Gå til innhold

Hvor lenge (gjennomsnittlig) ser deres barn under 2 år på tv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De nye retningslinjene sier jo null tv for de under to. Der har vi feilet. Sliter litt med dårlig samvittighet. Vil tro det i gjennomsnitt blir va 30 min tv hver dag. Barnet sitter aldri alene foran TV-en, men ser med en av oss voksne. Det er gråtass, minibarna, fantus og maskinene/dyra det går i. Vi prater om det vi ser etc. 

så. Hvor lenge ser ditt barn under 2 på tv? 

Anonymkode: bff06...c4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ca 30 min om dagen. På dårlige dager der jeg er veldig sliten så kan det bli over 1 time. Kjenner på dårlig samvittighet, men sånn er det blitt.

Anonymkode: e8dd6...c4e

AnonymBruker
Skrevet

22 mnd. her. I hverdagene får han se ca. 15 minutter på morgenen mens vi gjør oss klare for dagen, smører matpakker osv. Etter barnehagen får han 15-30 minutter mens vi lager middag, og kanskje 15 minutter før sengetid. Så totalt ca. 1 time 😜 

I helgene og ved sykdom får han minst dobbelt så mye😅 på vinterstid når været er håpløs kan det fort bli 2-3 timer, og mindre igjen på sommeren

Anonymkode: c2992...924

AnonymBruker
Skrevet

22 mnd. her. I hverdagene får han se ca. 15 minutter på morgenen mens vi gjør oss klare for dagen, smører matpakker osv. Etter barnehagen får han 15-30 minutter mens vi lager middag, og kanskje 15 minutter før sengetid. Så totalt ca. 1 time 😜 

I helgene og ved sykdom får han minst dobbelt så mye😅 på vinterstid når været er håpløs kan det fort bli 2-3 timer, og mindre igjen på sommeren

AnonymBruker
Skrevet

22 mnd og ser i gjennomsnitt ca 30 min om dagen. Ser for det meste sammen men hender han ser litt alene også. Ser mest Sangfoni, Fantus og Filurene. 

Anonymkode: 32379...7d6

AnonymBruker
Skrevet

23 måneder. Ser tv rundt 15 til 30 min. Han ser aldri tv alene. Vi snakker alltid om det vi ser. Ved sykdom kan det bli mer. 

Anonymkode: 8c181...566

• 2 uker senere...
Skrevet

Ikke i det hele tatt. Begynte etter hun var 2 år med å sette på dyreprogrammer. Nå er hun straks 3 og titter litt på Bing, Bjørnis og Minibarna

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å se 10min da det var 23mnd.

Anonymkode: 6da35...ae8

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte å se på tv som treåring. Jeg satte på tv'en noen ganger mens hun var to, for det er jo fristende å jukse seg til litt barnevakt noen ganger, men hun var ikke interessert. Enebarn, og jeg ser ikke på tv selv. Dvs, jeg bruker kun laptop, og da etter at hun har lagt seg, så har ikke for vane å ha tv'en stående på.  I familier med flere barn er det jo naturlig at de begynner å se på tv tidlig. Hva skal man gjøre liksom, nekte de å se på Peppa og Fantus hvis de har eldre søsken? 0 tv-tid virker i overkant strengt. 

Ikke ha dårlig samvittighet. 30 minutter med de programmene du nevner, og der dere ser på også og prater om det dere ser, er nok ikke skadelig.

Anonymkode: f8f63...703

AnonymBruker
Skrevet

Han har sett på

mobilen når det har vært krise, slik det var da jeg måtte ha han med til tannlegen, jeg måtte handle inn julegave og lignende. Men, kan telle på en hånd hvor mange ganger dette har vært

tv’en har vært på ved kriser i samfunnet, som da krigen i U startet. Ellers er den alltid av. Barnet blir snart 2

Anonymkode: 1e2be...19c

Skrevet

Tv står på konstant hos oss, men han var vel 1,5-2 år før jeg satte på barnetv med plan om at han skulle se på. Før det så han til og fra. Minste på ett år har også vokst opp med tv på hele tiden, men hun finnes ikke interessert :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe å stresse med. Men jeg vil anbefale norsktalende barnetv, da kan de også lære mye. 

Har de en spesiell favoritt film eller episode, så kan du også etterhvert sette på et annet språk når de begynner å bli ca 5år. 

Mine var ikke så gode til å ror seg ned alltid, så da satt vi i sofaen de oppå meg, også så vi på noe på tv. Da koste de seg. Fikk slappet av og sovnet lett til kvelds. 

De hadde en film som ikke var så lang, de elsket fra tidlig alder  og oppover. Filmen hadde tydelig ord på farger ting de fant osv og litt spennende.  Når de ble ca 5 satte jeg på engelsk versjon,  da de nermest kunne alt utenom.  De ble svært gode i engelsk.  Hadde på spansk også, så de lærte noen ord på spansk. Men det ble ikke fulgt opp iht andre ting de kunne høre spansk i. Så det er jo blitt litt borte. 

Jeg tenker det er stor forskjell på å se på tv 30 til 60minutt pr dag, fremfor å sitte på pad, mobil. Tv osv døgnet rundt. Og til enhver tid. 

Vokste selv opp med kun NRK barnetv 30min hver kveld kl 18:00. Den gangen var det kun NRK på tv, så da var det en felles greie, at alle barn i alle aldere skulle hjem til barnetv,  de yngre var da ferdig på med pysj til barnetv, og de litt eldre fikk på pysjen etter barnetv.  Men samtidig så var det nok en felles greie at da skulle vi roe ned til kvelds.  Tenker ingen av oss tok skade av det om vi var ett eller 10år. På lørdag var det en time barnetv  pluss 30min med ungdomsprogram  etterpå. Det var veldig stas.  

Men heg forstår anbefaling om 0 tv før 2år. Da jeg ser unger som bla ikke har ordentlig språk, evnt snakker kun engelsk,  pga alt for mye skjerm i en alder de skal lære og utforske utenfor skjerm. 

Så tenker man ikke bør være så bekymret for 30minutter tv. Det går nok helt fint. Men vent med å bruke skjerm til å roe ned ungen ellers i døgnet.  Da det raskt blir en uvane og alt for mye

Anonymkode: eec6d...56f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke TV.

Anonymkode: e5cb7...a0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minst 20 minutter (1 episode av Minibarna) maks 1 time. En veldig sjelden gang mer feks ved sykdom. Ser bare TV ikke ipad/telefon. 

Anonymkode: 7f8d6...89f

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Minst 20 minutter (1 episode av Minibarna) maks 1 time. En veldig sjelden gang mer feks ved sykdom. Ser bare TV ikke ipad/telefon. 

Vi voksne ser også litt TV med barnet i rommet, alltid gjort det, hun ser ikke på da men titter jo bort iblant. Men jeg tenker ikke på det som skjermtid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi voksne ser også litt TV med barnet i rommet, alltid gjort det, hun ser ikke på da men titter jo bort iblant. Men jeg tenker ikke på det som skjermtid

Samme her. Jeg har introdusert litt mummitrollet (de gamle) som hun liker, ellers er TVen på for meg og mannen, men det er hun ikke interessert i. 

Anonymkode: ba91e...9b9

AnonymBruker
Skrevet

TVen er på som bakgrunnsstøy når vi er hjemme, men han er ikke særlig interessert i nyheter og QI og sånt og titter som regel bare bort på TVen når Coop Extra-reklamen går. Ser en episode Minibarna for å roe ned etter barnehagen de dagene han er sliten, og det hender at pappaen setter på NRK Super for å ha kontroll på hvor han er når de har litt dårlig tid om morgenen. 😛

Anonymkode: ff365...25a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 19.33):

Likt som her frå ca 1.5år til no når han er over 2 år. Vi ser stort sett alltid ilag med han og snakkar om det vi ser, der han også kommentera det som er der 🙂

Skrevet

Til sammen på èn dag vil jeg tro det blir mellom 30-60 min TV-titting her (15 mnd) Av og til på morgenen er det litt på mobilen i senga, så er det barne-tv til frokost sammen med søskene og så litt på ettermiddagen under middagslaging e.l. 

AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (9 timer siden):

Tv står på konstant hos oss, men han var vel 1,5-2 år før jeg satte på barnetv med plan om at han skulle se på. Før det så han til og fra. Minste på ett år har også vokst opp med tv på hele tiden, men hun finnes ikke interessert :)

Hvorfor har dere tvn på hele tiden?

Anonymkode: e472f...ea0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...