Gå til innhold

Hvorfor sender skatteetaten bare ett skjema?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fremdeles en god del mennesker som ikke er på nett. Da de skal skrive selvangivelse får de kun ett skjema tilsendt. Alle kan ringe å få tilsendt enda ett skjema. Har en eldre slektning som sliter med dette. Sikkert ikke bare henne som har mye vedlegg og gjerne må kladde selvangivelsen før den blir sendt. I tillegg må mye kopieres og sendes som vedlegg. De færreste jeg kjenner har kopimaskin hjemme. Før kunne en kopiere på post i butikk, noe det er slutt på. 
Lurer på hvordan andre i samme situasjon ordner dette?  Vi bor for langt fra hverandre til at jeg kan hjelpe henne fysisk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Belima said:

Det er fremdeles en god del mennesker som ikke er på nett. Da de skal skrive selvangivelse får de kun ett skjema tilsendt. Alle kan ringe å få tilsendt enda ett skjema. Har en eldre slektning som sliter med dette. Sikkert ikke bare henne som har mye vedlegg og gjerne må kladde selvangivelsen før den blir sendt. I tillegg må mye kopieres og sendes som vedlegg. De færreste jeg kjenner har kopimaskin hjemme. Før kunne en kopiere på post i butikk, noe det er slutt på. 
Lurer på hvordan andre i samme situasjon ordner dette?  Vi bor for langt fra hverandre til at jeg kan hjelpe henne fysisk.

Anbefaler å kjøpe en "hjemmekopimaskin", koster noen hundrelapper på salg hos Elkjøp, Power osv.

De er som regel veldig enkle å betjene, og har en stor knapp for "kopier".

Anonymkode: 278e6...9e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (23 timer siden):

Blyant og viskelær? Det har min mormor.

Anonymkode: 9a4a7...5a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bibliotek tilbyr både kopiering og utskrift.

Anonymkode: 90967...4ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk man tilsendt flere skjemaer før internett altså? Høres rart ut, og jeg trodde de fleste i den generasjonen brukte blyant før de førte inn noe. Det gjorde vi til og med på skolen på 90-tallet, så for de som aldri har vært digitale skulle man tro det var en vane. Kopieringen er det verre med. Hvis det ikke finnes en kopibutikk eller et bibliotek i nærheten kan det kanskje sendes til deg i posten, slik at du kopierer og returnerer? I aller verste fall får man nesten betale noen for å bistå med digital innlevering, evt. leve med at man ikke får alle fradrag.

Anonymkode: 520d8...ed2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk man tilsendt flere skjemaer før internett altså?

Anonymkode: 520d8...ed2

Ja, man fikk tilsendt to identiske skjemaer; ett som skulle sendes inn, og ett som man kunne beholde selv/kladde på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste er på nett, og de fleste har heller ikke behov for å kladde. 
Så jeg synes det er helt greit at de kun sender ut ett skjema i første omgang, og som du selv sier, de kan ringe å få tilsendt flere. 

Nå er bestefar på 87 på nett da, men han valgte sende inn skjema til ulike ting lenge før han godtok den teknologiske tidsalderen, og han kladdet ikke på skjema. Ved behov for å kladde, så hentet han seg en skriveblokk. 
Kopiering har han alltid gjort på biblioteket. 

Anonymkode: 06ebb...a22

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som mottar i papirform har neppe så komplisert økonomi som eldre slektning. Hva slag vedlegg er det nødvendig å sende inn? Skatteetaten får jo tilsendt det meste?

Jeg hjelper også en som mottar på papir, og har lagt merke til at det nå kun er et eksemplar. Men de to linjene som må skrives som ekstra fradag, pluss hennes underskrift klarer vi helt fint uten kladd.

Anonymkode: 7885f...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Nå lager du et stort problem av en ikke-sak.  

Anonymkode: ee78f...f00

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå lager du et stort problem av en ikke-sak.  

Anonymkode: ee78f...f00

Ja kanskje, men vedkommende har 8 vedlegg som må kopieres og legges ved i følge skatteetaten. Jeg har ringt og sjekket. Ikke alle har enkle selvangivelser! Hun synes også det er greit å ha en kopi av årets selvangivelse for å sjekke opp mot neste års.  Ikke alle bor i nærheten av et bibliotek.

AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (På 15.4.2023 den 13.23):

Ja kanskje, men vedkommende har 8 vedlegg som må kopieres og legges ved i følge skatteetaten. Jeg har ringt og sjekket. Ikke alle har enkle selvangivelser! Hun synes også det er greit å ha en kopi av årets selvangivelse for å sjekke opp mot neste års.  Ikke alle bor i nærheten av et bibliotek.

Men vi kan ikke tilrettelegge hele samfunnet etter absolutt alle.

Det er veldig få som mottar på papir, og garantert enda ferre som ikke bor i nærheten av ett bibliotek. Og av de få der igjen, så er det nok ikke mange som i tillegg både må kladde og har en mengde vedlegg. Og igjen enda ferre som har det så komplisert og ikke bor nært noen som kan hjelpe... 

Anonymkode: 06ebb...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...