Gå til innhold

Hvorfor driver fortsatt kvinner å tar menns etternavn når de gifter seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke på tide å slutte med denne patrialkalske tradisjonen? Hvorfor finner norske kvinner seg i dette fortsatt?

Hvis de absolutt vil ha et felles navn så kan de vil finne på et nytt. Eventuelt at mannen tar kvinnens navn. Men hovedregelen bør være at man beholder sitt eget navn også etter giftemål.

Samme gjelder barna

Anonymkode: b148c...0ba

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det gir enda mer samhold og samfølelse når begge har samme navn. Det er romantisk og fint og jeg gir beng i hva andre mener om det. Overtolkning er en uting. 

Anonymkode: 93545...dc7

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tok mannen mitt. 

Anonymkode: 07650...e3e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger du ikke med? Veldig mange kvinner beholder sitt eget navn når de gifter seg, og mange menn tar også sin kones etternavn. De som ikke gjør det, ser en verdi i det tradisjonelle, men de blir nok færre og færre.

Anonymkode: 912a5...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De yngre folkene jeg kjenner som har giftet seg har tatt begge sitt etternavn med bindestrek i mellom. Det syns jeg var veldig lurt og praktisk. Litt kjipt hvis etternavnene kræsjer totalt men pytt pytt. Jensen-Hansen blir ikke så gærnt😁

Anonymkode: df652...32e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke på tide å slutte med denne patrialkalske tradisjonen? Hvorfor finner norske kvinner seg i dette fortsatt?

Hvis de absolutt vil ha et felles navn så kan de vil finne på et nytt. Eventuelt at mannen tar kvinnens navn. Men hovedregelen bør være at man beholder sitt eget navn også etter giftemål.

Samme gjelder barna

Helt enig med deg! Og at de i det hele tatt gifter seg i 2023.. Hva er poenget?!

Anonymkode: e8cc2...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ta mannens etternavn fordi det er finere og mer sjeldent😅 Mannen var 100 % positiv til at vi begge tok mitt navn faktisk, men jeg ville ikke. Har også alltid ønsket ett felles etternavn for egen familie. Har vokst opp med to etternavn, der foreldrene mine har ett hver. Slik ville jeg ikke ha det, rett og slett. Føler det er mer samhold og "enhet" med ett felles etternavn. Min opprinnelige familie er såpass skada at det uansett var "godt" å få vekk navnet. Valget mitt har 0 med tradisjon å gjøre i hvertfall😊

Anonymkode: 169e2...052

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det gir enda mer samhold og samfølelse når begge har samme navn. Det er romantisk og fint og jeg gir beng i hva andre mener om det. Overtolkning er en uting. 

Anonymkode: 93545...dc7

Helt enig. Alt tull man skal høre i dag altså.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg het Hansen, i likhet med resten av Norge. Helt uaktuelt at ungene skulle hete det. Og når jeg og mannen giftet oss ville jeg bli kvitt Hansen-navnet, og hete det samme som barna. 

Anonymkode: 066ff...072

• Liker 4
Skrevet

Fordi jeg synes mitt eget er stygt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg hadde behov for å være meg, jeg har sterkere tilknytning til min mann enn familien ellers. Jeg har sjeldent pikenavn og hans etternavn er enda sjeldnere så nå føler jeg meg mere som meg.

Anonymkode: 8d51c...48c

AnonymBruker
Skrevet

- Jeg vokste opp med kun ett etternavn og likte hvor lettvint det var med et kort navn

- Etternavnet mitt var et -sen navn mens mannen har et flott etternavn

- Etternavnet til mannen ender på -en, så jeg synes det ville virket tungt å kombinere dem 

- Det var ikke så viktig for meg å ta mitt etternavn, men jeg ønsket at vi skulle dele et etternavn 

- Jeg har blitt litt for frustrert litt for mange ganger i jobbsammenheng når ansatte har 3+ etternavn, så mtp på fremtidige barn så blir det kanskje litt lettere for dem om de vokser opp med kun ett etternavn (dersom de ønsker å beholde sitt eget + ta ektefellen sitt etternavn så blir det også lettere for dem)

Anonymkode: 1ff08...132

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Tror det er mye pga barna, helt enkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er skikkelig koselig å hete det samme❤️

Anonymkode: dea68...fdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi jeg er stolt av etternavnet til mannen min og jeg vil ikke beholde mitt eget etternavn som er fra en familie jeg ikke orker å ha noe med å gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som har tatt mannens etternavn. Nå er det nye tider så enten tar mannen kvinnens etternavn eller de slår sammen begge etternavnene til barna. 

Anonymkode: 73ba9...5bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for meg selv, men synes ikke det er noe mindre patriarkalsk å besitte fornavnet til faren til faren til faren til faren min -sen. Jeg ønsker å bidra til at patronymikonene dør ut. Jeg er misunnelig på de med gårdsnavn og stedsnavn.

Anonymkode: 9e2ef...8df

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg lar ikke andre bestemme hva som for meg er nedverdigende, undertrykkende, krenkende eller hva man måtte mene noe er. Jeg valgte ut fra ønsket om et felles etternavn på hele familien, og det falt oss naturlig å holde på tradisjonen med å ta mannens etternavn. 

At andre tenker annerledes enn meg er helt greit - da velger de det de ønsker og føler seg komfortable med.

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Samme gjelder barna

Kan det være, *holddegfast*, at ikke alle føler det samme som deg? 

Anonymkode: 854d6...e0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Følger du ikke med? Veldig mange kvinner beholder sitt eget navn når de gifter seg, og mange menn tar også sin kones etternavn. De som ikke gjør det, ser en verdi i det tradisjonelle, men de blir nok færre og færre.

Anonymkode: 912a5...183

Nei, mannens navn er bare mye finere og kulere enn det jeg ble født med! 

Anonymkode: 4c66f...885

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...