Gå til innhold

Hvordan spice opp havregrøten når man er lei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker Soft flora, kalorifritt SukR, kanel og litt syltetøy. Er så lei havregrøt så grøten vokser i munnen min. 

Noen tips til hvordan jeg kan bli mer glad i havregrøt? Bruker det som slankemat siden jeg syns en porsjon på 150kcal metter godt og erstatter middag. Er det andre matretter man kan lage med lite kcal som også metter like godt som en middag? 

Anonymkode: 76b5b...8d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så bra for blodsukkeret da?

Bedre med kjøtt og salat?

Anonymkode: 68ea5...e73

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke så bra for blodsukkeret da?

Bedre med kjøtt og salat?

Anonymkode: 68ea5...e73

Sukkeret jeg bruker er ikke sukker, det er en kalorifri sukkerkopi som heter SukR. Syltetøy er noe jeg nylig har begynt å bruke oppi fordi jeg måtte prøve noe nytt. Føler ikke at det påvirker blodsukkeret mitt negativt eller hva menes egentlig med det? 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Havregrøt med soft flora? 🤢

Da ville jeg heller spandert på noen kalorier og brukt smør.

Evt. prøv andre typer grøt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg steker epler med litt sukker og litt lønnesirup og har i grøten 😀

Ellers fyll bare litt rørte bær.

Lag havregrøt med litt melk ikke bare vann,stoooooor forskjell.

Anonymkode: c21f9...577

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å bruke peanøttsmør, frosne bringebær og honning eller evt. bananer for sødme. 

Anonymkode: c2651...398

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid frosne bær på

Anonymkode: 5f326...601

Skrevet

Peanøttsmør i stedet for margarin/smør. Sammen med litt banan i småbiter er det kjempegodt!

Sjokao rørt inn i grøten 😋 (plantebasert sjokoladepålegg basert mest på hvite bønner, er uten sukker), da blir det litt sjokoladesmak.

Jeg elsker havregrøt, og spiser nesten alltid 50/50 grøt og cottage cheese, med en tskje sukrin gold og kaneldryss. Men om du ikke egentlig liker det, så hvorfor tvinge det i deg? 🤷‍♀️

Omelett? «Vanlige» lette middager? (Ovnsbake grønnsaker og torsk feks, gulrot og søtpotetsuppe?)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg pleier å bruke peanøttsmør, frosne bringebær og honning eller evt. bananer for sødme. 

Anonymkode: c2651...398

Same her. Har i litt peanøttsmør i grøten mens den blandes og bruker halvparten lettmelk, halvparten vann. Så har jeg hjemmelaget syltetøy og litt honning oppå. Så godt!

Anonymkode: 201bc...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i havregrøt kokt på store havregryn sammen med raspet gulrot, bittelitt lønnesirup, og krydderkakekrydder. Topper med litt kesam (evt. vaniljekesam) og hakkede valnøtter. Tar noen minutter å lage, men det er en fast helgefrokost

Ellers kan du ta naturell kald havregrøt kokt på vann og små havregryn og blande med et par teskjeer ricotta. Da får du havrelunsj. Veldig godt med kanel og eplesyltetøy

Anonymkode: 2d0f5...25e

AnonymBruker
Skrevet

Prøv en spicy versjon

Stek løk, til den er småbrun, ha i hvitløk, gurkemeie rød chilipulver spisskummen og stek til du lukter krydderene (1-2 min). Ha i vann, havregrøt og la det småkoke til ønsket konsistens. Ha i et egg og rør (eller ikke). Sever med vårløk.

Anonymkode: 33b6d...d91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser potet og egg. Det metter lenge og har ikke så mye kalorier. Deler 100-150gr potet i 5-7mm tykke skiver og steker i litt olje i stekepanne med salt og pepper. Dette sammen med et speilegg, er et helt lite måltid. Jeg synes det er godt også. I perioder legger jeg til ei spiseskje tomatbønner og topper med litt ketchup for smakens skyld. Spiser 2-3 måltider om dagen med dette, og vanlig middag i tillegg.

Anonymkode: 1dfba...266

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å bli lei om man ikke varierer kosten.. Havregrøt til middag hver dag? Hva med kylling og salat? Eller svinefilet og grønnsaker?

Anonymkode: 7dbe0...d4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser havregrøt med cottage cheese og Helios sin usukrede mango/eplemos hver morgen. Blir ikke lei!

Lager havregrøten med halvt om halvt små og store gryn. Synes det gir best smak og konsistens.

Anonymkode: 55b78...40a

AnonymBruker
Skrevet

Min havregrynsgrøt:

Kokes på vann med ca 1 ss chiafrø, 1 ss knuste linfrø og litt gresskarkjerner.

Legges gjerne i bløt noen timer eller kvelden før.

Toppes med økologisk peanøttsmør, blåbær, bringebær eller banan og kanel.

Ikke sukker eller syltetøy.

Har prøvd med cottage cheese også som er litt godt sammen med det andre.

Anonymkode: 6b4ec...f6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bruker Soft flora, kalorifritt SukR, kanel og litt syltetøy. Er så lei havregrøt så grøten vokser i munnen min. 

Noen tips til hvordan jeg kan bli mer glad i havregrøt? Bruker det som slankemat siden jeg syns en porsjon på 150kcal metter godt og erstatter middag. Er det andre matretter man kan lage med lite kcal som også metter like godt som en middag? 

Du bruker SMØR i havregrøt? 🤮. Vafan

Havregrøt inneholder ikke lite kalorier ifht energitetthet, havregrøt inneholder bare karbohydrater. Jeg kan ikke spise havre alene, for jeg fordøyer karbohydrater så sinnsykt fort - blir skrubbsulten 30 minutter etterpå. Ville ikke brukt havregrøt som slankemat, veier du maten? 

Du burde heller gå over til chiafrø, det inneholder mye mindre karbohydrater og mer sunt mettet fett og proteiner. Eventuelt om du blander chia med havregrøten og lar det stå over natten. 

Det er godt med cottage cheese på havregrøt, peanøttsmør, eplebiter, blåbær (rørte, fryst m.m) eller andre bær. Nå som sommeren kommer er det sinnsykt godt med nektarin i havregrøt. 

Anonymkode: a44e3...7db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er veldig glad i havregrøt kokt på store havregryn sammen med raspet gulrot, bittelitt lønnesirup, og krydderkakekrydder. Topper med litt kesam (evt. vaniljekesam) og hakkede valnøtter. Tar noen minutter å lage, men det er en fast helgefrokost

Ellers kan du ta naturell kald havregrøt kokt på vann og små havregryn og blande med et par teskjeer ricotta. Da får du havrelunsj. Veldig godt med kanel og eplesyltetøy

Anonymkode: 2d0f5...25e

Krydderkakekrydder?

Mener du kardemomme og kanel..? 

Anonymkode: a44e3...7db

AnonymBruker
Skrevet

Må du spise havregrøt da?

Anonymkode: bcc66...728

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ville droppet soft flora og kunstig sukker, og laget den med halvparten lettmelk og halvparten vann istedet. Da smaker den godt, og blir mettende uten mye kalorier og ultraprosesserte ingredienser som soft flora og kunstig sukker.  Istedet for syltetøy ville jeg brukt den usøtete eplemosen fra Helios. Den er naturlig søt, og inneholder bare eple, uten tilsetningsstoffer, så du kan dekke hele grøten med den uten å føle at du må begrense deg til en liten dæsj. Godt med kanel på i tillegg.

Anonymkode: 88e73...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å spise havregrynene ukokt?

Jeg spiser havregryn med skummet melk og ferske bær til frokost hver dag, har gjort det i 10 år, og er ikke lei.

For meg metter det mye bedre enn havregrøt.

Anonymkode: a6e2f...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...