AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Jeg har tannlegeskrekk og var nå til min årlige kontroll hos tannlegen min, noe som faktisk gikk bra. Han fant en tann som skal rotfylles og jeg er så redd for å gå gjennom dette. Er det noen som har rotfylt og kan fortelle meg litt om opplevelsen og om det var smerter under behandlingen? Anonymkode: 192eb...ad0
Serafin Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tannlegeskrekk og var nå til min årlige kontroll hos tannlegen min, noe som faktisk gikk bra. Han fant en tann som skal rotfylles og jeg er så redd for å gå gjennom dette. Er det noen som har rotfylt og kan fortelle meg litt om opplevelsen og om det var smerter under behandlingen? Anonymkode: 192eb...ad0 Du får jo bedøvelse før selve rotfyllingen. Tror du ikke det skal gå bra?
Eva-Lena Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Jeg var som deg, grudde meg sinnsykt mye. Jeg måtte rotfylle fordi jeg begynte å få smerter i tanna. Jeg sa at de skulle bedøve meg så mye de kunne og det ble gjort. Det var ikke vondt for fem flate øre. Det var kun den ene sprøyta sim var litt ømt i noen få sekunder. Du kan spørre om å få noe beroligende før timen. Jeg gjorde det hos kjevekirurgi fordi en visdomstann skulle opereres ut. Alt var over på 15 min og absolutt ingen smerter. Dette går helt fint 😊
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 Jeg skal trekke i isteden for. Har skikkelig skrekk. Bare bli ferdig med driten Anonymkode: 58261...409
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 Med bedøvelse kjenner du svært lite der og da. Sist jeg rotfylte fikk jeg infeksjon så jeg måtte ta antibiotika, det var sinnsykt vondt i 10 dager.. Så ut som jeg hadde et egg i kjakan i 2 uker. Anonymkode: 6c395...25d
GammelKaktus Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 Rotfyllinger gidder ikke jeg å ta hos min faste tannlege lenger selv om det går greit, hun er fantastisk flink men som hun selv sier så bruker en spesialist mye mindre tid så derfor gjør jeg rotfylling hos spesialist og så gjør jeg alt annet hos den faste. Koster jo litt mer da men vel verdt pengen for å slippe å ligge i ubehag. Men det spørs jo og hvor du skal ta de oppe er jo lettere å ta enn de nede. Du kan og be om beroligende om du gruer deg slik at du ligger søvnløs nærmest.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 Rotfylling i narkose. Det beste for meg. Ingen plager etterpå. Anonymkode: e2a5b...dac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Ingenting å engste seg for - det eneste som er dumt med rotfylling er for det første prisen, og for det andre at man ikke blir "ferdig" med behandlingen etter å ha vært hos tannlegen første gang. Det gjelder også å passe på at det ikke oppstår betennelse en tid etter rotfyllingen; måtte trekke en tann og en annen var i fare etter at dette skjedde. Men smerte i løpet av behandlingen er et fremmedord; man må bare være tålmodig og sitte der med åpent gap så lenge dette varer. Anonymkode: 409e2...f83 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har tannlegeskrekk og var nå til min årlige kontroll hos tannlegen min, noe som faktisk gikk bra. Han fant en tann som skal rotfylles og jeg er så redd for å gå gjennom dette. Er det noen som har rotfylt og kan fortelle meg litt om opplevelsen og om det var smerter under behandlingen? Anonymkode: 192eb...ad0 Så lenge du får bedøvelse så merker du ikke om tannlegen rotfylle eller bare borrer i en tann.. det eneste du gjør er å ligge å gape og det tar litt lengre tid. du kjenner ingenting når du er bedøvd.. det er som å ha narkose.. er det mer vondt å operere galleblæra eller ei tå? like lite vondt da du er i narkose samme med tanna Anonymkode: ddb95...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rotfylling i narkose. Det beste for meg. Ingen plager etterpå. Anonymkode: e2a5b...dac Privat regner jeg med? Det offentlige rotfyller ikke i narkose, de bare trekker. Jeg har, pga det jeg skrev over, trukket en tann som skulle vært rotfylt i narkose pga ekstrem tannlegeskrekk (pluss jeg hadde hatt det i mange år samt diverse sykdommer/skader etter medisiner og regulering/bittfeil/syreskader pga sykdom, så hadde 23 hull til som måtte fikses. Det virket fullstendig uoverkommelig for meg som brøt sammen av å se den greien de pirker med på det tidspunktet, så da ble det slik. Heldigvis vokste det en visdomstann ut under den jeg trakk, så den er fungerende jeksel istedenfor). Har rotfylt en fortann. Det var null stress. Virkelig null stress. Og det var mens jeg hadde skikkelig tannlegeskrekk fortsatt også. Nå har jeg ikke noe særlig tannlegeskrekk lenger, men jeg er redd for å trekke og å rotfylle jeksler fortsatt. Hadde gått til spesialist om jeg måtte rotfylle jeksler (evt trukket i narkose, hvis det var på den andre siden hvor jeg har visdomstann over jekselen, for den ligger uansett så tett med bihulen at det ikke går an å fjerne den, og da slipper jeg antakelig å mangle en viktig jeksel. Pga bittfeil biter jeg bare sammen på 2/4 tenner litt alt ettersom. Altså, har så skjevt bitt at jeg biter sammen på 2 noen dager og 4 noen dager. Også kan det variere litt mtp fyllinger. Får jeg nye kan jeg bite sammen på 4 tenner en stund, kanskje til og med 5-6, men når fyllingene slites ned er jeg tilbake til 2. Haha, for en situasjon den munnen min altså...). Anonymkode: 60303...194
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Privat regner jeg med? Det offentlige rotfyller ikke i narkose, de bare trekker. Jeg har, pga det jeg skrev over, trukket en tann som skulle vært rotfylt i narkose pga ekstrem tannlegeskrekk (pluss jeg hadde hatt det i mange år samt diverse sykdommer/skader etter medisiner og regulering/bittfeil/syreskader pga sykdom, så hadde 23 hull til som måtte fikses. Det virket fullstendig uoverkommelig for meg som brøt sammen av å se den greien de pirker med på det tidspunktet, så da ble det slik. Heldigvis vokste det en visdomstann ut under den jeg trakk, så den er fungerende jeksel istedenfor). Har rotfylt en fortann. Det var null stress. Virkelig null stress. Og det var mens jeg hadde skikkelig tannlegeskrekk fortsatt også. Nå har jeg ikke noe særlig tannlegeskrekk lenger, men jeg er redd for å trekke og å rotfylle jeksler fortsatt. Hadde gått til spesialist om jeg måtte rotfylle jeksler (evt trukket i narkose, hvis det var på den andre siden hvor jeg har visdomstann over jekselen, for den ligger uansett så tett med bihulen at det ikke går an å fjerne den, og da slipper jeg antakelig å mangle en viktig jeksel. Pga bittfeil biter jeg bare sammen på 2/4 tenner litt alt ettersom. Altså, har så skjevt bitt at jeg biter sammen på 2 noen dager og 4 noen dager. Også kan det variere litt mtp fyllinger. Får jeg nye kan jeg bite sammen på 4 tenner en stund, kanskje til og med 5-6, men når fyllingene slites ned er jeg tilbake til 2. Haha, for en situasjon den munnen min altså...). Anonymkode: 60303...194 Ja, narkose på privat klinikk. Jeg klarer heller ikke den de bruker i munnen for å pirke med. Den dagen de ikke vil jeg skal i narkose for kun tannrens lenger, så stopper det opp med tannbehandling. Det er synd for jeg har hatt tannkjøttbetennelse med tilbake trukket tannkjøtt. Det er under kontroll nå. Men om jeg stopper med tannbehandling, så blusser det nok opp igjen. Hver gang jeg må på tannsjekk ønsker jeg hjerte skal stoppe. Håper på at jeg dør. Så jævlig syns jeg det er. Håper det ordner seg for deg. Skjønner du har nok av problemer med tennene du å. Anonymkode: e2a5b...dac 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 Det som er kjipest med rotfylling er prisen. At det må gjøres i to omganger og at du må gape så lenge er også kjedelig. Men vondt er det ikke, du er jo bedøvd. Det kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 70a62...497
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Rotfylling i narkose. Det beste for meg. Ingen plager etterpå. Anonymkode: e2a5b...dac Tannlegen har ikke narkose. Anonymkode: 192eb...ad0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 Har rotfylt 8 tenner. Bare ber om ekstra bedøvelse underveis for å helgardere meg mot smerter underveis. Sikkert kke nødvendig engang men det gjør det lettere for meg. Får også sobril før timen starter.. Anonymkode: 5d90b...2f4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tannlegen har ikke narkose. Anonymkode: 192eb...ad0 Jo mitt tannlege kontor leier inn narkoseteam som kommer hver åttende uke til dem. Anonymkode: e2a5b...dac
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #16 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som er kjipest med rotfylling er prisen. At det må gjøres i to omganger og at du må gape så lenge er også kjedelig. Men vondt er det ikke, du er jo bedøvd. Det kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 70a62...497 For enkelte oppleves det som vondt. Anonymkode: e2a5b...dac
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #17 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For enkelte oppleves det som vondt. Anonymkode: e2a5b...dac Da ber man om mer bedøvelse. Det skal jo ikke gjøre vondt om man er godt bedøvd. Rotfylling har på en eller annen måte blitt så populært å være redd for, også av folk som ikke har tannlegeskrekk. Men det er virkelig ikke vondt. Det er tidkrevende og dyrt. Anonymkode: 70a62...497
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jo mitt tannlege kontor leier inn narkoseteam som kommer hver åttende uke til dem. Anonymkode: e2a5b...dac Nei, det er det ikke alle tannleger som gjør. Min har ikke narkose og heller ikke lystgass. Anonymkode: 192eb...ad0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #19 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er det ikke alle tannleger som gjør. Min har ikke narkose og heller ikke lystgass. Anonymkode: 192eb...ad0 Nei, alle tannleger har selvsagt ikke det. Men hvis man har behov for den tjenesten må man naturlig nok oppsøke noen som tilbyr det. Du er jo ikke gift med tannlegen din. Anonymkode: 01865...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, alle tannleger har selvsagt ikke det. Men hvis man har behov for den tjenesten må man naturlig nok oppsøke noen som tilbyr det. Du er jo ikke gift med tannlegen din. Anonymkode: 01865...6ce Vel, i overført betydning. Han er spesialist i hjelp mot tannlegeskrekk. Jeg har gått til han i alle år og stoler ikke på andre tannleger. Det eneste ha kan tilby er Valium, men jeg skal se om jeg kan få med meg mannen min inn, slik at han kan holde meg i hånden. Jeg vil jo ikke skvise hendene til assistenten. I min ungdom måtte jeg rotfylle en tann og det ble gjort hos en tannlege som faktisk var motstander av bedøvelse og sa at "dette er ikke vondt". Da hun begynte lå jeg nesten utav stolen pga smerter og assistenten hennes måtte holde meg på plass i stolen. Det var denne opplevelsen som gjorde at jeg nå sliter med tannlegeskrekk. Anonymkode: 192eb...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå