Gå til innhold

Når er barna for store til å være med i garderobe for motsatt kjønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er nok noen få som kjenner hverandre fra før av, og de snakker noe. Stort sett sitter foreldrene å jobber på lap toppene sine, eller er opptatt av telefonen. Folk venter også forskjellige steder, i garderober, i gangen, i bilen etc. det er ikke ett samlet sted der alle foreldrene er. 

Min gutt er sjenert og kjenner ingen. 

instruktørene har ingen tid til å prate de har kurs på kurs på kurs, de er nesten aldri oppe av vannet. Vi blir henvist til nettsiden deres for tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 7cad8...5b5

Da spør du på nettsiden! Eller de i selve hallen. Dette er da en daglig problemstilling for dem, og de har sikkert både regler og løsninger, og finns det ikke løsninger, da passer ikke dette kurset for din gutt.

Anonymkode: 9bb4e...7bd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg tatt en pause i svømminga på ett års tid. Høres ikke ut som du har noe valg. 

Anonymkode: 66eeb...b21

Vi kan velge å ikke dusje der, dusje hjemme, ha badebukse under og gå rett i bassenget. 

men slik burde det virkelig ikke være! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da spør du på nettsiden! Eller de i selve hallen. Dette er da en daglig problemstilling for dem, og de har sikkert både regler og løsninger, og finns det ikke løsninger, da passer ikke dette kurset for din gutt.

Jeg har selvsagt spurt, de har regner, men ingen løsninger. Regelen er 1. Klasse og de har ingen alternative garderober som ikke også er inni herre eller damegarderoben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kan velge å ikke dusje der, dusje hjemme, ha badebukse under og gå rett i bassenget. 

Nei. Dere kan ikke velge å ikke dusje. 

Store guttebarn i dame garderobe = ubehag for jevnaldrende jenter = kanskje de ikke vil svømme mer. 

Ikke dusje = mer klor = ekskludere de med allergier eller sart hud. 

Du slutter selvsagt å finne på allverdens unnskyldninger på hvorfor det er umulig for din sønn å få hjelp til å gå i herregarden. 

"om ikke min sønns behov veier tyngst bryter vi reglene!" 

Anonymkode: 3b942...7b7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde ikke jeg gjort. Det er mye jobb å passe på en 5 åring i garderoben. 

Som regel ikke 

Anonymkode: 90c01...118

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hæ!? Jeg kjenner ingen av de andre foreldrene. Har ikke vekslet ett ord med de, og det har ingen andre heller. Alle sitter med hver sin mobil. så skal jeg gå bort til vilt fremmede menn og be de passe på gutten min i en garderobe!?

Her vi bor er det helt vanlig å ha litt kommunikasjon med andre foreldre på barnas fritidsaktiviteter . Og det høres ut som du må litt ut av komfortsonen både for din sønn og din skyld . Der kan uansett være hyggelig å ha et par personer man sier hei til og utveksle noen ord med. Det finnes sikkert noen fedre med jenter også som kunne hatt en voksen med seg til å lære seg garderoben litt . Mye ordner seg ved kommunikasjon , og her ser det jo ut som om andre alternativer er uaktuelt . Så da tar du på det motet litt og tar kontakt med de andre foreldrene . Hvis det er sånn at dette er en aktivitet barna elsker, blir dere vankende i samme miljø i årevis . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Dere kan ikke velge å ikke dusje. 

Store guttebarn i dame garderobe = ubehag for jevnaldrende jenter = kanskje de ikke vil svømme mer. 

Ikke dusje = mer klor = ekskludere de med allergier eller sart hud. 

Du slutter selvsagt å finne på allverdens unnskyldninger på hvorfor det er umulig for din sønn å få hjelp til å gå i herregarden. 

"om ikke min sønns behov veier tyngst bryter vi reglene!" 

Anonymkode: 3b942...7b7

Selvsagt gjør det det for meg. Jeg tenker det er et valg de tar ved å sette grensen så lavt som 1. trinn. Hadde de satt den høyere hadde de sluppet dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aragon skrev (2 timer siden):

Her vi bor er det helt vanlig å ha litt kommunikasjon med andre foreldre på barnas fritidsaktiviteter . Og det høres ut som du må litt ut av komfortsonen både for din sønn og din skyld . Der kan uansett være hyggelig å ha et par personer man sier hei til og utveksle noen ord med. Det finnes sikkert noen fedre med jenter også som kunne hatt en voksen med seg til å lære seg garderoben litt . Mye ordner seg ved kommunikasjon , og her ser det jo ut som om andre alternativer er uaktuelt . Så da tar du på det motet litt og tar kontakt med de andre foreldrene . Hvis det er sånn at dette er en aktivitet barna elsker, blir dere vankende i samme miljø i årevis . 

Svømming er forskjellig fra de fleste andre fritidsaktiviteter ved at de flyttes opp og ned i nivå i forskjellig tempo. De vi går på kurs med nå går vi neppe på kurs med om en mnd. 

vi har ikke tenkt å drive med svømming som hobby, kun lenge nok til å lære å svømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvsagt gjør det det for meg. Jeg tenker det er et valg de tar ved å sette grensen så lavt som 1. trinn. Hadde de satt den høyere hadde de sluppet dette. 

Det er ikke lavt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke lavt 

Det er det laveste noen i tråden her har nevnt. Flere har sagt at deres lokale svømmehall har høyere aldersgrense, ingen har sagt lavere enn 1. trinn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen sluttet da han var 5 gikk i herregarderoben  med faren sin 

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anciol skrev (2 minutter siden):

Guttungen sluttet da han var 5 gikk i herregarderoben  med faren sin 

Så heldig du er som har en far til din sønn som kan lære han det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er det laveste noen i tråden her har nevnt. Flere har sagt at deres lokale svømmehall har høyere aldersgrense, ingen har sagt lavere enn 1. trinn. 

Her er det 6 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I vår svømmehall er aldersgrensen 7 år. Nå er det en fellesgarderobe med skap og avlukker for å skifte i her, men man må gjennom hver sin dusj likevel. Ut av fellesgarderoben er det likevel enkelt å vise at du skal rundt den veggen, også ser du dusjen på den eller den siden. Døren inn til dusjen hos oss har et vindu, så det er enkelt å finne. Går du tvers gjennom dusjen så kommer du til bassenget.

Akkurat det med skinnen forstår jeg at kan være vanskelig å løse hvis ingen kan følge eller støtte han gjennom dusjen.
Hvis han bør svømme pga opptrening så ville jeg kanskje hørt med legen om han kan henvises til et behandlingsopplegg med en egnet løsning for svømming? I regi av en fysioterapeut f.eks.

Ellers tenker jeg at 6-7 år er en helt fin alder for funksjonsfriske barn. Jeg har aldri opplevd en garderobe det er så vanskelig å navigere seg ut av. Man trenger ikke å kunne lese.

Etter å ha fulgt mamma eller pappa i garderoben i flere år så plukker de opp det meste. «Sånn fungerer låsen, dusjen er der de våte menneskene kommer fra» osv. Jeg har ikke opplevd en svømmehall eller garderobe som er så vanskelig å navigere seg gjennom, så det er jo noe friske barn burde klare helt fint. 

Ser at noen bruker overgrep som et argument for å ikke sende barn alene i garderoben. Det kan selvfølgelig skje. Det kan også skje på skolen, i barnehagen, i sitt eget hjem osv. De fleste overgrepene blir utført av noen barnet kjenner og har tillit til, så det er mange «tryggere» arenaer enn svømmehallen hvor barnet kanskje er mer utsatt. Man vil selvfølgelig ikke sende barnet sitt inn i en potensielt skummel posisjon, men man kan aldri slippe barnet ut av synet hvis man skal være helt sikker. Man kan i grunn ikke stole på den andre forelderen heller, men man kan jo ikke leve sånn.

Anonymkode: 735e6...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du som en vane å tøye alle regler til din fordel?

Anonymkode: ed7ef...9bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan løser det noe som helst? Han kan jo fortsatt ikke klare skapet og låsen og alle disse 11 dørene med uforståelige skilt med masse skrift på, pluss at det kan bli enda mer ubehagelig for han at kanskje både voksne og barn påpeker det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 8.50):

Jeg har en gutt som er med i damegarderoben når vi er i svømmehallen. Det er ikke handikapgarderobe der. Han trenger litt hjelp i dusjen osv. Når begynner man å synes det er ubehagelig å være med i garderobe av «feil» kjønn? Og når synes andre besøkende det? Han går i småskolen. Prøver at faren tar ham med mest, men hender jeg også må.

Anonymkode: 33a7d...7b0

6 år er vel regelen i de fleste svømmehaller? Kan du ikke be om en familiegarderobe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 9.08):

Frem til de er 10 år, tenker jeg. 

Anonymkode: f582f...d5f

10 år? Jeg forvillet meg selv inn i feil garderobe som tiåring. Guttene ble hysteriske fordi det var en jente i garderoben. Det er IKKE populært i den alderen!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Egentlig bør ingen barn gå i feil garderobe, utenom spedbarn. Når de har lært å snakke er det fort at de kan se og kommentere at deres kropp er annerledes enn barnets, noe som kan være ubehagelig for både barn og voksne av motsatt kjønn. Mange sliter nok med garderobesituasjoner i seg selv, og trenger ikke at en unge stirrer/spør/kommenterer fordi de har et annet kjønnsorgan. Barn har en tendens til å være veldig nysgjerrige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når de begynner med svømming på skolen bør barna kunne klare det selv. Og så klart om svømmehallen har "aldergrense". Når barnet skal på svømming med skolen er det ikke sikkert at lærer kan være med barnet hele tiden. Samtidig vil jo lærer sjekke om det er noen igjen i garderoben underveis. Fin arena å øve seg på å klare seg alene i garderoben da :)

Anonymkode: ca68f...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...