Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. Litt flaut det her men..(Tar den anonym.)  jeg har aldri vært forelsket...., selv om jeg er middelaldrene. Hatt ett par parforhold men.. ikke så stas de var. Men lese kan jeg så tenkte lese om det.

Det er bare det at når jeg googler etter bøker om forelskelse og kjærlighet får jeg enten opp eldre bøker som Tatt av vinden og stormfulle høyder ( begge lest)eller så er det mest kiosk-litteratur ja eller veldig lett litteratur. Kunne tenkt meg noe som... ja var virkelighetsnært og ikke som i den klissete kiosk-litteraturen.

Så da vender jeg meg nok en gang til Kg for innspill :) Noen som har bøker fra vær tid ca å om forelskelse, kjærlighet. ja og parforhold, som er dere syns er bra. Det er ikke noe kriteria at det er lykkelige forhold altså.

Anonymkode: f3f1c...062

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

uff.. håper jeg ikke stilte for mange krav.. Glad for alt..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.. Litt flaut det her men..(Tar den anonym.)  jeg har aldri vært forelsket...., selv om jeg er middelaldrene. Hatt ett par parforhold men.. ikke så stas de var. Men lese kan jeg så tenkte lese om det.

Det er bare det at når jeg googler etter bøker om forelskelse og kjærlighet får jeg enten opp eldre bøker som Tatt av vinden og stormfulle høyder ( begge lest)eller så er det mest kiosk-litteratur ja eller veldig lett litteratur. Kunne tenkt meg noe som... ja var virkelighetsnært og ikke som i den klissete kiosk-litteraturen.

Så da vender jeg meg nok en gang til Kg for innspill :) Noen som har bøker fra vær tid ca å om forelskelse, kjærlighet. ja og parforhold, som er dere syns er bra. Det er ikke noe kriteria at det er lykkelige forhold altså.

Det du ser etter, tror jeg man kan finne i en rekke antologier med noveller om kjærlighet som er blitt utgitt i årenes løp, men også i enkeltbøker av mer seriøse forfattere; hvis du går til Nasjonalbibliotekets nettarkiv - der man finner det meste fra før 2000 - og søker på kjærlighet+antologi, får man mange forslag der ikke alle har kjærlighet som tema - noen har likevel det:

https://www.nb.no/search?q=kjærlighet antologi&mediatype=bøker&viewability=ALL

Søker man bare på "kjærlighet", får man 86.181 treff; mye kiosklitteratur, men også andre ting - det er bare å lete, så finner man sikkert noe av interesse - før i tiden fant jeg alltid noe i bibliotekets antologi-hylle, og alt dette er å finne på nett idag:

https://www.nb.no/search?q=kjærlighet&mediatype=bøker&viewability=ALL

Lykke til ...!

Anonymkode: 6b29d...525

AnonymBruker
Skrevet

De siste årene er det kommet flere romaner fra unge, kvinnelige forfattere om dårlige forelskelser/forhold. Vet ikke om det helt er det du er ute etter. I så fall vil jeg kanskje egentlig aller helst anbefale en sakprosabok, Hekta av Sissel Gran.

Ellers vet jeg ikke helt hva du er ute etter. Kan romaner om middelaldrende ektepar som er nær skilsmisse være av interesse? Eller er det helst starten av et forhold du er interessert i å lese om? 

Anonymkode: 0c3b4...cff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det du ser etter, tror jeg man kan finne i en rekke antologier med noveller om kjærlighet som er blitt utgitt i årenes løp, men også i enkeltbøker av mer seriøse forfattere; hvis du går til Nasjonalbibliotekets nettarkiv - der man finner det meste fra før 2000 - og søker på kjærlighet+antologi, får man mange forslag der ikke alle har kjærlighet som tema - noen har likevel det:

https://www.nb.no/search?q=kjærlighet antologi&mediatype=bøker&viewability=ALL

Søker man bare på "kjærlighet", får man 86.181 treff; mye kiosklitteratur, men også andre ting - det er bare å lete, så finner man sikkert noe av interesse - før i tiden fant jeg alltid noe i bibliotekets antologi-hylle, og alt dette er å finne på nett idag:

https://www.nb.no/search?q=kjærlighet&mediatype=bøker&viewability=ALL

Lykke til ...!

Anonymkode: 6b29d...525

Oj takk. Det er ett supert tips 😍

ja det er mye lettbent om emnet gitt. Men tenker at noe så menneskelig universelt må da vært tema for tyngre bøker også.

Takk igjen 😘

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De siste årene er det kommet flere romaner fra unge, kvinnelige forfattere om dårlige forelskelser/forhold. Vet ikke om det helt er det du er ute etter. I så fall vil jeg kanskje egentlig aller helst anbefale en sakprosabok, Hekta av Sissel Gran.

Ellers vet jeg ikke helt hva du er ute etter. Kan romaner om middelaldrende ektepar som er nær skilsmisse være av interesse? Eller er det helst starten av et forhold du er interessert i å lese om? 

Anonymkode: 0c3b4...cff

Sissel Gran er ett bra tips. Ja for jeg kan jo i grunn lete i sakprosa også ja. Bra innspill

Romaner om ting som ikke ender bra er også av interesse. 😊ja og de forskjellige stadiene dit.

takk så mye for at du svarte meg 😘

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville lest noe romantisk overdrevet tull. Hold deg heller til faktabøker. MEn alt dette oppleves forskjellig uansett, det finnes ingen eksakt fasit.

Anonymkode: c3336...f44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror ikke jeg ville lest noe romantisk overdrevet tull. Hold deg heller til faktabøker. MEn alt dette oppleves forskjellig uansett, det finnes ingen eksakt fasit.

Anonymkode: c3336...f44

Ja nei finnes jo ingen fasit. Men angående romaner så tenkte jeg at ett så universelt emne også må ha blitt behandlet av mer seriøse forfattere uten hang til overdrevent tull. Tenkte det må da finnes slike bøker også. Som på mer sannferdig vis og med noe orginalitet behandler emne

En kan se i faktabøker ja.. likevel troe jeg det jeg søker også må finnes?

ellers tenkte jeg snakke med folk

Takk for at du svarte meg 🌹

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale Elskede Poona av Karin Fossum. En kjærlighetshistorie og kriminalsak samtidig! 

Anonymkode: 2e043...347

AnonymBruker
Skrevet

Oj. Takk for svar 🦋. Den har jeg lest. Veldig bra den var. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...