Gå til innhold

Kjøpte defekt reiseseng på Finn, selger nekter å ta tilbake produkt og refundere penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør jeg?

Det er snakk om "bare" 300 kr, men det er fryktelig irriterende at jeg har betalt penger for å fjerne søppelet til noen.. er det håp å få hjelp fra Finn om saken?

Anonymkode: 201c0...241

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, les retningslinjene. Du er selv ansvarlig for å sjekke at varen er i god stand. Om du kjøper deg er den din, ikk enoe retturett på finn.no. Du får kaste den og lære til neste gang, se over før du kjøper.

Anonymkode: 33ccc...2a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, les retningslinjene. Du er selv ansvarlig for å sjekke at varen er i god stand. Om du kjøper deg er den din, ikk enoe retturett på finn.no. Du får kaste den og lære til neste gang, se over før du kjøper.

Anonymkode: 33ccc...2a8

Jeg sjekket den da jeg kom hjem. Ga beskjed umiddelbart at jeg ønsket å returnere den. Hadde ikke mulighet å slå den opp da jeg hentet den. Kan man virkelig bare selge folk søppel på Finn og komme unna med det?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sjekket den da jeg kom hjem. Ga beskjed umiddelbart at jeg ønsket å returnere den. Hadde ikke mulighet å slå den opp da jeg hentet den. Kan man virkelig bare selge folk søppel på Finn og komme unna med det?

Du har ikke noe krav på å få returnere varen sånn uten videre, men hvis beskrivelsen av varen er feil, så har du jo en god sak.

Sto det at sengen var i orden og fin, så må jo selger selvsagt ta den tilbake, hvis ikke snakker vi jo direkte om svindel. Det kan rapporteres til Finn.

Var det umulig å oppdage skadene/tilstanden enten via annonsen, eller da du hentet varen (om du ikke fikk den i posten)?

Anonymkode: f7259...720

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, prisen på varen spiller også inn. For å sette det på spissen, kjøper du en Mercedes til 4000 kroner, kan du selvsagt ikke forvente at den er feilfri.

Vet ikke hva slags seng dette er, hvor gammel, hvor mye den kostet ny osv, men slike ting kan spille inn på om du burde ha forstått/ventet at varen ikke var i topp stand.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du gjør det riktig? Noen reisepenger er notorisk vanskelige å slå opp. Det betyr ikke at de er ødelagte.

Anonymkode: 31fcb...d69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men, prisen på varen spiller også inn. For å sette det på spissen, kjøper du en Mercedes til 4000 kroner, kan du selvsagt ikke forvente at den er feilfri.

Vet ikke hva slags seng dette er, hvor gammel, hvor mye den kostet ny osv, men slike ting kan spille inn på om du burde ha forstått/ventet at varen ikke var i topp stand.

I annonsen står det at den er pent brukt og den fremstår i orden. Sengen koster 750 kr ny på Jysk og jeg ga som sagt 300 for den. Er vel å forvente den skal være i stand. Jeg har rapportert til Finn. Noen som har erfaring med å gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I annonsen står det at den er pent brukt og den fremstår i orden. Sengen koster 750 kr ny på Jysk og jeg ga som sagt 300 for den. Er vel å forvente den skal være i stand. Jeg har rapportert til Finn. Noen som har erfaring med å gjøre det?

Du kommer ingen vei så lenge du har kjøpt av en privatperson 

Anonymkode: 35953...a33

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på du gjør det riktig da? Ligger mange i instruksjonsfilmer på YouTube. Evt om du har en jysk i nærheten hvor de kan vise deg.

Anonymkode: 36b23...6ce

AnonymBruker
Skrevet

Hva er feil/ødelagt?

Anonymkode: 0dc16...d76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har vel ingenting å si om det er en privatperson eller ikke?

Anonymkode: 28289...9ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det har vel ingenting å si om det er en privatperson eller ikke?

Anonymkode: 28289...9ee

Jo, for forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp og salg mellom en profesjonell part og en forbruker. Men den gjelder ikke mellom to privatpersoner.

Anonymkode: ca5a5...9d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det garantert feil. Mannen min kjøpte 3 teisesenger ny. Han mente alle var defekt 😅

Anonymkode: 26ba5...039

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, jeg skjønner det nå så legger det bak meg og må bare slutte å kjøpe brukt på Finn. Fra nå av blir det kun kjøp hvor jeg får kvittering og rettigheter!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg skjønner det nå så legger det bak meg og må bare slutte å kjøpe brukt på Finn. Fra nå av blir det kun kjøp hvor jeg får kvittering og rettigheter!

Det er helt feil at man ikke har rettigheter ved kjøp av privatpersoner. Du er dekket at kjøpsloven, også da.

Og dette høres ut som en åpenbar sak hvor selger har svindlet, så lenge det ikke er en skade som kan ha oppstått under transport eller er "skjult". Og selvsagt, så fremt du ikke forsøker å slå opp sengen feil da, men det antar jeg vi kan utelukke :D

Ikke gi deg, du har absolutt rettigheter i denne situasjonen. At du velger å slutte å bruke Finn pga. denne ene hendelsen er jo synd, for kjøp av brukte ting er en god ting for både miljø og folks økonomi, så derfor synes jeg det er viktig at den over som du siterer er helt på jordet.

Du har altså klart rettigheter.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...