Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Vi sliter med litt dårlig økonomi for tiden og går inn i det nye rået med SÅ gode forsetter om å gjøre noe med dette. (Mye av dette dreier seg om å få gårdsdrifta oppe på + igjen, men mye dreier seg også om privat økonomi...)

Hva er deres beste sparetips?

Hilsen Nilla.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes mange tips her i forumet om det. Noen av de vanligste er avslutt alle abonnement, velg billigere varianter av mat, dropp å gå ut så ofte.

Ellers er kanskje et alternativ å øke inntekten?

Skrevet

Alle de vanlige "triksene" - med å avbestille alle abonnementer, melde seg ut av bokklubber, droppe dyre utekvelder, planlegge innkjøp av mat etc. er selvfølgelig opplagte.

Selv pleier jeg også flytte mest mulig penger ut fra brukskontoen til enten regningskonto eller "reservekonto" - så det ikke er noe ekstra å bruke. Det er da lettere å unngå impulsbruk av penger.

Skrevet

Jeg har funnet ut at vårt "økonomisk problem" har vært at vi ikke har hatt så god økonomisk styring. Derfor er min plan heretter og ha en GOD/ bedre oversikt på dette. Overføre pengene til en annen konto der vi ikke har kort , sånn at det ikke er bare til å ta ut. Ellers bli flinkere å planlegge handlingen til husholdningen en god del mer. Jeg tror det er ganske mye å spare der!

Og det vi avogtil har vært flink til, i blakke tider, er å ta ut penger på minus på kontoen. Har en ikke penger til mat, så har en gjerne ikke noe valg, men her er da også planen min og være flinkere sånn at vi ikke trenger det. Det er så unødvendig og kjedelig og begynne mnd med "å betale tilbake det som var på minus, da kommer en liksom aldri ajour.

Kort oppsummert, ha bedre oversikt på hva en bruker pengene på! :sjenert:

Lykke til!

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hvis noen av dere røyker, og dere røyker ca 20 ferdig røyk til dagen, vil utgiftene minke med 2000 i mnd per stk. Er dere to som røyker så mye, blir det jo 4000 hver måned bokstavelig talt opp i røyk. ;)

Skrevet

takk for gode råd, tror jeg skal ta med meg det om å kutte alle abonnement... Har bare et par da, men klubbene kommer jo alltid med så gode tilbud at jeg altfor ofte fristes til å handle... Men det er nok ikke her det største innsparingspotensialet ligger...

Vi gifta oss sommeren 2005, og siden da har vi ligget på minus på konto. (Siden vi har gård, har vi en driftskreditt på 75000,-) Altså det er ikke bare bryllupet sin skyld, men samtidig så sliter vi som sagt med å få gården til å gå i pluss, vi har flyttet inn i hovedleiligheten på gården --> Mye oppussing som kostet og koster, jeg studerer og dermed kan jeg ikke bidra maks til inntekt, bare ca 8000,- pr mnd.

Her er noen av de områdene jeg kommer på som vi bør/kan skjerpe oss på:

* Jeg VET at jeg er altfor drøy når det gjelder matinnkjøp, vi er bare to, men jeg handler inn alt mulig, det meste er mat som står seg, men det skal vel ikke streng tatt være nødvendig med 2 frysere samt mange skuffer og hyller fulle av mat... Er ikke flink til å lage ukentlige handlelister og spise av det vi har, samtidig som jeg liker å ha mange ingredienser tilgjengelig slik at man kan lage mat på impuls uten å kjøre til butikken først.

* Ellers har vi ikke fått oss fasttelefon ennå, så det går hardt utover mobilene... Håper på endring her, men er litt usikker på hvor mye det hjelper, i og med at det går mye i SMS. (Forresten, er det noen som har synspunkt på hva som lønner seg av "vanlig" fasttelefon og sånn telefon over bredbånd når en allerede har bredbånd?)

* Oppussing: kjøkken og stue, samt omgjøring av spiskammers til kontor er unnagjort, nå gjenstår entre og soverom. Entreen MÅ det gjøres noe med så den prioriteres til våren, men soverommet er forholdsvis greit nok, så det tror jeg settes på hold.

Og det er nesten det hele, vi bruker ganske lite på klær og utekvelder, vi røyker ikke, og drikker ikke så veldig ofte. (Har nok med å drikke opp det etter bryllupet i lange tider ennå.) Har bil som bruker lite drivstoff, og.. ja, hva mer er det å si?

Noen videre tanker?

Nilla.

Skrevet

Mine beste råd:

*handle en gang i uka, lage middags-ukeplan (som SKAL følges) og lage skikkelig handleliste.

*overføre penger til annen konto. Vi har egen regningskonto som vi overfører penger til når vi får lønn, og da overfører vi noen tusen ekstra som spares til dårligere tider.

*klippe reserve kort i to. Evt gjemme det godt vekk og med høy terskel for å bruke det.

Gjest økonomisk anlagt
Skrevet

Hvis du har to frysere og skap fulle av mat, så er et selvsagt sparetips å la det gå sport i å lage mest mulig mat med de ingrediensene du allerede har i huset. Og, selv om dypfrysing konserverer mat, er det ikke meningen at det skal ligge evig, eller hva?

Prøv å få en viss oversikt over hva du har i fryseren. Jeg hadde en proppfull fryser (er singel), og har holdt på en drøy månedes tid å spise opp innholdet (er halvveis...) I desember hadde jeg matbudsjett på ca 100 kr/uke, det var stort sett melk og pålegg (hjemmebakt brød, grønnsaksblandinger, kjøtt og fisk kom fra fryseren). Bakte kake i steden for å kjøpe snop osv.

Lag et menyforslag for uken, basert på hva du vet du har i fryseren og i kjøkkenskap. Javel du liker å lage mat på impuls og vite at du har ingrediensene hjemme, men hvor mye mat kaster du egentlig fordi den ligger og venter i kjøleskapet på at du er i det rette humøret? Jeg har kastet utrolig mye grønnsaker spesielt, fordi jeg kjøper alt jeg vil ha i butikken uten å tenke på at jeg har mye i kjøleskapet fra før som faktisk må spises først. En ukemeny (som selvsagt kan avvikes) er et utrolig bra redskap for å spare penger og å få brukt opp mat du allerede har i huset og allerede har betalt for. Det gir stabilitet i en stresset hverdag, da du kan planlegge å tine frossenmat i tide, du har oversikten selv og lettere kan detaljkjøpe ingredienser du trenger for den uken.

Ikke tenk at "dette sparetipset er unyttig, for jeg sparer jo så lite penger på det".

ALLE MONNER DRAR! (Det er nettopp derfor noen lykkes i å spare, fordi de ser helheten!)

La meg si det sånn at jeg også handlet mye på tilbud i bokklubbene og annet fordi det var så billig. Men har jeg rukket å lese alle bøkene? Nei. Jeg er også student, og pensum er mye viktigere akkurat nå. Exit bokklubber, DVD-klubber, abonnement på blader, hudkremer, etc.

Vent med oppussing som ikke er strengt nødvendig, eller ta det over lang tid, så utgiftene fordeles.

Gjest gjest1
Skrevet

Det der med å lage "matukeplan" er noe jeg har tenkt å gjennomføre i år iallefall, jeg og sambo (spesielt sambo) er fæle til å kjøpe inn mat som bare blir liggende. Og vi bruker alt for mye på mat, sikkert 5000,- i mnd.

Skrevet

ja,unnskyld meg,men hvorfor MÅ dere pusse opp gangen når dere går i minus?og du skriver at det er fristende med 2 abb.for det er så gode tilbud!alle monner drar vettu.

Jeg er alene m.2 barn,full jobb og måtte i høst ta på meg en vaskejobb på kveld for å få det til å gå rundt!kanskje det er en ide?100 kr i timen...

Gjest Carmensita
Skrevet
Hei dere!

Vi sliter med litt dårlig økonomi for tiden og går inn i det nye rået med SÅ gode forsetter om å gjøre noe med dette. (Mye av dette dreier seg om å få gårdsdrifta oppe på + igjen, men mye dreier seg også om privat økonomi...)

Hva er deres beste sparetips?

Hilsen Nilla.

Et lite råd i forbindelse med mobiltelefon:

Hvis du har Netcom (og ikke har binding på abonnementet) kan du går over til Smart Talk. Ingen månedsavgift, og forholdsvis rimelig i bruk.

Skrevet

Når vi skal spare penger, går vi bevisst inn for å tømme frysen. Det er utrolig mye gode måltider vi har hatt når vi ikke kjøper noe. Vo prøver å være veldig selektive når vi handler inn matvarer, unngår dyre impulskjøp.

Hva med å handle inn matvarer hver 14 dag, og bare fylle på med melk og ferskvarer?

Skrevet

Et annet tips er å handle mer av en ting som er på tilbud, og fryse ned. På Rimi ved meg selger de kjøtt som går ut på dato idag til halv pris. Om jeg oppdager noe tilbudskjøtt, endrer jeg middagsplanene mine for den dagen!

Skrevet

Når det gjelder telefon kommer det veldig an på hvordan du bruker den. Dersom du snakker en del med fasttelefoner, vil bredbåndtelefon lønne seg, men dersom du snakker mye med andre mobiltelefoner er det ikke sikkert at ringeprisen er billigere her.

Det klart billigste abonnementet er knock-out som du kan få både hos chess og sense. Ingen månedsavgift, og svært lave samtalepriser. Min regning er halvert etter at jeg skiftet. Vær også bevisst på hva slags meldinger du sender. Kjedemeldinger som sendes til masse venner koster noen kroner. Samme med "ja" eller "ok", tenk over om de virkelig er nødvendige.

Matlister er et must når man vil spare penger. Dersom du kjøper brød, og da gjerne noe annet enn kneip bør du vurdere om du kanskje skal bake dine egne brød. Et godt brød koster ofte 15-20 kroner. Vet ikke hvor mye brød dere bruker, vi bruker et brød om dagen, da blir det godt over hundre kroner bare på brød i uka.

Ellers velger jeg billige merker som euroshopper på såpe, shampoo osv. Disse er like gode men mye billigere.

Er litt enig med en annen over her. Hvorfor MÅ du pusse opp? Jeg har selv rom som jeg føler at jeg MÅ pusse opp og som gjør meg sprø slik de er nå. Men er det ikke penger til det, så er det ikke penger til det.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Et lite råd i forbindelse med mobiltelefon:

Hvis du har Netcom (og ikke har binding på abonnementet) kan du går over til Smart Talk. Ingen månedsavgift, og forholdsvis rimelig i bruk.

Eller Mobyson som koster 79 øre uansett hvem du ringer til, og 40 øre pr melding, og ingen månedsavgift. De bruker også Netcom sitt nett.

Skrevet

Hei igjen, takk for mange gode råd.

He, he, ang oppussinga så skjønner jeg at jeg har ordlagt meg litt skjevt. Det blir ingen oppussing før vi har råd til det, men NÅR vi har råd, er det gangen framfor soverom som blir gjort om. (Det er ikke bare oppussing i gangen, men det er i det hele tatt å få gang, det er derfor jeg kunne tenkt meg å få gjort det snart, vi har ikke gang, bare ytterdør under lofttrappa. Gammeldags kjøkkeninngang. Gammelt gårdshus hvor det var felles inngang med kårenden før, og det er ikke mulig lenger, da vi har tettet veggen mellom leilighetene.)

Men det duger til vi får råd.

Er blitt veldig tent på å spise ut av fryser'n ja, det trot jeg vi skal gå skikkelig inn for. En av dere nevnte å kjøpe av halvpris mat fordi den går ut på dato i dag eller i morgen, har gjort mange gode kjøp der altså, både melk, kjøtt, pålegg, ypghurt m.m. Det går med i underkant av et brød om dag her også, og dermed en god del pålegg. Dessuten drikker vi 1-2 liter melk pr dag, så om det er kort dato rekker vi alltid å drikke den opp.

Jeg baker alle brød sjøl, da varer de lenger og blir billigere.

Ang. mobiltelefon, vi har begge DJUICE magnum, med 100 sms inkl pr mnd, 69,- i fast avgift, 0,69 pr sms etter de første 100 og, ringeprisen husker jeg sannelig ikke... Noen synspunkter på dette?

Vi ringer generelt mest til mobiltelefon, men dette har nok utvikla seg slik fordi vi aldri har hatt fasttelefon å ringe fra.

Det er kjempeinteressant å la dere "analysere" forbruket vårt, er så godt og lærerikt å se hva andre syns.

PS: Jeg melder meg ut av bokklubb og musikklubb i dag. ;)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Med Djuice magnum koster det 1.59 til mobil og 1.99 til fast telefon. Dere vil garantert tjene på å gå over til enten Mobyson eller Smart Talk.

Smart Talk

Mobyson

Skrevet

100 sms inkludert i månedsprisen på 69? Har du regnet ut hva hver sms koster da? Det er faktisk 69 øre pr stykk. Har du Chess knock-out koster det 59 øre pr stykk. Og 55 øre å ringe.

Gjest Carmensita
Skrevet

Angående faste utgifter

De faste utgiftene er de det er lettest å ha oversikt over. Man vet stor sett når og hvor store de regningene er. Men det er alltid noen måneder som blir ekstra tøffe siden forfallet ikke er jevnt fordelt, f.eks. forsikring. Jeg har derfor gått over til autogiro på de aller fleste faste regninger og fått delt opp summen slik at jeg betaler hver måned. På forsikringene sparer jeg bl.a. termingebyr og kurven gjennom året flater seg litt mer ut.

Uforutsette utgifter kommer som regel alltid når jeg har de største regningene, så dette syns jeg har gjort det mer oversiktlig og enklere. Nå må jeg f.eks. plutselig finne fem tusen kroner til operasjon av hunden min, det blir ikke enkelt nå rett etter jul. Men jeg har hele tiden en "ikke-konto" hvor jeg setter av et fast beløp hver måned. Den skal komme godt med nå! :)

Skrevet

Gå gjennom alt dere har av utgifter og sjekk at dere har det billigste alternativet. Jeg har spart noen tusenlapper for mamma i løpet av jula bare ved å flytte mobil/fast abo + strøm. Det ligger mange sider på nettet for å finne billigste:

*strøm (konkurransetilsynet.no)

*forsikring (div sider, bruk startsiden.no - økonomi)

*banktjeneste (og du trenger ikke bruke samme bank til alt, det er ikke lenger noe som heter kundelojalitet, og bruk nettbank)

*tele (det er ingen grunn til å betale noe fast i mnd på mobil, nok av tilbydere som har lave priser uten fastavgift, nummeret ditt tar du jo uansett med deg så det spiller ingen rolle hvem du bruker nå)

*internett (gå inn på Telepriser.no, der finner du hvem som er billigst på mobil, fast og internet, jeg har vært veldig fornøyd med Noextras mobil).

Bruk mobil til mobil og fast til fast, skaff bredbåndstelefoni når dere likevel har bredbånd. Gjør det dere kan når det kommer til ENØK, sparedusj, sparepærer etc. Trekker det fra vinduene? Er det rom dere kan stenge av en periode når det er som kaldest og det er høye fyringskostnader? Ellers er det mange gode tips ovenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...