Gå til innhold

Relasjoner mellom jenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter som snart er 12 år. Hun er i en vennegjeng på 4-5 stk. Innad der skiftes på hvem som liksom er «bestiser». Og da blir de to veldig opptatt av hverandre, og blir nok litt ekskluderende. Min datter har nok vært nærmest venninne A hele tiden. Men, nå har venninne A og venninne B vært veldig opptatt av hverandre lenge. Så datteren min syns jo dette er vanskelig da. De blir jo ekskluderende når de kun er opptatt av hverandre. Hun har andre å være sammen med, men hun syns det er veldig sårt da venninne A og hun er/har vært veldig nære. 
Jeg kan ikke huske at det var slik da jeg var på den alderen. 
Er det slik hos deres jenter?

Anonymkode: aa9a8...af3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kortsvar: Ja. Hos min eldste var det ikke slik, men hun var i en vennegjeng med 7-8+. 12-åringen nå har 3 venninner, og det er et himla styr, de grupperer seg to og to, og det blir vanskelig hver gang de er 3.

Anonymkode: f3b74...d0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker godt det var slik da jeg vokste opp også, så det er nok ikke noe nytt fenomen. Det er vondt og sårt når det pågår, men det hjalp for å sile ut hvem som var virkelige venninner etterhvert som vi ble eldre. 

Anonymkode: c38c4...c41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er typisk for jenter i den alderen. Hvorfor er de sånn egentlig? 

Anonymkode: 218c0...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det heller ikke sånn, men begge jentene mine har det på samme måte du beskriver. Mange venner, og bytter på hvem som er tettest, noe som også fører til kjipe dager/perioder. Selv hadde jeg flere venninner, men én bestevenninne. 

Anonymkode: 58600...fc7

AnonymBruker
Skrevet

Har ei som går i 3. trinn og det har vært vanskelige perioder helt siden 2. trinn egentlig. Bestevenninner i perioder, plutselig er det over og bestisen har funnet noen andre. 3 går ikke bra, alltid en som føler seg utestengt da. Slitsomt!!

Anonymkode: 3f5bf...16e

Skrevet

Jeg husker at det var sånn. Ble fortakt av voksne at det som oftest er vanskelig å være tre jenter sammen

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er vanskelig. Jeg ser at min datter syns dette er vanskelig å håndtere, og hun blir lei seg. Jeg husker selv hvor vondt det var å føle seg utenfor. Det er vel ikke så mye man får gjort med dette heller?

ts

Anonymkode: aa9a8...af3

AnonymBruker
Skrevet

Det var slik når jeg vokste opp. Dessverre, men sånn er det.

Anonymkode: dbccf...130

AnonymBruker
Skrevet

Det er vondt og vanskelig, men det er ikke farlig. Du nevner vagt at din datter har vært nært med A, og at de nok har vært litt ekskluderende, og at hun nå får føle på kroppen det andre i gjengen har følt før henne? 

Det er i såfall tidenes utviklingsmulighet å gripe tak i, så hun kan jobbe med seg selv og sin egen sosiale kompetanse. De andre bør ikke forventes å endre sin atferd, kun fordi det nå går utover henne?

Og så ville jeg oppfordret henne til å finne andre å være sammen med. Bredde er lurt, vennskap og interesser forandrer seg gjerne. 

Men, det er slitsomt ja, vi har en lignende situasjon selv, og det er veldig vanlig. 

Anonymkode: 29746...5f7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal vi foreldre blande oss opp i dette da?

Har ei som går i 3. trinn og det har vært vanskelige perioder helt siden 2. trinn egentlig. Bestevenninner i perioder, plutselig er det over og bestisen har funnet noen andre. 3 går ikke bra, alltid en som føler seg utestengt da. Slitsomt!!

Anonymkode: 3f5bf...16e

Skrevet

Dette er veldig typisk jenter på mellomtrinnet. Jentene øver seg på det sosiale, dette er en slags forløper til kjærestekarrieren. Nå er det de tette venneforholdene som er det viktigste om fem år er det kjærester.

Husker jeg og holdt på sånn i ettertid skulle jeg ønske jeg var mer inkluderende. Ser godt som voksen at jeg og venninner stengte andre ute og var lite omtenksomme og rause med oss selv og andre.

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Men likevel vanskelig. 

Vi prøver å være veldig tydelig på at når hun føler seg utenfor nå, så føler hun det samme som A gjorde når det var vårt barn og B som var bestevenner forrige uke. Osv. 

De er ofte svært opptatt av å ikke bli utestengt i den alderen, men så ser de likevel ikke at de utestenger hverandre..

Mi jente kan være knust over å ikke bli invitert med A og B på kino, men klarer ikke relatere dette til når hun og A hadde overnatting forrige helg uten B. Osv... det er akkurat som om fornuften de hadde for slike ting noen få år tidligere forsvant ut når hormonene begynte å flomme (og det er vel det som er tilfellet også)..

Anonymkode: a2faf...b3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...