Gå til innhold

Hvor mye gir folk egentlig i konfirmasjonsgave nå til dags?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra en tante.

Ingen gave, kun kroner+kort+konvolutt.

Jeg har bra økonomi (men ikke rik) så det kommer ikke så mye an på hva jeg har råd til men på at både alt for mye og alt for lite kan bli flaut hvis gavelisten legges synlig for alle i selskapet. Flaut om jeg gir mer enn besteforeldre eller foreldre når jeg bare er en halvfjern tante. Jeg treffer konfirmanten kanskje ca fem ganger i året, så jeg kjenner han men ikke veldig nær om det betyr noe. Pleier egentlig gavelisten i konfirmasjoner og bryllup å skrives ned synlig nå? Tror det har blitt vanligere at konfirmanten skriver det ned, men ikke lenger viser listen til andre enn foreldrene. 

Anonymkode: 5f494...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal i konfirmasjon til første niese nå i vår, tenker å gi ca 1500 kroner (fra tante og onkel)

Edit,: også avtalt med den andre tanten at vi gir samme sum

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0 kr. Hvorfor trenger barn masse tusenvis av penger? Det at man i det hele tatt kommer til konfirmasjonen er nok.

Anonymkode: 5e6d7...e5d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir 1000 kr til mitt tantebarn nå snart når jeg skal i konfirmasjon

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ga 1000 + et armbånd til 500. Har råd til å gi dyrere gave, men det har ikke min bror (som er hennes onkel), og vi ble enige om å gi cirka likt.

Anonymkode: a778e...bd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg håper ikke folk legger gaveliste synlig. Det er en uting. Det har heldigvis ikke vært vanlig i de selskapene jeg har vært i. Som tante gir jeg 1000 kr. 

Anonymkode: 6bade...4c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også an på om du er enslig eller om gave  er fra både deg og din mann/samboer.

Vi gir 2000 til min nevø, vi er to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir 2000 som tante , det er vanlig i min krets

Anonymkode: da297...e3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte å gi 1500 til søskenbarnet mitt, jeg er snart 40 så det er noen år mellom oss 😄 Er alene, om det spiller noen rolle.

Anonymkode: db6db...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi pleier å gi 5000,- og 10 000,- i fond om det er barn i nær familie.

Anonymkode: 5a8fa...a27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har avtalt mellom oss søsken at vi gir 1500, det fikk min sønn i fjor og det gir vi til niesen vår i år :) 

Anonymkode: 6337a...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvor mange nieser og nevøer har du? Det hadde vært enda en faktor jeg hadde valgt ut fra.

Anonymkode: b7cee...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på. Har en slyngel av en nevø (hvor foreldrene er likedan) som er gjennomført frekk og ufordragelig. Han får 500 kr, som er det samme vi gir til ungdommer vi ikke er i slekt med. 

Har noen tantebarn som vi har god kontakt med. Der gir vi kanskje gaver på en verdi på 2-3000 kroner. Om de ikke vil ha ting gir vi penger, men typisk lavere beløp enn ved en gave.

Anonymkode: 78685...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir 3000kr til mine tantebarn, i tillegg til pengene jeg har spart til dem i alle år, istedenfor jul og bursdagsgave.

Det er fortsatt noen år til de eldste konfirmeres, men beløpet til førstemann har passert 10 000kr grunnet avkastning. Så det ser jeg fram til. 

Foreldrene er selvsagt informert om det og syns det bare er stas. 

Anonymkode: 789fa...4e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...