterende! Jeg vil ha de vekk og det fort! 

Men så spis noe annet? Altså du kan jo lage kylling i så mange varianter, og du kan spise rent kjøtt. Det er nok ikke verken kylling eller egg som er problemet, men at du må lære deg å lage varierte retter av det. 

Som jeg sa, du sulter kroppen/får næringsmangel, og du får motsatt effekt. Igjen, du bør kontakte en næringsfysiolog, også MÅ DU TRENE. Det er ikke sånn at man spiser seg fast i fisken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 20.04):

Bruker Soft flora, kalorifritt SukR, kanel og litt syltetøy. Er så lei havregrøt så grøten vokser i munnen min. 

Noen tips til hvordan jeg kan bli mer glad i havregrøt? Bruker det som slankemat siden jeg syns en porsjon på 150kcal metter godt og erstatter middag. Er det andre matretter man kan lage med lite kcal som også metter like godt som en middag? 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kan ikke noe om dette så veldig fint med litt hjelp. Hva slags mat foreslår dere med mye protein og mindre karbohydrater? Fisk klarer jeg ikke å spise utenom friterte fiskepinner og til nød en fiskekake men det er vel heller ikke så sunt? 

Jeg har spist mye egg gjennom slankingen og er lei av egg så det var egentlig derfor jeg gikk over til havregryn som jeg nå er lei av igjen. Skal ikke være lett 😅 Jeg trenger nok mere variasjon i kostholdet men spiser bare ett måltid om dagen (middag) eller max to (frokost og middag) og vil ikke spise oftere for da begynner jeg å bruke mat som kjedespising igjen om jeg småspiser litt her og litt der så akuratt der må jeg ha kustus. 

Jeg vurderer suppekur og vannfasting i noen uker for å se om det påvirker de stae valkene som er igjen 

Du skriver her at du har dager du kun spiser 150 kcal om dagen. Dette er galskap og er milevis unna sunt og bra for kroppen din. 

Anonymkode: 7df7d...0c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver her at du har dager du kun spiser 150 kcal om dagen. Dette er galskap og er milevis unna sunt og bra for kroppen din. 

Anonymkode: 7df7d...0c3

Har forsøkt å fortelle TS dette flere ganger, men hun er besatt av valker og forstår ikke at minimalt inntak av næring faktisk gir motsatt effekt siden kroppen går i sparebluss, og heller lagrer fett enn å kvitte seg med det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IneT skrev (3 timer siden):

Legger meg flat på at jeg da leste feil ,bare noen andre som skrev smør, så der tok jeg feil. Klarer fint å innrømme feil jeg da. Påsken er forresten over 😉

Det var hyggelig av deg! Forfriskende å se på et nettforum :) Jeg får også legge meg flat for at jeg tok feil angående påske, jeg har hatt fri en uke og det går litt i surr. Ha en god helg da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har forsøkt å fortelle TS dette flere ganger, men hun er besatt av valker og forstår ikke at minimalt inntak av næring faktisk gir motsatt effekt siden kroppen går i sparebluss, og heller lagrer fett enn å kvitte seg med det. 

Er ikke det med sparebluss bare en myte? 

Jeg vil ned i fettprosent men kan desverre ikke trene kondisjon (belaste ledd) eller trene hardt generelt pga fibromyalgi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ned i fettprosent men kan desverre ikke trene kondisjon (belaste ledd) eller trene hardt generelt pga fibromyalgi. 

https://hardworkout.no/slankemyten-lurer-deg/

Ligg i kaloriunderskudd og få i deg nok proteriner,  så du ikke mister muskelmasse. 

Anonymkode: 4a828...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De lærde strides rundt dette. Personlig har jeg ikke erfaring med at kroppen går i sparebluss, men at vektnedgangen innimellom stopper opp en periode for så å begynne på igjen.

Anonymkode: 9445d...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

1 ts soft flora har ca 43 kcal, lett varianten har ca 30 kcal.

Så de 5-10 kcal du sier er totalt feil.

Blir uansett ikke mange kcal på middagen. Og utrolig lite variert 

Kan ikke være mye sunt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mest kjøleskapsgrøt selv, men har vært veldig glad i klassisk havregrøt i mange år. Jeg har ikke brukt smør, sukker og kanel som topping i 20 år da på havregrøten. Jeg har normalt søtning og evt kanel i og ikke . På toppen har jeg heller bær. Hadde en del år med lettsyltetøy på.
Jeg bruker aldri rent sukker i, men kan ha dråper med søtning i. Tights har en del digge små flasker med søtning. Idag hadde jeg med maplesirupsmak 😋

Jeg har og laget f.eks gulrotkakehavregrøt med revet gulrot i, og ulike typer krydder. Ting som kanel, ingefær, allehånde, nellik, kardemomme, eller tenkt deg «pepperkakekrydder». Revet squash funker også å ha i. Jeg har også laget en digg julegrøt med gulrotkakehavregrøt i bunnen, med fryste kirsebær på toppen 😋 Bringebær, både fryste og ferske er god erstatning. 

Bananpannekakegrøt er også digg. Litt mer kalorier, men godt. Halv most banan i, med kanel i, og resten på toppen, gjerne med litt blåbær eller andre bær på toppen også. 

En kan også tilsette litt kruskakli i (begynn med lite pga en del fiber). Jeg er veldig glad i kruskakli, og min mage tåler det veldig bra.

Personlig nå for meg går det mest i kjøleskapsgrøt som nevnt. Da bruker jeg havregryn, litt chiafrø, og proteinpulver i, sammen med soyamelk. Jeg tåler ikke melk, men velg den melken en selv foretrekker. Av samme grunn bruker jeg proteinpulver av soya. Da føler jeg det metter godt. Jeg tar meg helt ut på bær på toppen. Det gir masse ekstra volum, samt gode vitaminer, og det gjør det ekstra godt 😋

Jeg bruker ikke selv nøtter på min, og det vil jo dra opp kaloriene, men en kan ta par valnøtter eller pekannøtter og bryte opp med fingrene og strø over om en ønsker det. 

En kommer langt med litt variasjon i krydder, topping, og evt også ulike typer søtning, og frukt/grønt i. Vet folk har ulike meninger om søtning, men ser TS bruker det selv, og her får folk velge selv hva de ønsker. Jeg er veldig glad i Monster sine ulike søtninger med varierte smaker fra Tights. Særlig karamell går igjen, men nå er jeg i et kick med maple. Jeg har andre også, som kokosnøtt, ulike typer frukt og bær (som jeg ikke liker så godt, men noen er bedre enn andre), vanilje, noe nøttete. De fleste har ingen kalorier, men oppdaget en som hadde noe, men jeg bruker lite av det da. Legger ved link under, de er brukt noen år nå her. 

https://www.tights.no/?s=Monster zero drops&post_type=product&is_v=1

(ps ikke lest hele tråden, og her er kjøleskapsgrøt frokost, evt lunsj, kvelds, eller mellommåltid, og jeg går ikke inn i om folk vil spise det til middag.)

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei det er ikke en myte, ihvertfall ikke etter egen erfaring. Du trenger ikke trene hardt i det hele tatt. Rolig svømming, enkel styrketrening hjemme. Du kan lage et opplegg tilpasset dine behov. 

Og som flere har påpekt, du må spise riktig. Å spise 1 måltid per dag og gå med så kraftig kaloriunderskudd er ikke riktig. Du vil få næringsmangel og bare gå opp igjen når du begynner å spise mer. Du bør kontakte en ernæringsfysiolog, som sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...