Gå til innhold

Bo hjemme når man er 23 år og 26 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to søskenbarn på henholdsvis 23 år og 26 år som bor hjemme hos foreldrene sine. De er søsken. De har aldri klart seg særlig på bra på egenhånd, og foreldrene deres har bestandig gjort alt for dem. Heldigvis har de fulltidsjobb, men de bor jo ikke for seg selv. 

Er dette vanlig og sunt?

Jeg flytta ut da jeg var 17 år. 

Anonymkode: 654dc...539

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Kanskje ikke så vanlig. Selv bodde jeg hjemme til jeg var 24. 

Skrevet

Jeg syns at det da er på tide å ha bodd hjemmefra i noen år..

Å klare seg selv..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at alt har med personlighet å gjøre. Er det mennesker som tar tak hjemme selv, ser at vaskemaskinen skulle vært satt på, kjøleskapet fylt opp etc, så ok, greit å bo "hjemme" for å spare penger, men om det er tafatte folk, så mener jeg at de skulle vært hivd ut. Det nytter ikke å sy puter under armene på barna sine, det er å gjøre ungene en stor bjørnetjeneste. For det blir udugelige folk av sånt. 

Personlig mener jeg at alle har godt av å komme seg ut hjemmeifra for å forstå hele greia med økonomi og husarbeid.

Spesielt menn har godt av det. 

Anonymkode: 118c2...05f

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig? Sannsynligvis mer vanlig i større byer med høyere boligpriser. Sunt? Tviler på at det er veldig usunt, men det er uansett ikke opp til deg å avgjøre. Det er veldig mange i Norge som har bodd hjemme i mange flere år enn det som er vanlig. Og i land utenfor Norge er det faktisk normalen å bo hjemme helt til man gifter seg. Betyr det at de er mindre selvstendige og klarer seg dårligere på egen hånd? Selvsagt ikke. Det er ikke som om det er vanskelig å lære seg å vaske klær, lage mat eller tørke støv. Søskenbarna dine har fulltidsjobb så de klarer seg tydeligvis helt fint. Jeg synes du bør passe på dine egne saker og ikke mene så mye om andres. 

Anonymkode: 7e327...e20

AnonymBruker
Skrevet

så lenge de (og foreldrene deres) synes det er helt greit med denne ordningen, så hvorfor ikke? 

Det er vel ikke din "jobb" å henge deg opp i hvordan alle andre familier velger å leve deres egne liv.  

Anonymkode: 6181d...45c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de sparer til egenkapital? Det er jo veldig dyrt å leie. 

Anonymkode: 3b813...39b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig, og ikke bra. Er vel flest voksne studenter i store byer som bor lenge hjemme. Og dermed ikke blir selvstendige før langt oppi 20-årene. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så blir man ikke voksen før man lærer seg å disponere penger ut mnd, betale regninger, passe på at man har forsikringer, passe på at man handler inn mat, gå på visninger og kjempe om å få leid en bolig, lære at det er dyrt å dusje lenge,  ta ut søppel før den lukter og tusen andre småting som foreldrene oftest gjør hjemme.

Anonymkode: dd2f5...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke vanlig, og ikke bra. Er vel flest voksne studenter i store byer som bor lenge hjemme. Og dermed ikke blir selvstendige før langt oppi 20-årene. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så blir man ikke voksen før man lærer seg å disponere penger ut mnd, betale regninger, passe på at man har forsikringer, passe på at man handler inn mat, gå på visninger og kjempe om å få leid en bolig, lære at det er dyrt å dusje lenge,  ta ut søppel før den lukter og tusen andre småting som foreldrene oftest gjør hjemme.

Anonymkode: dd2f5...da4

det er selvfølgelig fullt mulig å lære alle disse tingene, selv om man fremdeles bor hjemme hos foreldrene deres. 

med mindre man har en eller annen hjerne-skade, eller noe...  

Anonymkode: 6181d...45c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor opptar det deg TS? 

Anonymkode: 62280...be0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden bryr du deg? Det er jo ikke ditt liv det handler om. Påvirker dette deg på noen som helst måte? 
Kan være mange grunner til at de bor hjemme, som du ikke trenger å vite om.

Anonymkode: ca870...12c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke like uvanlig som det var og jeg forstår egentlig ikke hvorfor andre skal henge seg opp i andre sine valg. Vi er alle ulike.

Anonymkode: f3dca...c81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke akkurat kjæreste-materiale, bo hjemme på promperommet når du nærmer deg 30. 

Anonymkode: 3015a...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 og bor fortsatt hjemme. Har igjen ett år på bacheloren som jeg tar over nett, så er nok planen å flytte ut for å ta master et eller annet sted. På det tidspunktet vil jeg nærme meg 25. Jeg kjenner flere i mitt nærmiljø som fortsatt bor hjemme i den alderen. Personlig har jeg ikke noe problemer med det, da jeg har et godt forhold til foreldrene mine og får gode karakterer. Har også gode venner å henge med på fritiden. Tror dette er mer vanlig nå enn før, blant annet pga. boligprisene vi har for tiden. Tror ikke du trenger å bekymre deg hvis det er det du gjør, dessuten har dette veldig liten innvirkning på ditt liv :)

Anonymkode: 0eedd...392

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan da "Klarer seg ikke så bra på egenhånd"? Hvis de ikke kan lage mat, vaske klær eller styre økonomien, så har du jo svaret ditt. Da har foreldrene gjort dem en bjørnetjeneste og det er ikke sunt. Med tanke på at de sikkert vil flytte ut med tiden. Hvis de derimot bor hjemme fordi de trives med det, selv om de klarer seg selv, og det er greit for foreldrene, så ser jeg ikke problemet. De sparer mye penger på å bo hjemme, og det er bare tøys at alle skal føle seg tvunget til å bo en person hver for oss i hver vår leilighet/hus hvis vi heller vil bo med familien. Er det rart det blir miljøproblemer? 

Jeg fikk et år på folkehøyskole etter vgs og flyttet så hjem mens jeg studerte i to år. Sparte masse penger på den måten og har ikke studielån. Etter det flyttet jeg for meg selv mens jeg fortsatte studiene. 

Siden de har jobb, så er det naturlig at de betaler noe hjemme, synes jeg. Men dette er vel en sak mellom disse voksne barna og foreldrene synes du ikke? 

Anonymkode: ee8f2...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...