Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lånekassen setter opp renta

Lånekassen setter opp renta på studielån igjen, fra 1. april går den flytende renta opp fra 3,1 til 3,3 prosent.

Fastrenten blir 4,3 prosent for tre år og 4,6 prosent for fem år. Fristen for å søke om fastrente for neste periode er 10. januar.

Har dere tenkt å binde studielånsrenta? Jeg har ikke peiling på økonomi og bommer alltid grovt - har nå hatt fast rente på 7.4 prosent i 3 år og det frister ikke å binde den igjen etter en sånn bommert, men på den annen side er jo 4,3 overkommelig i 3 år fremover og det er greit å vite hvor mye penger man skal ut med hver måned. Lånet mitt er på over 300 000 så det blir jo en del penger ut av disse renteendringene. Noen økonomi-smartinger som har gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*følger med*

Lurer på det samme jeg også.

Skrevet

Statistisk lønner det seg ikke å binde renta, det er bankene som alt i alt tjener på det. Men det er umulig å spå noe om framtida, så du kan oppleve å ha lavere rente enn den flytene´de og dermed tjene penger. Men du kan jo også oppleve å ha mye høyere rente enn den flytende, og det kan føles surt.

Fordelen med fast rente er forutsigbarheten, og for de som har økonomi som ikke tåler for store rentesvingninger anbefales det å binde renta. Når du binder renta kan du ikke betale tilbake lånet raskere enn fastsatt plan slik jeg har skjønt det, så hvis det er noe du tenker på bør du ikke binde renta.

Kan være interessant å følge med på om det er noen "spåmenn" (=økonomer) som kan gi noen råd ang framtida ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...