Gå til innhold

Er det normalt at en femåring griner hver dag, hele tiden!???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nabo med tre unger. Den yngste er fem år, og har to eldre søsken, hvorav den ene begynte på skolen i høst og den eldste er vel rundt 9-10 år.

Jeg har altså ikke ord... den femåringen griner og griner og griner. Hele tiden er det et eller annet han griner for. Han griner på vei ut i bilen, og han griner på vei inn igjen senere. Han griner hjemme. Støtt. Vræling, sutring, grining, hyling, hulking, alle grader av grining er det daglig.

Jeg tror jeg blir sprø av å høre på det snart. Er dette normalt at et barn driver med daglig? Hvordan var eller er dine femåring(er)?

Mulig han blir plaget av sine to eldre søsken hele tiden eller blir utestengt fra lek de driver med eller noe og derfor griner i frustrasjon. Aner ikke. Må egentlig si at den griningen høres mer ut som "Jeg får ikke viljen min og nå griner jeg igjen for det!"

Selv har jeg kun ett barn, så liten erfaring, men kan ærlig talt ikke huske han grein for alt mulig hele tiden på den alderen. Overhodet ikke.

Når er det egentlig normalt at barn slutter å grine for alt hver dag? Hvilken alder? At de bare griner om de slår seg veldig hardt eller noe, og ikke for alle mulige småting i hverdagen?

Anonymkode: 95ff0...dc8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med sånne tråder? Gå å spør naboen da vel om du kan hjelpe med noe

Anonymkode: c38a6...82d

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig med 5års trassen 

Anonymkode: 2cfbd...d14

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel like normalt som at unger ikke griner hele tiden. Barn er også individer med sin egen personlighet, akkurat som voksne. Dersom du ikke orker å høre på anbefaler jeg deg å flytte et sted uten naboer tett innpå deg:-)

Anonymkode: 6afd2...8ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Yngst av tre og fem år? Jepp! Helt normalt. Har selv tre unger og foreldre til tre har egne lukkemekanismen for ørene når det gjelder sutring, så da blir det lengre perioder med sutring også. Jeg brukte mye mer tid på at førstemann skulle roe seg ned før vi gjorde noe. Nå tuter livet videre uansett humør på minsten. 

Anonymkode: ee093...9b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel like normalt som at unger ikke griner hele tiden. Barn er også individer med sin egen personlighet, akkurat som voksne. Dersom du ikke orker å høre på anbefaler jeg deg å flytte et sted uten naboer tett innpå deg:-)

Anonymkode: 6afd2...8ad

Ja, jeg hadde flyttet om jeg hadde hatt råd til å kjøpe meg et annet og bedre sted. Garantert.

Men jeg tror det er litt av det som en annen i tråden er inne på. Foreldrene lukker ørene for yngstemanns grining og sutring for alt. De er så vant til det. Hører aldri foreldrene rope noe når ungene skriker. De tenker ikke over at naboen hører alt fra ungene.

TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg hadde flyttet om jeg hadde hatt råd til å kjøpe meg et annet og bedre sted. Garantert.

Men jeg tror det er litt av det som en annen i tråden er inne på. Foreldrene lukker ørene for yngstemanns grining og sutring for alt. De er så vant til det. Hører aldri foreldrene rope noe når ungene skriker. De tenker ikke over at naboen hører alt fra ungene.

TS.

Du får legge et brev i postkassen deres, skriv at hvis dette ikke blir bedre så ringer du barnevernet for det er helt jævlig å høre på hylgrining 24/7. Da får du se at foreldrene tar i et tak 🤭

Anonymt selvfølgelig.

Anonymkode: cb12b...577

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til de andre her i tråden, vil jeg si at det ikke er normalt at en femåring griner og sutrer på denne måten. Av og til, ja, men ikke så hyppig. 

Det høres ut som en femåring som mistrives.

Anonymkode: 6e71f...18a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke det høres normalt ut. Hva eller om du skal gjøre noe kommer an på så mye at det må du nesten vurdere selv. Den 5-åringen har det i alle fall ikke bra!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det et barn med diagnose? Uansett håper jeg at han får det bedre, for dette er ikke normalt, stakkars gutt ❤️

Anonymkode: e9b07...325

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har en nabo med tre unger. Den yngste er fem år, og har to eldre søsken, hvorav den ene begynte på skolen i høst og den eldste er vel rundt 9-10 år.

Jeg har altså ikke ord... den femåringen griner og griner og griner. Hele tiden er det et eller annet han griner for. Han griner på vei ut i bilen, og han griner på vei inn igjen senere. Han griner hjemme. Støtt. Vræling, sutring, grining, hyling, hulking, alle grader av grining er det daglig.

Jeg tror jeg blir sprø av å høre på det snart. Er dette normalt at et barn driver med daglig? Hvordan var eller er dine femåring(er)?

Mulig han blir plaget av sine to eldre søsken hele tiden eller blir utestengt fra lek de driver med eller noe og derfor griner i frustrasjon. Aner ikke. Må egentlig si at den griningen høres mer ut som "Jeg får ikke viljen min og nå griner jeg igjen for det!"

Selv har jeg kun ett barn, så liten erfaring, men kan ærlig talt ikke huske han grein for alt mulig hele tiden på den alderen. Overhodet ikke.

Når er det egentlig normalt at barn slutter å grine for alt hver dag? Hvilken alder? At de bare griner om de slår seg veldig hardt eller noe, og ikke for alle mulige småting i hverdagen?

Som tobarnsmamma med pedagogisk utdannelse vil jeg mene at konstant grining ikke er normalt uansett alder (unntak:kolikk/annen sykdom). 
Hva er inntrykket ditt av familien ellers? Virker det som om foreldrene er normalt oppegående, har du sett at de kommuniserer med gutten, gir trøst? 

Anonymkode: bc4a3...870

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Yngste min holdt også på sånn en god periode. Han griner ikke med tårer, men skriker. Ikke konstant, men hver gang han ikke fikk viljen sin, et "nei" eller en kravsituasjon. Han har fremdeles tendensene og nå er han 9, men er noe flinkere på å regulere. De andre har aldri holdt på sånn. Vi har selvsagt flere tiltak. Forbereder han på den minste ting, er i forkant, hyppig oppmerksomhet når han ikke skriker, ingen oppmerksomhet når han skriker (vi snakker etterpå), snakker med han om følelser når han ikke har melt down osv. Han vinner aldri frem med gaulingen sin, men kan likevel holde på i laaaang tid før han gir opp. Likevel er det dette som er hans taktikk. 

Er ellers et lykkelig barn, med mange venner og flink på skolen.

Anonymkode: eaeed...c11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som tobarnsmamma med pedagogisk utdannelse vil jeg mene at konstant grining ikke er normalt uansett alder (unntak:kolikk/annen sykdom). 
Hva er inntrykket ditt av familien ellers? Virker det som om foreldrene er normalt oppegående, har du sett at de kommuniserer med gutten, gir trøst? 

Som en med pedagogisk utdannelse bør du vite at barn er forskjellig og noe. Gråter mer enn andre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en med pedagogisk utdannelse bør du vite at barn er forskjellig og noe. Gråter mer enn andre

Selvfølgelig vet jeg det. Men her er det snakk om en femåring som griner 24/7 i følge ts. Det er ikke normalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en normal viljesterk 5 åring i 5 års trassen. 

Min yngste var sånn og det ga seg sånn rundt 6 år. 

Anonymkode: 74621...966

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Selvfølgelig vet jeg det. Men her er det snakk om en femåring som griner 24/7 i følge ts. Det er ikke normalt. 

Det er like normalt som unormalt 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt ann på hvorfor han gråter. Om han gråter fordi han er reelt lei seg, er det kanskje litt rart. Men om han gråter fordi han ikke får viljen sin, er misfornøyd etc, så er det ikke nødvendigvis unormalt. Noen barn gråter om de ikke får viljen sin. For alt man vet er dette ett aktivt barn, som må stoppes i flere situasjoner hver dag.

Anonymkode: d5749...8c6

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Hadde du jobbet i barnehage hadde du blitt sjokkert over hvor mye sutring og vold det er blant de som er 4 og 6. Er kritisk til tider. Ikke får barna hjelp og foreldrene mener at det ikke feiler barna noe.

Selv de barna som skal begynne på skolen burde gått 2 år ekstra i barnehagen fordi skolen kommer til å få store problemer. Er ofte jeg kommer hjem med blåmerker og klypemerker på kroppen fordi en gutt på nesten 6 år er  sterk nok til å gjøre skade. 

Mangler ikke på ansatte hos oss, men desverre hjelp fra andre instanser.

Så at barn gråter hjemme er helt normalt. Sånn er de til de er hvertfall 10 år og eldre.

Anonymkode: 5eef1...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trass, personlighet, diagnoser, dårlig søvn, foreldrestil osv påvirker gråting og sutring.

Anonymkode: 1ee1d...d5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Helt vanlig. Hadde du jobbet i barnehage hadde du blitt sjokkert over hvor mye sutring og vold det er blant de som er 4 og 6. Er kritisk til tider. Ikke får barna hjelp og foreldrene mener at det ikke feiler barna noe.

Selv de barna som skal begynne på skolen burde gått 2 år ekstra i barnehagen fordi skolen kommer til å få store problemer. Er ofte jeg kommer hjem med blåmerker og klypemerker på kroppen fordi en gutt på nesten 6 år er  sterk nok til å gjøre skade. 

Mangler ikke på ansatte hos oss, men desverre hjelp fra andre instanser.

Så at barn gråter hjemme er helt normalt. Sånn er de til de er hvertfall 10 år og eldre.

Anonymkode: 5eef1...6aa

Denne naboungen går ikke i barnehage. Han er alene hjemme hele dagen med den ene forelderen, til søsken kommer hjem fra skolen og senere den andre forelderen kommer fra jobb. Han må kjede seg noe grusomt hele dagen, ingen å leke med hver eneste dag.

Hørte nettopp at han hylgrein igjen. Men akkurat nå ble det dønn stille der. Heldigvis. 

En positiv ting å si da. Det grines aldri ved leggetid eller på natten. Da er han tyst og sover som han skal og legger seg tydeligvis uten å mukke eller grine for det.

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...