Gå til innhold

Kirkelig konfirmasjon, uønsket hykleri?  

62 stemmer

1. 1. Hva ønsker du for dine barn?

• Kirklig konfirmasjon
      7
    • Borgerlig konfirmasjon (humanetisk)
      8
    • De får velge selv og gaver fra oss og familie vil være det samme uansett.
      36
    • De får velge selv, men risikerer mindre gaver ved ikke-kirkelig konfirmasjon.
      0
    • Ønsker ikke at mine barn blir konfirmerte.
      9
    • Annet
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

6% av Norges befolkning er personlig kristne. 55% av 15-åringer konfirmerer seg i kirken.

Hykleri?

Vil dine barn få like mye gaver, uavhengig av hvilken type konfirmasjon de velger?

Anonymkode: af59b...ed3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk streng beskjed av min mor om at hvis jeg ikke konfirmerte meg i kirken så kunne jeg bare glemme selskap og presanger. Så da gjorde jeg jo som hun sa.. 

Hun ble veldig sint da mine unger ikke ble døpt. Truet med å få det gjort uten at jeg visste det. 

Hun går aldri i kirken med mindre det er dåp/begravelse/lignende, jeg har aldri hørt noe fra henne som tyder på noe som helst slags form for tro, men det er tydeligvis viktig likevel… 

Håper mine unger holder seg langt unna alle former for religion. 

Anonymkode: fff52...6f4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ateister, sønnen vår ble veldig happy da vi sa at vi betaler lappen og lett motorsykkel. Han valgte å stå over konfirmasjonen.

Anonymkode: 786c6...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at litt lærdom om kirke og kristendom har ikke skadet noen. Men det er til syvende og sist deres eget valg. 
Oppfordrer sterkt til å velge "noe" form for konfirmasjonsopplæring, da det er en fin livserfaring. Men om det er kirkelig eller noe annet velges selv. Og skulle de ønske å ikke velge noe som helst, så er svaret mitt at "Det er OK, men du kan da ikke FORVENTE at noen gir deg gaver. Vi kommer uansett til å ha en form for markering med nær familie, men du kan altså ikke forvente at de gir deg noen gave.". 

Og så er det opp til familiemedlemmer om de gir gaver tilsvarende konfirmasjon eller ikke, når det ikke er noen formell konfirmasjon. (I vår familie gir de gaver. Men jeg vil ikke at barna skal forvente å få penger/gaver for ingenting likevel.) 

Anonymkode: 5fa76...686

Skrevet

En bestefar i nabolaget ga alle barnebarna 100 000 hvis de konfirmerte seg kirkelig og ingenting hvis de ikke hadde kristelig konfirmasjon. Det resulterte i at alle konfirmerte seg i kirken (noen måtte døpes først, men pytt, pytt). 

Det er så utrolig moralsk forkastelig å premiere barnebarna for å late som de er kristne. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Man kan ikke forlade allverdens av en 14-15-åring. Kirken er en kulturinstitusjon i tillegg til det religiøse aspektet. Alle som er medlem i Statskirken har rett til å bruke den til tradisjonelle ritualer. Jeg er ikke kristen, men er medlem siden jeg er døpt og konfirmert og ikke har sett poenget med å melde meg ut. Jeg går på kirkekonserter, men ikke i gudstjeneste.

Anonymkode: 3b4e5...feb

AnonymBruker
Skrevet

Her er kirkelig konfirmasjon det eneste alternativet, siden de ikke har noe å konfirmere på andre måter. 
Dersom det ikke hadde vært aktuelt for barna, så hadde vi nok utvida 16-årsfeiringen til å bli en større markering, men ikke på noen måte kalt det konfirmasjon (om de ikke ble døpt i en annen ‘tro’ først da, og dermed kunne konfirmeres der)

Konfirmasjon = bekreftelse på dåpen. Og i mitt hode må det gjøres av samme institusjon som du er døpt i, for at det kan kalles en konfirmasjon

Anonymkode: cf626...8eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk streng beskjed av min mor om at hvis jeg ikke konfirmerte meg i kirken så kunne jeg bare glemme selskap og presanger. Så da gjorde jeg jo som hun sa.. 

23 minutter siden, Kristin70 said:

En bestefar i nabolaget ga alle barnebarna 100 000 hvis de konfirmerte seg kirkelig og ingenting hvis de ikke hadde kristelig konfirmasjon.

Vet at dette, dessverre, fortsatt er vanlig. Derav 55% som konfirmerer seg kristelig.
Derfor tok jeg det med i meningsmålingen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er kirkelig konfirmasjon det eneste alternativet, siden de ikke har noe å konfirmere på andre måter. 

Borgerlig er jo mulig.
Og du kan velge "Annet" om ingen av alternativene passer. Å ta med alle varianter blir for omfattende.

Skrevet

Vi sa til våre barn at de kunne velge helt selv. Vi foreldre ville gi samme gave uansett, også dersom de ikke ville konfirmeres, men vi kunne naturligvis ikke vite om resten av familien ville gjøre det samme.

Vi fortalte også at hvis de ønsket kirkelig konfirmasjon måtte de døpes først, og det ville vi selvsagt ordne for dem.

De valgte borgerlig konfirmasjon.

Da jeg var i den alderen, var det ingen som spurte hva jeg ville. Jeg visste ikke engang at det var mulig å velge noe annet enn kirkelig konfirmasjon. Det var bare noe man gjorde, uten noe videre refleksjon. Konfirmasjonsundervisningen foregikk i klasserommet i skoletiden, alle deltok selvsagt på det.

Iflg SSB var det 51,6 % av 15-åringene som konfirmerte seg i "statskirken" i 2021, og det er en jevn nedgang. Jeg hørte på radio at nå er andelen nede på 49%, det er første gang det er under halvparten. Resten velger enten ingen konfirmasjon, borgerlig konfimasjon, eller konfirmasjon i et annet trossamfunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna våre fikk velge helt selv. De valgte begge humanistisk konfirmasjon. Deres farmor truet først med å ikke komme i konfirmasjonen og at gaven ble vesentlig mindre. Hun fikk da beskjed om at hun selv velger om hun vil komme eller ikke og hva hun vil gi i gave, men at valg har konsekvenser. Hun kom i konfirmasjonen og ga begge barna det alle andre barnebarna hadde fått opp i gjennom årene. Hun er ikke spesielt troende, går kun i kirken ved dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse.

Anonymkode: 3d5ad...342

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Borgerlig er jo mulig.
Og du kan velge "Annet" om ingen av alternativene passer. Å ta med alle varianter blir for omfattende.

Hvorfor skal jeg velge ‘annet’ når jeg mener at kirkelig konfirmasjon er det eneste de har å konfirmere?

Som sagt, da måtte de først bli døpt hos en annen institusjon for å kunne konfirmeres der. Men når de ikke er/ville det, så er det kun kirkelig de har noe å konfirmere. 

Og nei, jeg er ikke religiøs i så måte. Men opptatt av tradisjoner, og at ting gjøres ‘riktig’

Anonymkode: cf626...8eb

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Som sagt, da måtte de først bli døpt hos en annen institusjon for å kunne konfirmeres der. Men når de ikke er/ville det, så er det kun kirkelig de har noe å konfirmere. 

Mange, om ikke de fleste, som velger borgerlig konfirmasjon er døpt i kirken.

Vi er frie mennesker og om vi er døpt er det et valg andre har tatt over hodet på oss.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barna våre fikk velge helt selv. De valgte begge humanistisk konfirmasjon. Deres farmor truet først med å ikke komme i konfirmasjonen og at gaven ble vesentlig mindre. Hun fikk da beskjed om at hun selv velger om hun vil komme eller ikke og hva hun vil gi i gave, men at valg har konsekvenser. Hun kom i konfirmasjonen og ga begge barna det alle andre barnebarna hadde fått opp i gjennom årene. Hun er ikke spesielt troende, går kun i kirken ved dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse.

Anonymkode: 3d5ad...342

Hva slags konsekvenser ville det ha fått for farmor dersom hun selv hadde valgt hva hun ville gi i gave til konfirmanten? Høres nesten ut som at du truet henne til å gi et bestemt beløp.

Anonymkode: fece0...2fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste skal konfirmeres til høsten. Hun fikk beskjed om at det var hennes valg hva hun ville gjøre og at om hun valgte å ikke konfirmeres ville hun få bunad til 16 års dagen i stedet for til konfirmasjon. 

Hun leste brosjyrer og var innom informasjonsmøte både hos HEF og kirken og bestemte seg for kirkelig konfirmasjon. Det syns jeg var helt greit, hun hadde undersøkt og gjort valget på egenhånd. 

Anonymkode: 8dfc3...c58

Skrevet

Min datter var i skikkelig villrede. Jeg sa, du får bestemme selv. Hun sa, hva vil bestemor si? Jeg sa, du bestemmer selv. Resultat, hun valgte borgerlig konfirmasjon. Og jeg støttet hennes valg. Er tilhenger av menneskerettigheter, noe som borgerlig står for. Synes dette burde vært naturlig integrert i kristendommen. Datteren ble konfirmert. Vi hadde et fint selskap. Parkerte bestemor. Datteren sto opp for seg selv, med min støtte. Dette var hennes valg. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er ikke troende. Jeg ønsker derfor at de ikke skal konfirmere seg i kirken. Det er jo rein skjær løgn. Om de velger/har valgt humanetisk konfirmasjon eller ingen konfirmasjon spiller ingen rolle for meg. 

Anonymkode: 535bd...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon er en kristen og opprinnelig religiøs skikk. Om man ikke velger en kristen konfirmasjon kan man like gjerne la være. Da viser man at man kun konfirmerer seg for pengene sin skyld, og det er like hyklersk. 

og nei, men kan ikke likestille dette med bryllup. Bryllup er en juridisk bindende avtale, men en vielse i kirken har et religiøst budskap. 

Anonymkode: b0027...e9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det kirkelig eller ingenting på meg. enda rarere syns jeg at min bror har kjørt det samme med sitt barn.. uten at han er kristen. 

Anonymkode: 4b3a9...9d9

AnonymBruker
Skrevet

Altså en 15 åring som får valget fest og kirkelig eller ikke fest. Da blir det fest ( les gaver).

Anonymkode: 4b3a9...9d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...