Gå til innhold

Når er barna for store til å være med i garderobe for motsatt kjønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker at fra 1-2 klasse så bør de gå i egen garderobe. Dette handler jo ikke bare om guttens behov, men å ta hensyn til andre mennesker. Ikke greit om jentene synes det er ubehagelig om det kommer en skolegutt inn i garderoben. Mange jenter begynner å utvikle bryster i 8-9 års alderen, og de bør man respektere.

Personlig hadde jeg ikke likt å hatt en gutt i damegarderoben på noe særlig over 1-2 klasse. 

Når man går i garderober, bør man ikke trenge å finne det ubehagelig.

Kan ikke far følge ham oftere på svømming?

Anonymkode: a5eb6...a58

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville sagt rundt 8-10år.

Jeg har brukt skinner på begge bena fra jeg var 7 år. Jeg er heldig og klarer å gå litt uten også så det gjør jeg i garderoben men jeg kjenner også mange andre som løser det på ulike måter.

Å få skinnen av og på klarer han kanskje selv med litt øvelse? Evt ta av før man går inn i garderoben?

Bevege seg rundt selv: skaff hjelpemidler. Dusjstol med hjul så han han trille selv? Evt vanlig rullestol med håndkle oppå setet om han har rullestol. Kanskje han klarer seg med å støtte seg på krykker/stokk? Evt antisklisokker/dusjsko e.l. om han har dårlig balanse. Ergoterapeut burde kunne hjelpe dere her, evt kontakt barnehabiliteringen, andre med samme diagnose og skaff erfaringer?

Tenker når han er kognitivt oppegående så er jo dette noe han uansett må mestre selv på sikt, så da er det fint å begynne å øve nå. 

Anonymkode: 15b3f...304

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4 år

Anonymkode: 1172e...cd4

Kjenner du mange 4-5-åringer som klarer å dusje selv? 

Her er det i hvert fall ikke lett verken å rekke opp til dusjen eller å stille inn temperatur.

Anonymkode: 1aa15...b15

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Æsj - når de er 10 år har de faktisk lov å dra i svømmehallen alene, uten voksne. 10 år er altfor seint å være med i garderobe med motsatt kjønn.

Anonymkode: 7279b...273

Jeg synes 10 er er veldig tidlig. Her er det 15 års aldergrense for at barn skal kunne bade uten voksne. Selv om det ikke er så dypt i bassenget her.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir 7 åringen med meg inn i damegarderoben, vært flere tilfeller i herregarderoben hvor noen synes at det er fint med smågutter,det er helt uaktuelt å sende han inn der alene. 
jeg tar en runde først og ser om noen av klassevenninnene er i området i garderoben og dusjen og hvis ikke så gjør vi det vi skal. For han spiller det ingen rolle om han er med meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å svare ts. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å se en gutt i barneskolealder i garderoben her. Jeg klarer jo å tenke at hvis noen har med "store barn" så er det jo en grunn til det. 

Synes ellers (dvs bortsett fra de som trenger ekstra hjelp) at ca andre klasse er passe alder for barn å prøve seg i garderoben alene. Fordi de begynner med svømming på skolen da. De gjør det i hvert fall her. Men det kommer jo helt an på barnet, og også hvor man bor. I en større by ville jeg ikke latt en andreklassing gå i garderobe med fremmede menn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova
MarenogAron skrev (1 time siden):

I svømmehallen her er det regel om at barn kan være med forelder av motsatt kjønn i garderoben ut 1. klasse. Fra og med 2. klasse må de gå i riktig garderobe. 

Det er akkurat det jeg også tenker. Man starter jo gjerne med skolesvømming også på 2.tr.

Når det er sagt, så er det jo store forskjeller barn i mellom.

Veldig mange svømmehaller har familiedusjer/omkledningsrom som kan brukes hvis man ønsker mer privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt skolestart er det som, så langt, har vært riktig for oss. Men det kommer også litt an på hvor selvstendig barnet er. Eldste (med diagnose) var vel 7 første gang han var alene i guttegarderoben, og da hadde vi vært masse i bassenget helt siden han var liten. Mellomste er nok klar litt før, men det blir neppe aktuelt med det første siden det alltid er med en kvinne uansett. 

Anonymkode: 35591...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skolestart!! Å komme naken i garderoben å treffe ei fra klassen eller ei fra 4 ? Når du selv er gutt og 7 år🥺det er bare ikke greit!!

Anonymkode: 2f525...c2d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6 år er regelen her, heldigvis og den kan man ikke krangle på

Anonymkode: 90c01...118

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fremmede bardearealer tenker jeg at det er innafor å ta med de små fram til en viss alder. 8-9-10 år. (spesielt hvis de er redde for å gå alene) 

I hjemlige trakter hvor det er stor sannsynlighet for å møte på venner av det motsatte kjønn i garderoben, så tenker jeg at skolestartalder er å betrakte som gammel nok. Det er jo bare å øve på det hjemme, så bør det nok gå fint 🙂

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Frem til de er 10 år, tenker jeg. 

Anonymkode: f582f...d5f

Eh nei!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I den lokale svømmehallen her, står det på dørene at 6 år er grensen for å gå inn i garderobe for motsatt kjønn. Min sønn syntes det var skummelt å gå alene i guttegarderoben etter fylte 6, så han har blitt med i jentegarderoben mens han var 7 år også. Nå er han 8 (og det er en stund siden vi har vært der), men tror han føler seg stor nok til å gå i guttegarderoben alene nå - da han har hatt svømming med skolen og øvd på å klare seg uten mamma og pappa. Dvs, her er det familiegarderober som vi kan gå sammen i, og så går vi i forskjellige dusjer. 

Anonymkode: 47f75...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I den lokale svømmehallen her, står det på dørene at 6 år er grensen for å gå inn i garderobe for motsatt kjønn. Min sønn syntes det var skummelt å gå alene i guttegarderoben etter fylte 6, så han har blitt med i jentegarderoben mens han var 7 år også. Nå er han 8 (og det er en stund siden vi har vært der), men tror han føler seg stor nok til å gå i guttegarderoben alene nå - da han har hatt svømming med skolen og øvd på å klare seg uten mamma og pappa. Dvs, her er det familiegarderober som vi kan gå sammen i, og så går vi i forskjellige dusjer. 

Anonymkode: 47f75...03f

Så du driter i regler og lærer barnet ditt at det er greit?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville aldri latt en 6 åring gå alene i herregarderoben når vi vet det forekommer pedofili i svømmehall/skole. 

Anonymkode: 58bb7...8db

Er heller ikke mange 6-åringer som klarer seg helt selv med hårvask etc. 6 år er veldig tidlig å klare seg helt selv i garderoben. 

Anonymkode: db42d...753

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår barneskole må de dusje etter gym allerede fra 1. klasse så det er noe alle må klare selv fra de begynner på skolen. En 6-åring er med andre ord i stand til å kle av og på seg selv og dusje selv hvis de har øvd litt. Jeg har forståelse for at en 6-åring kanskje synes det er skummelt å være alene i garderoben, men da kan man faktisk ikke dra i svømmehallen uten en forelder av samme kjønn. Hensynet til at jevnaldrende ikke ønsker å være naken med noen av motsatt kjønn går foran ønsket om å dra i svømmehallen.

Endret av Arkana
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (19 minutter siden):

På vår barneskole må de dusje etter gym allerede fra 1. klasse så det er noe alle må klare selv fra de begynner på skolen. En 6-åring er med andre ord i stand til å kle av og på seg selv og dusje selv hvis de har øvd litt. Jeg har forståelse for at en 6-åring kanskje synes det er skummelt å være alene i garderoben, men da kan man faktisk ikke dra i svømmehallen uten en forelder av samme kjønn. Hensynet til at jevnaldrende ikke ønsker å være naken med noen av motsatt kjønn går foran ønsket om å dra i svømmehallen.

Helt enig! Min gutt på 7 år nekter nå å dra i svømmehallen da sist gang vi var så var en jente i 2 kl i herregarderoben med sin pappa. Totalt krise da han oppdaget ho mens han sto med rompa bar. Det er bare ikke greit! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker omvendt åsså. Om far tar med jenta vår i herredusjen.. når er d hun vil føle d er fjernt å stå der naken å dusje😅 jeg tror at hvis ungen er mentalt oppegående å greier seg selv i dusjen å kle av å på seg så tenker jeg at innen slutten av 2 klasse så skal den være innøvd ganske greit..

Anonymkode: 44d65...a84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (50 minutter siden):

Samme her og helt enig 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...