AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Gutten min er 2 år og 3 måneder og var på toårskontroll i går. Han har alltid vært "en plugg", og nå veier han litt over 15 kilo. Jeg har ikke tenkt så mye på det, og tenkt at de ofte er litt runde og gode når de er så små. Men legen mente at han var for tung, og at vi som foreldre hadde som oppgave å begrense matinntaket hans, så det ikke skulle bli noe problem når han blir eldre. Jeg har ikke tenkt at han spiser så mye, men nå tenker jeg at han kan spise veeeldig godt med pasta, så det skal vi naturligvis begrense for ham. Han spiser også veldig mye når det er pizzahorn, bollebakst osv. Han spiser heller ikke grønnsaker, selv om dette serveres til middag og er med i matboksen hver eneste dag. Hadde revet gulrot i sausen i går, og det prøver han å plukke ut, liksom. Far og jeg er slanke og spiser alt av grønnsaker til middag hver dag. Gutten får kanskje et par sjokoladebiter eller litt kjeks hver lørdag når storebror får lørdagsgodt. Kanskje en bolle på kafé en gang i måneden. Ikke noe søtt ellers. Hvor skal jeg starte med denne toåringen? Synes det er fælt å skulle begrense hva han spiser. Kunne fylt på så han spiste masse grønnsaker istedenfor f.eks. pasta, men det spiser han jo ikke. Lager pannekaker med spinat og revet gulrot, og det spiser han. Kan også stavmikse og gjemme grønnsaker i pastasaus osv, men han spiser til syvende og sist mest pasta 😅 Anonymkode: a65f7...e60
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Dere må rett og slett kutte ned på pastabruken for hele fam. Hvis han elsker pasta, så spiser han det selvsagt når det serveres. Du kan kamuflere grønnsaker bedre enn å rive de. Mos grønnsakene i blenderen, så kan du putte det i nesten all slags mat. Bruk grovt mel i pizzasnurrer/ horn, dette metter mer. Anonymkode: aa43a...6bf 17 1 10
Jumbojet30 Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Så merkelig at legen sier dere skal begrense matinntak så tidlig, vi fikk beskjed om å ikke stresse med det. Vår toåring er rundt 14 kg. Hun er aktiv og spiser variert (men også veldig glad i pasta!). Jeg er ikke lege, men ville ikke styrt med begrensninger og masse opplegg. Så lenge dere er bevisste på å tilby sunt og variert og holder sukkerinntaket nede så ville jeg tenkt det var sunnere. Han skal vel strekke seg og. Men vi har tilbydd frukt og grønt i alle former maaaange ganger før hun har godtatt det. Bare ikke lage noe styr rundt det. «Smake på! Likte ikke? Ok, da prøver vi igjen en annen dag» 8
Gjest ti10 Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 Har dere virkelig pasta så ofte at det er et problem at toåringen liker det? Det eneste som kan gjøres er vel begrense antatt ganger dere har pasta, pizza, boller osv. Hvis det er snakk om en gang i uken, burde det jo ikke ha så stor betydning uansett. Man skal jo egentlig ikke slanke små barn, men å lære dem å spise variert og sunt er vel noe av det viktigste man kan gjøre og har samme effekt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 Han veier 2 kilo mer enn min gutt på 3 år, så tenker det er mye, men du sier ikke noe om høyde. Jeg vil anbefale å ta tak i det så tidlig som mulig. Server små porsjoner karbohydrater og mer grønnsaker, fisk og kylling. Vi har et barn som veier mer enn det skal. Det blir vanskeligere å begrense desto eldre de blir, så anbefaler å ta det nå Anonymkode: a6539...a48 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 Har han fulgt vektkurven sin? Eller gjort et stort hopp? Hvis dere foreldre er slanke (og har greit kosthold og livsstil) tenker jeg det er mer sannsynlig at han også med tiden vil vokse seg slank. Leger er forskjellige, og det må være lov for deg som forelder å stole på egen vurderingsevne. Høres ikke ut for meg som din sønn har et dårlig kosthold. Synes ikke du skal starte med å slanke gutten din. Min ene gutt var en ordentlig plugg fra fødsel og fram til skolealder. Men han fulgte kurven sin. Nå noen år senere er han slank. Det er ikke uvanlig i min familie, tror mye ligger i genene også. Anonymkode: f84b8...c17 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 Hvor ofte spiser dere pasta? Bruker dere fullkornpasta? Har dere også middag med potet? Hva spiser dere ellers til middag? Det er ikke noe galt med at barn spiser pasta, men tenker det er fint å variere og jobbe med å få ham til å spise mer grønnsaker. Hva med suppe og mos? La ham leke litt med grønnsakene, utforske dem. Det tar tid før barn venner seg til nye smaker. Prøv forskjellige grønnsaker og forskjellige måter å tilberede dem på. Anonymkode: 895fe...b1d 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Hvordan kan han spise godt med bollebakst hvis han kun får én bolle en gang i måneden? Bare begynn med posjonsberegning, server passe mengde til måltider, og når det er spist opp er det spist opp. Pizzahorn for eksempel, ett til hver. En god posjon pasta. Anonymkode: e7040...91c 8 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 Synes ikke det virka så mye, men dere kan jo enkelt begrense hvor ofte dere spiser pasta og annen karbohydratholdig mat. I motsetning til flere synes jeg det var fint at legen kommenterte det. Enklere å unngå overvekt enn å slanke barn. Anonymkode: a15f1...6e9 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 Miljøet. Som foreldre skaper, blir også grunnmuren til barnet. Anonymkode: bbcdf...7da 7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 Tror det beste her må være å få i han mer grønnsaker og grove produkter. Han skal selvsagt ikke gå sulten, men spise seg mett på sunnere varer. Og ja, det kan være utfordrende å få de små til å spise alt mulig. Min gutt hadde en periode han ikke ville spise grønnsaker i biter men spiste alt av mos f.eks. Da lagde vi grønnsaksmos til middag men fortsatte å gi biter i tillegg så han fikk smake på/prøve å venne seg til. Vi har også hatt en liten plugg og har vært veldig bevist på dette da vi begge er overvektige og ønsker å gi gutten vårt ett godt grunnlag. Han er også 2 år og skal snart på kontroll. Jeg er spent, men ser på kroppen hans at han ikke er "tjukk" i allfall😅 Anonymkode: 5ffee...caa 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #12 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Miljøet. Som foreldre skaper, blir også grunnmuren til barnet. Anonymkode: bbcdf...7da Nettopp! Mine fire barnebarn er veganere og de elsker grønnsaker, frukt og all maten blir laget fra bunnen av. De er alle sunne, friske og 100 % oppegående på alle måter. Sier ikke at veganere har fasiten, men det er som du sier. Anonymkode: 413d0...c6b 3 3
Gjest storetora Skrevet 13. april 2023 #13 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gutten min er 2 år og 3 måneder og var på toårskontroll i går. Han har alltid vært "en plugg", og nå veier han litt over 15 kilo. Jeg har ikke tenkt så mye på det, og tenkt at de ofte er litt runde og gode når de er så små. Men legen mente at han var for tung, og at vi som foreldre hadde som oppgave å begrense matinntaket hans, så det ikke skulle bli noe problem når han blir eldre. Jeg har ikke tenkt at han spiser så mye, men nå tenker jeg at han kan spise veeeldig godt med pasta, så det skal vi naturligvis begrense for ham. Han spiser også veldig mye når det er pizzahorn, bollebakst osv. Han spiser heller ikke grønnsaker, selv om dette serveres til middag og er med i matboksen hver eneste dag. Hadde revet gulrot i sausen i går, og det prøver han å plukke ut, liksom. Far og jeg er slanke og spiser alt av grønnsaker til middag hver dag. Gutten får kanskje et par sjokoladebiter eller litt kjeks hver lørdag når storebror får lørdagsgodt. Kanskje en bolle på kafé en gang i måneden. Ikke noe søtt ellers. Hvor skal jeg starte med denne toåringen? Synes det er fælt å skulle begrense hva han spiser. Kunne fylt på så han spiste masse grønnsaker istedenfor f.eks. pasta, men det spiser han jo ikke. Lager pannekaker med spinat og revet gulrot, og det spiser han. Kan også stavmikse og gjemme grønnsaker i pastasaus osv, men han spiser til syvende og sist mest pasta 😅 Anonymkode: a65f7...e60 Hvordan er aktivitetsnivået? Tenker eg ville startet der om dette er et rolig barn.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 Kanskje han trenger mer proteiner og fett? Mine får H-melk, gresk yoghurt, steker i smør, og selvsagt kjøtt og fisk. Anonymkode: b7623...083 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 Min gutt er akkurat to år, og er 16 kg. Han er ikke overvektig. Hvor høy er gutten din? Og aktivitetsnivået? Bytt ut vanlig pasta med grov pasta, og ikke server det så ofte. Fortsett å tilby grønnsaker, etterhvert så løsner det ☺️ Anonymkode: a08db...119
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 dersom du lager farsemat kan du for eksempel ha grønnsakene i deigen, jeg har for eksempel spinat og gulrot i kjøttfarse sammen med alle andre ingredisenser for kjøttkaker. Kjører det i blenderen først sammen med løk, litt chilli og krydderurter som for eksempel basilikum - da merker ikke ungene at det er der.. Anonymkode: 4c840...8e6
AprilLudgate Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 (endret) Dette er jo ganske enkelt: Bare gi helt vanlige porsjoner. Ikke sett maten på bordet i gryter, men server porsjonene på tallerkenen. Så blir vekten som den blir, og barn skal ikke slankes. Det er normalt for unger å ha stor forkjærlighet for alt beige/pasta osv. Vi har normalvektig barn, og får han bestemme selv spiser han fortsatt helt omtrent bare pasta og pølse 🫠 I 2 års alderen kan man fint servere det man vet de spiser alene på tallerkenen først (proteinene+det av grønt han måtte spise litt av) og SÅ tilby grov pasta i normal mengde etterpå. Den pannekaka er jo veldig fin da å servere sålenge melet er halvgrovt. Begrens spinaten, og husk å varmebehandle først Barn skal ikke ha særlige mengder av det. Jeg slanker ikke barn, ungdom eller forsåvidt meg selv. Normalt inntak og normal bevegelse er det som er sunt og lurt i lengden. Vår unge var og helt kokkoselektiv og kunne bare nekte å spise i sin helhet om han øynet et snev av *etellerannet*. Så: blender 😇 Gikk mye grønnsaker oppi pastasausen skal jeg bare si. Men ikke farger som var annerledes. I tillegg la jeg jo alltid litt grønnsaker på siden for å tilvenne sånn, det ble aldri rørt. Kun gulrot og avocado var akseptert 😅 Og rå paprika. Så det går mye i «pastasalat». Bestående av grov pasta, noe protein (avogtil pølse og)+de grønnsakene som spises. Endret 13. april 2023 av AprilLudgate 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 Takk for svar og tips! Jeg tenker på sett og vis ikke å slanke ham, men det er jo jeg som voksen som må hjelpe ham å velge riktig mat. Det blir nok pasta litt for ofte, fordi storebror på 4,5 er glad i det og det er enkelt. Alltid i kombinasjon med grønnsaker, ofte brokkoli, paprika eller salat ved siden av. Det forblir alltid urørt. Han kan smake, men spytter det ut igjen. Så jeg tror nok løsningen er å gjemme grønnsaker i tillegg til å tilby. I tillegg har jeg blitt mer bevisst på dette med pasta, hehe. Han er veldig glad i laks og fiskeprodukter og kan spise mye av det også, men altså ikke grønnsakene 😅 Har prøvd grønnsaksmos, men det går heller ikke ned... Kan liksom ikke tvinge gutten til å spise heller, må jo bare servere og oppfordre til å smake. Storebror spiser greit med grønnsaker. Han er 4,5 år og veier 17 kilo, så det også gjorde meg bevisst på at 15 kilo kanskje faktisk er i overkant for toåringen. Føler meg litt kjip og at jeg kanskje ikke har gjort nok for kostholdet hans. Har tenkt at så lenge vi fortsetter å servere grønnsaker og vise at det er en naturlig del av kostholdet til både middag og lunsj, så ville han til slutt spise det. Men jeg ser nå at jeg kanskje må ta litt mer aktivt tak! TS Anonymkode: a65f7...e60 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Skrevet 13. april 2023 Er vel bedre å høre det som 2-åring enn 8-10-åring. Har selv en 16-åring som var på 97 percentil i vekt og 95 percentil i høyde som 2 åring og det har vært en laaaang prosess med å lære å regulere matinntak og endelig vokse av seg noen kg, så det er greit å være bevisst på mat og aktivitet. Det er lett at aktivitetsnivået blir lavere med høyere vekt. Jeg kunne se på sønnen og de smalere kompisen hvor mye mer kompisene bevegde seg på aktiviteter. Ganske lei av å høre fra andre med tunge barn at de trener x antall timer i uka, men så er spørsmålet hvor effektive. Det er fullt mulig for et barn å stå stille nesten en hel fotballtrening dersom barnet ikke ikke orker å løpe. Anonymkode: 77de3...55e 11
Gjest takinova Skrevet 13. april 2023 #20 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor skal jeg starte med denne toåringen? Synes det er fælt å skulle begrense hva han spiser. Kunne fylt på så han spiste masse grønnsaker istedenfor f.eks. pasta, men det spiser han jo ikke. Lager pannekaker med spinat og revet gulrot, og det spiser han. Kan også stavmikse og gjemme grønnsaker i pastasaus osv, men han spiser til syvende og sist mest pasta 😅 Anonymkode: a65f7...e60 Det er grusomt som foreldre å gjøre det - men det er din plikt av kjærlighet til ham. Mye lettere å gjøre det nå enn når han blir 6-7 år og får annet forhold til kroppen. Bare å google gode tips om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå