Gå til innhold

Er autisme og høysensitivitet egentlig det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det to forskjellige ting?

Anonymkode: 3efd5...dee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller er det to forskjellige ting?

Det er to forskjellige ting

Anonymkode: f2766...eaf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke det samme. Men mange med nevroutviklingsforsryrrelser er "høysensitive"/har sensoriske vansker.

Anonymkode: 21048...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er to forskjellige ting som på overflaten kan se like ut.

Susan Cain er inne på å forklare introversjon med at man er sensitiv. En introvert person har ikke problemer med å lese kroppsspråk, ansiktsuttrykk etc sånn som en autist.

Den overfladiske likheten er at begge kan bli slitne av å være sosiale. Autister kan også reagere sterkt på lyder, lukter etc.

Anonymkode: 98093...e33

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For å legge til (spissformulert):

- En autist mangler sosiale antenner

- En høysensitiv kan ha for store antenner, og kan være for var på hva andre føler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å legge til (spissformulert):

- En autist mangler sosiale antenner

- En høysensitiv kan ha for store antenner, og kan være for var på hva andre føler.

Kjenner igjen dette med å ha «for store antenner», men er litt interessert i hvorvidt de høysensitive faktisk «vet hva andre føler» og senser stemninger riktig, eller om det er elementer av overanalysering og feiltolkning der også? Fordi man er så opptatt av og var på disse tingene ?

Anonymkode: d9cba...b0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjenner igjen dette med å ha «for store antenner», men er litt interessert i hvorvidt de høysensitive faktisk «vet hva andre føler» og senser stemninger riktig, eller om det er elementer av overanalysering og feiltolkning der også? Fordi man er så opptatt av og var på disse tingene ?

Godt poeng!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sikkert litt individuelt, men etter min erfaring tolker de høysensitive oftest signalene riktig, men så blir det mer dramatisk enn det hadde trengt å bli. F.eks. De merker at noen blir irritert over noe, og så går det veldig inn på dem mens det egentlig bare var et blaff av irritasjon som gikk fort over og som mange andre ikke engang ville fått med seg. Og så lister de seg rundt som på knust glass og er stresset innvendig hele kvelden over noe den andre var ferdig med etter 60 sekunder og ikke tenkte mer over.

Anonymkode: f33a7...3df

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert litt individuelt, men etter min erfaring tolker de høysensitive oftest signalene riktig, men så blir det mer dramatisk enn det hadde trengt å bli. F.eks. De merker at noen blir irritert over noe, og så går det veldig inn på dem mens det egentlig bare var et blaff av irritasjon som gikk fort over og som mange andre ikke engang ville fått med seg. Og så lister de seg rundt som på knust glass og er stresset innvendig hele kvelden over noe den andre var ferdig med etter 60 sekunder og ikke tenkte mer over.

Anonymkode: f33a7...3df

Sant, det er kanskje et poeng. At man gjør mer ut av det og tillegger ser større omfang eller sånn enn det egentlig er

AnonymBruker
Skrevet

Spennende hvordan autismens stereotypier står så sterkt at folk presenterer de som sannheter til stadighet. Nei, alle autister mangler ikke sosiale antenner og alle autister mangler ikke evnen til å lese ansiktsuttrykk, kroppsspråk etc.

Autismespekteret er stort og noen kan ha det ene symptomet, men ikke det andre osv. men nei, ts, høysensitive er ikke nødvendigvis autistiske selv om mange autister har sensoriske vansker.

Personlig er jeg høytfungerende autist med sensoriske vansker. De sosiale antennene mine er muligens litt feiljustert da jeg har få venner og kan si feil ting til feil tid, men de er ikke fraværende. Jeg har jobb og fritidsaktiviteter hvor jeg omgås mennesker på en helt fin måte. 

Anonymkode: 9aab6...535

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...