AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Syns det er ubehagelig og slitsomt å gå på helsestasjonen. Føler man må være så tilgjort, da de står å observerer alt man gjør. Eksempel skal jeg bytte bleie og merker hun står og ser på hvordan jeg bytter bleie, og ber meg holde på baby samtidig som jeg bytter som er vanskelig. Ender med å dunke armen til babyen med ett uhell for blir så stresset av at hun ser sånn, og da er der en leksjon om at jeg må holde baby godt. Etterpå ber hun meg snakke mer med baby, noe jeg gjør svært mye men ikke akkurat der da jeg var stresset og føler alt blir så falsk og tilgjort. Flere som har det slik eller har jeg bare vært uheldig? Anonymkode: d61f8...f55 6 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Ikke normalt av helsesøster!❤️ Jeg hadde blitt stresset selv. Nå er mine barn store, men husker godt hvor usikker jeg ble av den myndige og sure vi gikk til med første. Etter hvert bare lot jeg som og jattet med. Bare jatt med, og si evt som du sier her at du blir stresset av å føle deg så vurdert. Anonymkode: 3b5e2...c95 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Man må ikke benytte seg av tilbudet hos helsestasjonen. Jeg går heller til fastlegen om det er noe. Anonymkode: 6ab05...b24 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 Det hørtes rart ut. For meg er det en trygghet å kunne gå til hs og spørre om ting. En gang datt babyen min ned fra stellebordet, da gikk jeg rett på hs. Fikk ingen leksjoner, bare støtte da de skjønte jeg hadde det vondt. Anonymkode: 525d1...2f4 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 Ikke uvanlig å føle det slik du gjør, spesielt med første barnet. Alt er jo nytt og man blir ekstra stresset av at noen står og observerer og kommenterer. Noen helsesykepleiere er jo også litt ekstra "på" også. Bare prøv å slappe av så godt det går og tenk at du er hjemme og skifter. Småprat med baby og ha fokus der ☺️ Anonymkode: 7a60d...819 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 Hadde det sånn med førstemann. Skjønner deg godt. Anonymkode: 09dc1...3ec
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 Hvorfor står HS og ser på at du bytter bleie? Skulle hun observere hvordan du gjorde det/ba du om hjelp til å se om du gjorde det riktig? Tror aldri HS har stått og sett på at jeg har skiftet bleie... Anonymkode: 2f256...4cb 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Helsestasjonen kan by på så mangt, både på godt og på vondt. Det er heldigvis et frivillig tilbud, og vi går heller til fastlegen. Anonymkode: 432d4...543
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor står HS og ser på at du bytter bleie? Skulle hun observere hvordan du gjorde det/ba du om hjelp til å se om du gjorde det riktig? Tror aldri HS har stått og sett på at jeg har skiftet bleie... Anonymkode: 2f256...4cb Ikke uvanlig at de er med nei. Tas jo ofte i forbindelse med veiing feks. Anonymkode: 7a60d...819 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 Her er det stikk motsatt. Her får jeg bare masse støtte og oppmuntring, de er runde i kantene og har «man finner det som passer seg» mentalitet (til en viss grad så klart). Anonymkode: 8c7d2...965 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 Oppfatter heslestasjonen mest som et kontrolltiltak. Er veldig elementære råd man får der, lite substans. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar/barn-som-ikke-moter-helsestasjonen-bor-ha-rutiner-for-a-folge-opp-foreldre-og-barn-som-ikke-moter-til-konsultasjoner#04603425-4dd0-4fd4-87aa-e31082631c6b-praktisk Når barn ikke møter til helsekonsultasjoner kan helsepersonell bli bekymret for om barnet utsettes for omsorgssvikt. I slike tilfeller må helsepersonellet på helsestasjonen vurdere om vilkårene for opplysningsplikt til barnevernet er oppfylt Anonymkode: 5a5ad...dc1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #12 Skrevet 13. april 2023 Jeg jobber på helsestasjon. Vi har en skikkelig irriterende plakat over stellebordene der foreldre må kle av babyen og ta på ren bleie før veiing. Man skal ha en hånd på babyen til alle tider. Og man oppfrodres til å alltid vaske hendene med en gang etter bleieskift. Vasken vår er ganske langt unna... Riktig løsning er selvfølgelig det de fleste foreldre velger, man vasker ikke hendene Anonymkode: 5a5ad...dc1 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #13 Skrevet 13. april 2023 Vår helsesøster er heldigvis ikke sånn. Men jeg fikk skikkelig kjeft av den ene helsestasjonslegen når ettåringen var skikkelig kålorm på fanget mitt mens jeg skulle ta på han genseren og halsåpningen brettet øret hans i to sekunder. 😅 Anonymkode: 8415b...615
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vår helsesøster er heldigvis ikke sånn. Men jeg fikk skikkelig kjeft av den ene helsestasjonslegen når ettåringen var skikkelig kålorm på fanget mitt mens jeg skulle ta på han genseren og halsåpningen brettet øret hans i to sekunder. 😅 Anonymkode: 8415b...615 Da hadde jeg kjeftet tilbake. Du er kanskje lege, men oppfør deg faen meg ikke overlegen mot meg, du er ikke perfekt. Pass jobben din du ellers benytter jeg annen lege som faktisk oppfører seg. Anonymkode: dd2d9...af1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da hadde jeg kjeftet tilbake. Du er kanskje lege, men oppfør deg faen meg ikke overlegen mot meg, du er ikke perfekt. Pass jobben din du ellers benytter jeg annen lege som faktisk oppfører seg. Anonymkode: dd2d9...af1 Hadde veldig lyst, men akkurat med henne er det tryggest å bare la det ligge. Til og med helsesøstrene og de andre helsestasjonslegene sier hun er veldig vanskelig og sær. Sekretærene prøver å sette opp legekontroller på andre dager enn hennes faste dag så langt det lar seg gjøre fordi alle synes hun er så ubehagelig, haha. Anonymkode: 8415b...615 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde veldig lyst, men akkurat med henne er det tryggest å bare la det ligge. Til og med helsesøstrene og de andre helsestasjonslegene sier hun er veldig vanskelig og sær. Sekretærene prøver å sette opp legekontroller på andre dager enn hennes faste dag så langt det lar seg gjøre fordi alle synes hun er så ubehagelig, haha. Anonymkode: 8415b...615 Da er det lov å benytte fastlege da. Hadde ikke orket å jatte med vanskelige folk. Mitt barn skal ha det beste av se beste, og da hadde jeg fint sagt det rett ut. Du er ikke bra nok, jeg benytter fastlegen til disse sjekkene. Anonymkode: dd2d9...af1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det lov å benytte fastlege da. Hadde ikke orket å jatte med vanskelige folk. Mitt barn skal ha det beste av se beste, og da hadde jeg fint sagt det rett ut. Du er ikke bra nok, jeg benytter fastlegen til disse sjekkene. Anonymkode: dd2d9...af1 Er ikke behov for det, altså. Fastlegen vår er også en av helsestasjonslegene og vi blir derfor satt opp til legekontroller på hans dager, men akkurat denne kontrollen var han dessverre på ferie. 🙈 Anonymkode: 8415b...615
Maskinfører Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oppfatter heslestasjonen mest som et kontrolltiltak. Er veldig elementære råd man får der, lite substans. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar/barn-som-ikke-moter-helsestasjonen-bor-ha-rutiner-for-a-folge-opp-foreldre-og-barn-som-ikke-moter-til-konsultasjoner#04603425-4dd0-4fd4-87aa-e31082631c6b-praktisk Når barn ikke møter til helsekonsultasjoner kan helsepersonell bli bekymret for om barnet utsettes for omsorgssvikt. I slike tilfeller må helsepersonellet på helsestasjonen vurdere om vilkårene for opplysningsplikt til barnevernet er oppfylt Anonymkode: 5a5ad...dc1 Da er helsestasjonen bygget opp rundt kommunisme kjenner flere som blåser i helsestasjon og benytter private helsetjenester
Maskinfører Skrevet 13. april 2023 #19 Skrevet 13. april 2023 Helsestasjon minner om en form for kommunisme hvor man skal kontrollere folk skjønner de som benytter seg av private helsetjenester 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #20 Skrevet 13. april 2023 Samma her. Jeg kjenner at det er så mye fokus på hva som kan "rettes På" når det egentlig finnes flere måter å gjøre samme ting på. Hos meg var de såpass frekke at da de kom på hjemmebesøk etter fødsel så banket hun på døra og gikk rett inn. Uten å vente til jeg kom meg til døren for å ønske dem velkommen. Det er jo ikke et kontor. Om døra car ulåst betyr det ikke KOM INN. Blir fastlege fremover. Anonymkode: 55a5f...970 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå