Gå til innhold

Datteren min på 20 mnd. vil absolutt ikke gå med bleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to eldre barn som sluttet da de var rett rundt tre år. Da var det jeg som oppmuntret de. Begynte med å få de til å bæsje på potten til jubel og klistremerkebelønning. Deretter gjorde jeg det samme med tissing før vi tok av bleien på dagtid. Etter kort tid ville de slutte på natten også. 

Nå har min yngste på 20 mnd. vært klar for å slutte en god stund allerede. Hun har bæsjet i do en gang og tisset i do en gang. Vi har nettopp vært på ferie (sol og bad) i to uker og kjempet med henne for hver eneste bleie som skulle på. Lot henne gå uten bleie et par timer i ettermiddag og oppfordrer henne til å bruke potte/do.

Hvilke erfaring har dere med avvenning av så små barn? 

Anonymkode: 57d15...c1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min tok av bleien selv rundt toårsalderen, og hadde kun en håndfull uhell etter dette. Kjør på om hun er klar for det!

Anonymkode: 15350...54d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå helt fint det, er jo bare å fortsette å ta med barnet på do. 

Anonymkode: b1011...8d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To år er egentlig ikke så liten, kjør på. Begge mine var ferdig innen de var 2,5 :) 

Anonymkode: 4610c...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke 2 år er tidlig. Der jeg kommer fra ansees det nesten som sent. 

Mine var uten fra 14 og 18 mnd 

Anonymkode: a59f7...f06

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to eldre barn som sluttet da de var rett rundt tre år. Da var det jeg som oppmuntret de. Begynte med å få de til å bæsje på potten til jubel og klistremerkebelønning. Deretter gjorde jeg det samme med tissing før vi tok av bleien på dagtid. Etter kort tid ville de slutte på natten også. 

Nå har min yngste på 20 mnd. vært klar for å slutte en god stund allerede. Hun har bæsjet i do en gang og tisset i do en gang. Vi har nettopp vært på ferie (sol og bad) i to uker og kjempet med henne for hver eneste bleie som skulle på. Lot henne gå uten bleie et par timer i ettermiddag og oppfordrer henne til å bruke potte/do.

Hvorfor i helvete VIL du at en på 20 måneder skal gå med bleie??  Kanskje det fjerneste jeg har lest. 

Når jeg var litt over 1-år så tok jeg av meg bleia å nektet å ha den på igjen. Begynte å gå på do. 
Du mener det er et problem at små barn ikke lenger ønsker en bleie? Hvilken planet bor du på? 

Anonymkode: b5afc...2cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor i helvete VIL du at en på 20 måneder skal gå med bleie??  Kanskje det fjerneste jeg har lest. 

Når jeg var litt over 1-år så tok jeg av meg bleia å nektet å ha den på igjen. Begynte å gå på do. 
Du mener det er et problem at små barn ikke lenger ønsker en bleie? Hvilken planet bor du på? 

Anonymkode: b5afc...2cf

Jeg kan ikke se at TS skriver at hun vil at barnet skal gå med bleie? Hun spør bare om erfaringer med bleieslutt i den alderen.

Til TS, jeg ville prøvd. Om det er vrient nå med barnehage osv, så evt. ta det i sommerferien? Min yngste tok av seg bleien selv i fjor vår, men hun var 2 år. Jeg syns det har fungert bra med intensiv bleieslutt, altså å bare ta av bleien, følge på potte/do når de tisser eller viser tegn til at de må bæsje. Med den eldste som var 2,5 gikk det raskt, med toåringen tok det mange uker, men det gikk. Og for å være klar for det, tenker jeg det viktigste er at de holder seg litt, altså ikke tisser litt og litt og veldig ofte. 

Anonymkode: 9e348...eda

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt kjørt på, når hun ikke ønsker bleie. Mange tøybleievrukere, f.eks., slutter med bleier rundt den alderen. Ville tatt av bleia og fulgt barnet rutinemessig på do en god stund. 

Anonymkode: e6d3e...ae5

AnonymBruker
Skrevet

Mye bedre å slutte nå enn de 4 åringene som går i bleie pga slappe foreldre! 

Anonymkode: 95c05...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke klar for å slutte om hun bare har tissa og bæsja i do en gang. At et barn ikke vil ha på bleie betyr ikke at det er klar til å slutte. 
Men du ser om barnet har kontroll nok til å komme seg på do når hun går uten bleie. Noen uhell selvfølgelig. Men det må være flere do-treff enn uhell før du kan si hun er klar i allefall. 

Det sagt, barn kan være klare før de er to, uten tvil. Så er interessen der for do, så er det bare å kjøre på

Anonymkode: 1ef29...b6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min sluttet da hun var 20 måneder. Hadde aldri uhell, og var heller ikke sånn at vi måtte LØPE eller bråstoppe bilen om hun plutselig måtte på do, klarte seg mye bedre enn de fleste som starter dotrening sent (typ etter 2,5 år)

Anonymkode: be7ec...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...