Gå til innhold

Å ta med mat/dessert som vertinnegave??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bedt på middag hos en venninne, kunne du funnet på å ta med mat/dessert som vertinnegave?

Når jeg ber folk hjem til meg på middag så tenker jeg at jeg står for hele måltidet i sin helhet og hadde faktisk blitt veldig irritert hvis en av gjestene hadde tatt med f.eks dessert eller kake. Det verste hadde vært om de tok med tilbehør til middagen.

Men hva er greit å ta med? Er det greit med friske bær f.eks? Konfekt?

Leser her på KG at folk faktisk tar med seg mat til andre når de er bedt på middag og jeg må si jeg synes det nesten er frekt.

Anonymkode: 60880...087

Videoannonse
Annonse
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Hva med noe å drikke, ei flaske vin, en god eplemost eller noe annet alkoholfritt, de har mye godt av det på polet😉 for min del hadde jeg ikke blitt sur om de tok med dessert, men litt dumt om vi da har fra før, blir da rester som antagelig kastes. 

Skrevet (endret)

Det kan være helt topp! Feks: paté, gode matoljer, belgisk konfekt, gelé til stek/ost feks. 

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Skrevet

Tar gjerne med en god hjemmelaget kake jeg😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Urwa skrev (4 minutter siden):

Tar gjerne med en god hjemmelaget kake jeg😊 

Det må du avklare med vertene på forhånd

Anonymkode: ec2da...d01

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør alltid - skal jeg ta med noe? 

Å bare ta med mat kan anses som litt utakknemmelig,som om  at det du får ikke er bra nok.

Vin/blomster /konfekt er en annen deal.

Anonymkode: 49a57...e29

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Til noen nære venner,  ja. Det er bare spørre i godt tid før og komme med passende desser. Du vet også hva de foretrekker.  Men har også venninner som elsker å lage mat. Til dem tar jeg med alt fra vin, olje, eddik, frukt til blomster og konfekteske. Jeg slipper å komme tomhendt og verten sette pris det. 

Til betjente,  blomster eller konfekteske.  

Anonymkode: 35075...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tar med kake eller boller 

Anonymkode: 6bbdf...16c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke likt om gjestene uoppfordret kom med bakst eller dessert. Når vi inviterer til middagsselskap, står vi får maten. Desserten er laget på forhånd. Så da vil medbrakt bare føre til plassproblemer i kjøleskap eller fryser. 

Men gjerne en flaske vin eller god alkoholfri drikke. Konfekt er også innafor. 

Anonymkode: 9d67f...e88

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De som kjenner oss godt, vet at de kan ta med kake uten å spørre.  

Vi pleier å ha med vin, god sjokolade eller lignende. Vi vet hva våre venner setter pris på, så vi tar med ut ifra det.

Anonymkode: cc006...e0b

Skrevet

Kommer an på hvem det er hos, men jeg ville uansett spurt om jeg skulle ta med noe før jeg tar med noe av den arten.

Konfekt, oljer, vin, etc. ting som vertskapet kan bruke etter besøket er helt ok.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må du avklare med vertene på forhånd

Anonymkode: ec2da...d01

Nei mine venner trenger ikke det. Ingen blir fornærmet om noen tar med en kake eller en matrett uten å ha sagt i fra. Tvertimot blir de glade. Jeg også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt veldig pris på om en venninne tok med rett! Ikke forventet, men alltids hyggelig.

Jeg synes det er hyggelig å invitere på besøk, men blir sliten i ryggen av å lage mat så hadde gledelig tatt i mot en rett:)

Anonymkode: 5b267...2ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å spørre om jeg kan bidra med noe, og får ofte svar som at "ja, hvis du gidder å lage den spesifikke desserten/kaken/focaccia/naanbrød/rundstykker" - og det syns jeg er hyggelig.

Jeg ville ikke tatt med mat hvis det ikke var avklart på forhånd, da heller en flaske vin eller eksklusiv sjokolade. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man spør om man kan bidra med noe. Sier de dessert/kake/vin, så fikser du det.

Om de sier at de fikser alt så kjøper du heller vertinnegave, tilpasset den du skal besøke. 

Ville bare forstyrret det hele om noen tok med noe de planla at vi skulle spise... skal ha folk her i morgen, og har selvfølgelig planlagt et helt måltid med drikke som passer til. Og når vi er ferdig med det kan jeg love at det ikke er plass til kake. 

Anonymkode: 80ad3...960

• Liker 4
Skrevet

Det er jo forskjell på en vert(inne)gave og mat som skal spises samme dag. 
Hadde ikke likt om noen (uoppfordret) kom med kake, dessert eller annen mat som skal spises der. Da har jo jeg planlagt og laget. 

Å ta med konfekt, vin, en pose med god kaffe eller te, evt noe hjemmelagd som kan oppbevares over tid er noe annet og noe jeg er oppdratt til at er høflig å gjøre som en takk for invitasjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg gledelig tatt i mot om de ville ta med dessert :) det gjorde vi først men så slutta meg og samboer og ta med noe da gjester aldri tok med noe selv bort her😅 så da fikser vi med noe snacks eller dessert så gjør de det samme når vi besøker dem at vi står for dessert selv hos oss så får dem ta av seg dessert når vi besøker dem

Anonymkode: d4ed7...2f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her hadde jeg gledelig tatt i mot om de ville ta med dessert :) det gjorde vi først men så slutta meg og samboer og ta med noe da gjester aldri tok med noe selv bort her😅 så da fikser vi med noe snacks eller dessert så gjør de det samme når vi besøker dem at vi står for dessert selv hos oss så får dem ta av seg dessert når vi besøker dem

Anonymkode: d4ed7...2f1

Jeg kunne også gjerne tatt i mot det dersom det er avklart på forhånd. Men veldig kjedelig om jeg har stått og lagd dessert og lagt arbeid i dette også dukker en av gjestene opp med dessert. Slik jeg forstår HI er det ikke snakk om mat som er avklart på forhånd. Synes det er en vesensforskjell. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at man ikke tar med dessert/kake som forventes spist under besøket (med mindre det er avtalt så klart)! Vertskapet har jo gjerne en plan, og brukt både tid og penger på å handle inn og klargjøre.

Men jeg har selv fått gjærbakst og makroner i vertinnegave, for at jeg skal spare til en annen anledning, og dette blir jeg super glad for! Men dette er jo noe helt annet enn det jeg opplever TS klager over i hovedinnlegget.

Anonymkode: fe364...107

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...