Gå til innhold

Montesorriskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som kjenner til Montesorriskolen, og montessoripedagogikken hva det går ut på. Noen som har barn der eller har gått der.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva du får kommer nok veldig an på hvor du bor. Søsteren min hadde barnet sitt på den lokale Montesorriskolen. Det var i utgangspunktet en liten bygdeskole som ble «reddet» ved at det ble privatskole. De hadde vel èn utdannet montesorripedagog og ellers folk som hadde gått på et kurs. 
Det funka sykt dårlig og endte med at søsteren min tok ut barnet sitt etter et par år. Skolen var preget av kaos, dårlig ledelse og barn med spesielle behov. 

Anonymkode: 079d0...c00

AnonymBruker
Skrevet

Som AB over her skriver er det mange barn med spesielle behov som krever det meste av ledig voksne. Årsaken er nok at foreldre til disse barna tror det er bedre for dem/har hørt det fra andre, noe det i mange tilfeller ikke er. Der jeg jobber har vi god dekning når det kommer til utdannede pedagoger og også pedagogiske medarbeidere. 

Det er også mange uformelle krav til både dere som foreldre og barnet. Som foreldre må man følge opp barnet sitt nøye, spesielt lesing og regning da montessori ikke bruker testing og pedagogene ofte ikke har oversikt over hva slags faglige hull eleven har. Man må også som foreldre lære barnet om nettvett, dokumentbehandling og diverse som trengs senere i livet i forhold til pc-bruk, for det finnes ikke slik opplæring, ihvertfall ikke der jeg jobber. Jeg tenker at man kan som foreldre stille et krav til dette ettersom montessori som skole er pliktet til å følge norsk opplæringslov. Som elev bør og må man være selvstendig i et slikt skolearbeid. Det er ikke en skole som passer for elever uten selvstendighet. Pedagogene har presentasjoner hele dagen og de fleste av ped.med. har mer enn nok å gjøre med barna med spesielle behov, så det er ingen som får med seg om barnet ditt faktisk jobber eller ei. Så spiller også det sosiale aspektet inn. Det går barn fra mange kommuner på én og samme skole, og det kan være lang vei for å besøke venner og lignende. Det er heller ikke noe fokus på det sosiale i læringen generelt. 

Det sagt, det er enorme fordeler med materiellet undervisningen er bygget på. Noe av det er kanskje litt gammeldags (bruk av fysiske leksikon og ordbøker f.eks.), men barna lærer å overføre det konkrete materielle som de jobber med hele skolegangen over til det skriftlige, og de har alltid konkreter å støtte seg på. Det er også mange fordeler med at det er en mindre skole og at Montessori-utdannede lærere er vanskelig å få tak på. Det gir et godt og tett samarbeid på en skole hvor alle ønsker hverandres beste og det er stor fokus på trivsel nettopp fordi vi er avhengige av å beholde folk. Ihvertfall på min arbeidsplass. 

I tilfelle det ikke kommer fram i teksten, jeg er ikke montessori-utdannet, men er utdannet spesialpedagog. Derfor ser det nok veldig bastant ut det første avsnittet mitt, for det er jo barn med spesielle behov jeg jobber med i det daglige, og 90% av dem hadde hatt det bedre i en offentlig skole. Årsaken er at det er mange barn med f.eks. autisme som går på skolen der hvor jeg jobber, og Montessori er ikke så rutinepreget som disse barna har stort behov for, og det er også et stort krav til selvstendighet som mange av disse barna ikke har. Det skaper mange unødvendige konflikter i hverdagen fordi det stilles krav til de som det i mange tilfeller ikke er mulig for barna å tilfredsstille. Det er også derfor de pedagogiske medarbeiderne har nok å henge fingrene sine i, og alle disse barna uten behov som ikke er selvstendige går under radaren lenge før de blir plukket opp. 

Anonymkode: 660a5...f7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...