Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen

Jeg er blitt diagnostisert med en sykdom som gradvis kommer til å forværre seg den er også uhelbredelig. Ikke dødelig men går ut over en del funksjoner i kroppen. Jeg jobber per nå redusert 70% pga av barn. Jeg har i utgangspunktet en 100% stilling. Om jeg da blir så dårlig at jeg må søke uføre går de da ut av min lønn på 70% eller 100%

Anonymkode: 73847...881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnitt av de siste 3 årene

Anonymkode: 151d8...90d

• Liker 1
Skrevet (endret)

For de fleste er det en lang prosess å få uføretrygd. Har du foreldrepermisjon eller ulønnet omsorgspermisjon?
Den vanlige veien er at du blir sykmeldt fra jobben din, helt eller delvis. Er du ikke frisk igjen i.l.a. et år må du søke arbeidsavklaringspenger (AAP) i den graden du er sykmeldt. Da har du tid til utredning, behandling og utprøving.
Dersom konklusjonen blir at du ikke kan jobbe fullt, kan du søke om å få uførepensjon i den graden du ikke klarer å jobbe.
Uførepensjonen blir utregna ut fra lønna du har hatt, men utbetales i den graden det blir foreslått at du er ufør.
Overfladisk forklart, og det finnes andre forløp. Jeg synes at du skal kontakte NAV-kontoret ditt, og be om veiledning.

Endret av Andro
AnonymBruker
Skrevet

De regner ut fra den faktiske inntekten du har, ikke den du kunne hatt. Lønner seg alltid å jobbe 100% og få høyest mulig årslønn.

Anonymkode: 94f5e...09f

AnonymBruker
Skrevet

Begynn i 100% med 1 gang. Stor forskjell på hva ufør vil bli. Kan sykdommen holdes i sjakk så du har jobbet 100% 3 av de siste 5 årene så vil det gi mest utbetalt.

Anonymkode: c8357...78c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynn i 100% med 1 gang. Stor forskjell på hva ufør vil bli. Kan sykdommen holdes i sjakk så du har jobbet 100% 3 av de siste 5 årene så vil det gi mest utbetalt.

Anonymkode: c8357...78c

Dette. Dummeste jeg har gjort var å jobbe deltid pga helsa, visste ikke bedre. Det gjorde at jeg får veldig lite utbetalt. 

Anonymkode: 98251...1ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...