Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #1 Skrevet 3. januar 2006 Hva er det jeg gjør feil? Hver eneste gang jeg skal lage grøt/saus eller likn, setter det seg et lag i bunnen av kjelen. Jeg har ikke for sterk varme, jeg bruker nr 4( går til 6) For noen dager siden lagde jeg grøt, kjelen var helt SVART, et tykt lag med svidd grøt... Noen tips til meg? Har lest noe om å bruke bakepulver når dette svidde skal bort, men jeg husker ikke hvordan det var...
Impala Skrevet 3. januar 2006 #2 Skrevet 3. januar 2006 Jeg antar at du rører i kjelen????? Beste måte for å fjerne sviddde ting på vet jeg ikke. Jeg baresetter kjele med vann og zalo i til det har løst seg opp.
Gjest Piper Skrevet 3. januar 2006 #3 Skrevet 3. januar 2006 Jeg bruker å ha i litt oppvaskemaskinpulver i bunnen sammen med litt vann, da løsner det svidde seg på kort tid.
Gjest piaf Skrevet 3. januar 2006 #4 Skrevet 3. januar 2006 Jeg lager alltid grøt, hvit saus etc. i Party-gryte fra Høyang med belegg i, da svir det seg ikke. Hvis det er risengrynsgrøt det gjelder, er det dessuten smart å lage dynegrøt: Når gryn og melk har kokt opp, setter man hele gryten i kald ovn, og lar den stå der minst 4 timer. Da trenger den bare 15 min med røring og koking på plate til den er tykk nok og ferdig, og man unngår sviing. Ellers er det også mulig at 4 er for sterk varme, faktisk, jeg har feks alltid hvit saus på 1 etter at den er ferdigspedd og skal koke litt.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 3. januar 2006 #5 Skrevet 3. januar 2006 Nr. 4 er altfor sterk varme. Bruk nr 3 til å koke opp melka hvis den skal det (husker ikke nemlig), og sett ned til nr 1 når den skal stå og putre. Det skal ganske lav varme til før melk brenner seg...
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #6 Skrevet 3. januar 2006 Lav varme og rør! Helt nede i bunnen, ikke noe jukse-røring bare i toppen!
kvick Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 Ja, som de andre sier, laaaaaav varme. Og bruk teflonkjele. De gangene jeg ikke følger mine egne gode råd og svir maten.. lar jeg kjelen stå med vann og litt bakepulver i noen timer/over natten. Det er nesten magisk.. alt innbrent gruff kan skylles rett av..
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #8 Skrevet 3. januar 2006 ok, skjønner at 4 er sterk...jeg trodde faktisk dette var lav temperatur. Og ja, jeg rører. Rører ordentelig og faktisk hele tiden. Men skal huske å bruke veeldig lav temp neste gang. Det med bakepulver og vann, jeg lot det stå over natta, men jeg kunne absolutt ikke skylle rett av, jeg måtte skrubbe leeenge....
Kvist Skrevet 3. januar 2006 #9 Skrevet 3. januar 2006 For helt fastsvidd guffe i bunnen av kjeler funker det fint å ha i oppvaskmaskinsåpe og vann også la det koke opp, røre litt av og til og la det småputre en stund. Sånn skrubb laget av metallspon er også fint, særlig på stålkjeler.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Jeg kan ikke skjønne at 4 skal være for sterkt. Når jeg koker grøt til mange bruker jeg ca. 3 liter væske. Det ville jo tatt evigheter om det skulle koke opp på 3 eller lavere. Jeg bruker 5 når det skal koke opp, men da rører jeg hele tiden. Når det har kommet til kokepunket, skrur jeg ned til 1. Da står grøten der og putrer, jeg rører om av og til. Bruker bare en vanlig stålkjele. Har ikke problemer med at det brenner fast.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 jeg synes også det er rart at 4 er for sterkt, men jeg skrur ikke ned i det hele tatt, men har det på 4 hele tiden. Så det er nok grunnen. Skulle ønske jeg var flink på kjøkkenet, jeg...
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 4 er nok for sterk varme, jeg koker bare opp grøten og lar den putre på svakeste varme til den er ferdig. Og rører hele tiden. Melk svir seg fortere jo magrere den er også.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 vi svir alltid! grøten hvis vi bruker feil kjele. har alltid blitt fortalt at blanke kjeler skal man ikke koke grøt (eller annet med melk) i for det svir seg. nå tenker jeg på eldre kjeler, ikke teflon el. de som er matt i metallet går fint å koke melk i.
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Jeg bruker å koke opp melkemat på relativ høy tempratur mens jeg rører, og slår så ned varmen og rører av og til mens det putrer. Jeg bruker aldri teflon/non-stick, men en stålkjele med tykk bunn! Tykk bunn fordeler varmen jevnere og gjør at ting ikke svir seg lite lett som tynnbunnede kjeler.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. januar 2006 #15 Skrevet 3. januar 2006 Kjelen som jeg svidde grøten skikkelig i denne gangen, var en blank kjele med tykk bunn. Jeg har også en kaserolle som jeg pleier å lage saus i (posesaus, for jeg kan ikke bedre), der setter det seg alltid i bunn, noen ganger blir det også svidd. Men her bruker jeg også 4 hele tiden..
:-) anna Skrevet 4. januar 2006 #17 Skrevet 4. januar 2006 Min mors beste triks er å koke opp melk i en egen kjele ved siden av, og så spe med varm melk. Jeg lagde julegrøt til en hel haug mennesker, og det funka som bare det. Grøten ble slett ikke svidd.
Gjest Anerikke Skrevet 4. januar 2006 #18 Skrevet 4. januar 2006 Har også svidd grøt, mens jeg brukte relativt svak varme og rørte hele tida... Har brukt en annen kaserolle siden det, og det har ikke skjedd igjen. Så jeg skylder på bunnen...
Gjest gjest1 Skrevet 4. januar 2006 #19 Skrevet 4. januar 2006 Jepp, gamle matte kjeler er best. Jeg pleier også å bruke stålvisp så lenge grøten er tynn nok til at det går, og så bytter jeg over til min geniale grøtsleiv som er "rett" på tuppen i stedet for avrundet. Da får jeg rørt skikkelig!
Gjest allium Skrevet 4. januar 2006 #20 Skrevet 4. januar 2006 Tykkbunnet aluminiumskjele, kok opp melken, og sett hele greia i kald ovn noen timer. Og for all del - bruk H-melk! Prøvde skummet melk i grøten en gang, den gryten tok det dagevis å få ren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå