AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 En ny studie viser at mennesker med for høy BMI kan ha så mye som over 50% høyere risiko for å få den uhebredelige krefttypen i ung alder. Det er skremmende tall, og nok en påminnelse om hvor viktig det er med et godt kosthold og fysisk aktivitet. 75% av norske menn og 60% av norske kvinner har for høy BMI, og det er sjokkerende tall. Noe må gjøres. WHO har nå karakterisert fedme som en verdensomspennende epidemi. Nøkkeltall fra studien: Høy BMI, spesielt i tidlig alder, øker sjansen for bukspyttkjertelkreft betydelig. Studien viser en 30% økt risiko pr. 5 enheter økning i BMI (5 kg/m2) hos menn, og 16% hos kvinner. Menn med for høy BMI har over 50% økning i risko for å utvikle bukspyttkjertelkreft før fylte 50 år. Menn med har mye høyere risiko enn kvinner for å utvikle bukspyttkjertelkreft i ung alder enn kvinner Dette kan jo ikke komme som en overraskelse. Vi vet jo fra før at overvekt og fedme fører til et høyt antall hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer. Så hva kan vi gjøre for å endre utviklingen? Jeg mener at det viktigste er å være enda mer tydelig på hvor skadelig overvekt og for høy BMI faktisk er. Nå er det jo slik at leger knapt kan nevne dette, da det risikerer å bli sett på som trakassering og stigmatisering. Dette må vi få en slutt på! En lege må faktisk kunne snakke alvorlig til en pasient, og si rett ut at deres livsstil faktisk er farlig, og om de ikke gjør endringer, så har de store sjanser for å utvikle alvorlig sykdom. Det er helt anerkjent å si rett ut at tobakk er livsfarlig. Nå må også dette kunne gjelde overvekt og fedme. Jeg mener det er her skoen trykker. Begrepet "kroppsposivitet" er helt forkastelig når dette begrepet misbrukes til å omhandle folk som er kraftig overvektig. Kroppspositivet er noe som skal brukes til å fremelske den kroppen man er født med, dvs. en motvekt mot skjønnhetsindustrien, botox, silkonpupper og all form for manipulasjon av sin egen kropp. Det handler om å være glad i sin egen kropp, uten at denne skal opereres. Om man har den og den nesen, de og de ørene, eller små eller store pupper. HER kommer begrepet til sin rett. Det handler IKKE om at man skal akseptere fedme og alt for høy BMI! Her er linken til saken (Dessverre en plussak) https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Kna2EG/studie-en-gruppe-har-oekt-risiko-for-bukspyttkjertelkreft Vi må skjerpe oss folkens (inkludert meg selv)!!! Anonymkode: ed402...7f1 1
Hensatt Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Bmi er et upresist begrep. Men enig i at sykelig overvekt (obesity) har blitt et stort problem, spesielt i vestlige land. Jeg mener den store synderen er prossesert og billig mat basert på bl.a sukker og prossesert korn. Noe som var en "luksusvare" forbeholdt spesielle anledninger for 100 år siden har blitt hverdagsmat gjennom f.eks sukkerdrikker, halvfabrikata, junk food og hvetebakst. Samt den generelle oppfatningen av at sunn mat er så mye dyrere enn usunn mat, selv om fakta er at sunn mat ofte er langt billigere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Det er ganske fascinerende og trist hvor lite akseptabelt det er å snakke om. Du kan prøve å poste et innlegg på underforumene for graviditet med farene for foster, mor og konsekvensene det har for barnet senere (økt risiko for misdannelser bl a), og selv med kilde blir det enten forbigått i stillhet eller klaget på at det er krenkende/skremmende... Anonymkode: 1034d...f73 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå