Gå til innhold

Røyking på ungdomsskolen på 2000-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker  på ungdomsskolen og videregående at jenter og gutter begynte å røyke sigaretter i 9. klasse på ungdomsskolen og i friminuttene. Dette var vanlig på midt på 2000-tallet. Spesielt jenter men også mange gutter kan huske at bare 3-4 jenter kanskje i 10. klasse vi var sikkert 25 elver i den klassen. Men Hvordan er det i dag på ungdomsskole og videregående. Jeg prøvde en gang men da var jeg 21.

Er det mange som vil kommenter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du finner mange ungdomsskoleelever her.

Anonymkode: 3aef6...fb0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her virker det som røyk er ut blant ungdommene. Husker selv at det var 4-6jenter i klassen som røykte på ungdomskolen. Ikke så mange på vgs. Snus derimot.. Det har tatt helt av. Mange som snuser.

Anonymkode: dd662...4e1

• Liker 1
Skrevet

De hadde røykehjørne da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var 99/00. De som sto der var ikke de populære folka, men det var nå en del. Hvordan det er nå vet jeg ikke. Virker som at snus har tatt over, men kanskje ikke så tidlig som ungdomsskolen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 12år i 2000, og alle de "kule" jentene røyka allerede da, gutta snuste i større grad et års tid etterpå. Der snuste dog "nerdene" i større grad. 

Anonymkode: e18a6...896

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke du finner mange ungdomsskoleelever her.

Anonymkode: 3aef6...fb0

Jo, mange tråder som tyder på det.

Anonymkode: 16e1d...199

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke gutt og jente. Når du lærer deg det skal jeg svare på spørsmålet ditt.

Anonymkode: 4622d...001

AnonymBruker
Skrevet

Undersøkelser viser at i dag er det bare 1 av 100 ungdommer som røyker. I din tid og min tid var det ca halvparten så det er stor forksjell på da og nå 

Anonymkode: fcb97...b86

Skrevet

Dette har de snakket om en del de siste dagene faktisk. 

hele nitten prosent av mennene mellom 16-24 år at de røyker av og til.

Tretten prosent av kvinnene oppgir det samme.

https://www.fhi.no/nyheter/2023/flere-unge-menn-royker-av-og-til/

Det er få som røyker fast, men det kan se ut som at det har blitt kult å røyke igjen 😅 slike ting vil sikkert alltid gå litt opp og ned i popularitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker røykehjørnet på ungdomsskolen rundt 2000. Et mytisk og eksotisk sted der de med piercing, striper i håret og svart umbro-genser hang. Et digert vindu fra en litt bortgjemt gang pekte rett ned mot dem, hvor lærerene kunne kikke ut, notere navn på de som stod der og annonsere høyt i 4. Time (etter langfri) at det ble røykemelding med hjem. 

Anonymkode: e414e...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 søstre i ungdomskolen og vgs. Veldig som røyker sigaretter der, men det blir en del hasj og annet dop på fest. 

Anonymkode: 7e3bb...968

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ut av ungdomsskolen i 2000, og vi hadde røykehjørne både på ungdomsskolen og vgs. På ungdomsskolen var det ikke tillatt, men lærerne brydde seg lite. På vgs røyket lærerne sammen med oss. Der var det helt greit. 

Jeg har to ungdomsskoleelever i hus, og jobber på ungdomsskole. Ingen røyker på skolen eller i skoletiden, de har ikke anledning til å forlate skolens område ila skoledagen. Noen vaper i smug, og vi finner av og til en snus i do, men det er sjelden. Mine unger sier de ikke kjenner noen som røyker, men flere snuser. 

På vgs er det mer utstrakt bruk av diverse stoffer. Mange snuser, og mange vaper. Veldig få røyker. 

Blant ungdommene jeg kjenner, er det kropp og trening som gjelder. Jeg er mer bekymret for kroppspress, boling og pulver enn for sigaretter. 

Anonymkode: 4a181...d15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole og på 7.trinn vaper de. 

Anonymkode: 5aa3e...487

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er/var det slik at det stort sett var flest jenter som røyker? Blir jenter mer tiltrukket av røyking?

Anonymkode: 6263e...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...