AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Jeg har i 15 år slitt med ekstrem blødning under menstruasjon. Mye koagulert blod, og kan ikke bevege meg uten at jeg må løpe på do. Menstruasjonen varer ofte i tolv dager, og det sliter meg rett og slett ut. Alle fastleger har trukket på skuldrene og sagt at slik er det for noen, men nå har jeg endelig blitt tatt på alvor. Jeg var hos en gynekolog som tok blodprøver, og jernlageret mitt er nede på 9. Hun ville sette meg på en type p-piller som skulle minske blødningene. Men da jeg har migrene med aura, så kunne disse p-pillene gi hjerneslag - så hun ville ikke sette meg på de likevel. Og har nå henvist meg til operasjon, der de skal redusere livmorslimhinnen. Hun tok en celleprøve av meg, men denne kom tilbake ugyldig. Og jeg må igjen ta celleprøve, før hun kan sende henvisning til operasjon. Hver eneste gang jeg tar celleprøve, så kommer den tilbake ugyldig - og jeg er så lei 🙈 det tar ofte tre-fire forsøk, før de får en gyldig en. Jeg har tidligere konisert livmorhalstappen på grunn av celleforandringer. Men ingen jeg kjenner må ta flere celleprøve for å få et gyldig svar 🥴 Såå.. er det andre som har opplevd å måtte ta nye celleprøver gang på gang? Og hva kommer det av? Er det gynekologen/legen som utfører den som ikke gjør det grundig nok eller er det noen personer det er "vanskeligere" å utføre den på? Og er det noen som har utført operasjon på livmorslimhinnen for å redusere blødninger? Hvordan har det i såfall vært i ettertid? Anonymkode: fd2e7...aac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Jeg har ikke opplevd at celleprøvene er ugyldige, men jeg har opplevd ekstreme blødninger over tid, og har blødd ut x antall hormonspiraler som skulle hjelpe. Jeg tok celleprøve på forundersøkelsen på sykehuset (Ahus) da jeg ble henvist til reduksjon av livmorslimhinne. Det var i desember 2021. Fikk operasjon i februar 2022. Blødde litt etterpå (men minimalt!), og etter at det ga seg etter et par uker, så har jeg ikke blødd en dråpe. Ble enig med kirurgen om at hun skulle sette inn en hormonspiral samtidig, for å gi dobbel sjanse for null blødninger. Har skjønt etterpå at det ikke er alle som gjør det. Jeg aner ikke om den er der fortsatt, men jeg går ut fra det siden jeg ikke har blødd (har ikke merket at de andre har forsvunnet, men jeg regner med de har forsvunnet i svære koagler). Ville spurt om det er noen andre som kan ta celleprøvene. Også ville jeg uten tvil gjennomgått inngrepet!! Det har laget en ny verden for meg, ihvertfall! (hadde Ferritin på 4 på det verste). Anonymkode: 8e586...040
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke opplevd at celleprøvene er ugyldige, men jeg har opplevd ekstreme blødninger over tid, og har blødd ut x antall hormonspiraler som skulle hjelpe. Jeg tok celleprøve på forundersøkelsen på sykehuset (Ahus) da jeg ble henvist til reduksjon av livmorslimhinne. Det var i desember 2021. Fikk operasjon i februar 2022. Blødde litt etterpå (men minimalt!), og etter at det ga seg etter et par uker, så har jeg ikke blødd en dråpe. Ble enig med kirurgen om at hun skulle sette inn en hormonspiral samtidig, for å gi dobbel sjanse for null blødninger. Har skjønt etterpå at det ikke er alle som gjør det. Jeg aner ikke om den er der fortsatt, men jeg går ut fra det siden jeg ikke har blødd (har ikke merket at de andre har forsvunnet, men jeg regner med de har forsvunnet i svære koagler). Ville spurt om det er noen andre som kan ta celleprøvene. Også ville jeg uten tvil gjennomgått inngrepet!! Det har laget en ny verden for meg, ihvertfall! (hadde Ferritin på 4 på det verste). Anonymkode: 8e586...040 Åh, så godt å høre! Jeg har prøvd spiral tidligere, men da blødde jeg 24/7 i 8 måneder. Jeg lå da nede på 5 i jernlager. Så jeg er litt redd for å sette inn det under operasjonen. Det er jo ekkelt å si, så må bare beklage, men jeg må rett og slett presse ut store klumper med koagulert blod hver gang jeg er på do. Akkurat som om det "hoper" seg opp der inne. Håper virkelig på en ny hverdag! Det er helt forferdelig å gå sånn og ikke bli tatt på alvor. Ts Anonymkode: fd2e7...aac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh, så godt å høre! Jeg har prøvd spiral tidligere, men da blødde jeg 24/7 i 8 måneder. Jeg lå da nede på 5 i jernlager. Så jeg er litt redd for å sette inn det under operasjonen. Det er jo ekkelt å si, så må bare beklage, men jeg må rett og slett presse ut store klumper med koagulert blod hver gang jeg er på do. Akkurat som om det "hoper" seg opp der inne. Håper virkelig på en ny hverdag! Det er helt forferdelig å gå sånn og ikke bli tatt på alvor. Ts Anonymkode: fd2e7...aac Skjønner akkurat hva du mener, jeg måtte også "presse" og "skifte stilling" for at de skulle komme ut.... Og hvis de kom ut i dusjen, så sleit sluket..... Jadda.... Ville kanskje ikke prøvd spiral da (var det hormonspiral du hadde, eller vanlig?) etter inngrepet. Normalt sett skal det være "nok" med inngrepet, men hun valgte å dobbeltsikre fordi jeg var fornøyd med den første hormonspiralen jeg hadde etter fødsel, før ting begynte å krangle ekstremt. Vet ikke hvor gammel du er, men jeg er i slutten av 40-årene, og nå håper jeg det holder seg som dette til overgangsalderen er over! Vet akkurat hvordan du har det, og hvor hemmende det er (jeg har blødd ut stoler hos kiropraktor, bilsetet mitt (heldigvis skinn!!), og grønn ob og nattbind varte ikke et kvarter en gang.... Utrolig mentalt slitsomt å hele tiden "passe på", for ikke å snakke om hvor nedverdigende det er å blø ned overalt.... Og å måtte være hjemme fra jobb fordi man maks kan gå et kvarter uten å skulle innom do og fikse... Og går det et kvarter, så er det BRA, liksom.... For min del kunne de tatt hele livmoren, men det gjør de ikke som første inngrep. Ble imidlertid lovet at det skulle skje uten noe om og men om blødningene kom tilbake.... Anonymkode: 8e586...040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå