AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Jeg studerer, jeg prøver iallefall. Men jeg ser nå at jeg ikke kommer til å klare å få gjort alle eksamener jeg skal. Har hatt mange "syktbarn" dager siden jul, og tiden strekker ikke til. Utenom legeerklæring, finnes det noen måte man kan utsette eksamen på, slik at man kan ta den til høsten? Leste man kunne trekke seg fra eksamen inntil 14 dager før, men hva skjer da? Noen som vet? Anonymkode: bad42...2a6
DuMåkkeKommeHer Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg studerer, jeg prøver iallefall. Men jeg ser nå at jeg ikke kommer til å klare å få gjort alle eksamener jeg skal. Har hatt mange "syktbarn" dager siden jul, og tiden strekker ikke til. Utenom legeerklæring, finnes det noen måte man kan utsette eksamen på, slik at man kan ta den til høsten? Leste man kunne trekke seg fra eksamen inntil 14 dager før, men hva skjer da? Noen som vet? Anonymkode: bad42...2a6 Det bør du undersøke på nettsidene til universitetet ditt, det kan nok variere en del. På NTNU kan man typisk ta utsatt eksamen i august hvis man stryker/leverer blankt (ikke hvis man melder seg av på forhånd/ikke møter opp), men da bruker man ett av de tre forsøkene man har til å gjennomføre emnet. Her kan man også ta utsatt eksamen ved for eksempel sykdom. Så kan man jo typisk melde seg opp i faget på nytt neste gang det undervises hvis du fremdeles studerer, det er jo typisk neste vår men det sprøs hvor ofte emnet undervises. Men hovedpoenget er vel at du bør søke opp i det for å finne ut hva som gjelder for ditt universitet, vil tro det ligger ganske tilgjengelig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (3 timer siden): Det bør du undersøke på nettsidene til universitetet ditt, det kan nok variere en del. På NTNU kan man typisk ta utsatt eksamen i august hvis man stryker/leverer blankt (ikke hvis man melder seg av på forhånd/ikke møter opp), men da bruker man ett av de tre forsøkene man har til å gjennomføre emnet. Her kan man også ta utsatt eksamen ved for eksempel sykdom. Så kan man jo typisk melde seg opp i faget på nytt neste gang det undervises hvis du fremdeles studerer, det er jo typisk neste vår men det sprøs hvor ofte emnet undervises. Men hovedpoenget er vel at du bør søke opp i det for å finne ut hva som gjelder for ditt universitet, vil tro det ligger ganske tilgjengelig. Det står mye om konteeksamen, og at man kan melde seg av emnet. også at man kan ta ny eksamen for å forbedre karakter. men ingenting om å utsette eksamen🤔 om man leverer blankt på eksamen får man visst ikke ta den på nytt heller Anonymkode: bad42...2a6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 Hva med å bare svare svada, slik at du stryker, og må ta eksamen på nytt i konteperioden (denne er som regel i slutten av august/begynnelsen av juni) 😊 Anonymkode: e5c68...9b1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 Det er ikke alle studier som har konteeksamen i august. Mange har kun eksamen i de ordinære eksamensperiodene, altså mai/juni og november/desember. Anonymkode: 20389...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 Det er ingenting som heter «utsette eksamen» rent formelt i høyere utdanning. Det eneste som skjer ved å ikke ta eksamen når den er i det semesteret, er at du henger etter i studieprogresjon. Og må melde deg opp til neste ordinære eksamen, mest sannsynligvis neste semester. Noen universiteter tilbyr også konteeksamener i enkelte emner. Men svært få. Om du ikke melder deg av eksamen 14 dager før og uten legeerklæring, så har du brukt 1 forsøk. Noen studier kan kreve at du har bestått enkelte emner, før du får fortsette på studiet. Mottar du støtte fra Lånekassen må du ligge 60 studiepoeng bak, før du evt mister støtte. Men jeg stusser litt på at du ikke har undersøkt slikt tidlig, når du er student og mor? Bør det ikke være en selvfølge? Eller handler det om dårlige prioriteringer? Anonymkode: fda92...964 3 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står mye om konteeksamen, og at man kan melde seg av emnet. også at man kan ta ny eksamen for å forbedre karakter. men ingenting om å utsette eksamen🤔 om man leverer blankt på eksamen får man visst ikke ta den på nytt heller Anonymkode: bad42...2a6 Konteeksamen er utsatt eksamen, og som påpekt av andre kan man ikke ta eksamen utenom eksamensperiodene (typisk november/desember, mai/juni og eventuelt konteperioden for noen studier). Det krever mye ressurser å lage en eksamen, løsningsforslag, skaffe sensor osv, så det er ikke holdbart å sette opp nye eksamener etter når det skulle passe for den enkelte student. Unntaket er vel muntlig eksamen hvor man i noen tilfeller kanskje kan få flyttet eksamen noen dager ved å spørre foreleser for å unngå kollisjoner
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Du kan kontakte noen som jobber på studiestedet ditt, så får du svaret som gjelder der du studerer Anonymkode: 365f4...c54
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ingenting som heter «utsette eksamen» rent formelt i høyere utdanning. Det eneste som skjer ved å ikke ta eksamen når den er i det semesteret, er at du henger etter i studieprogresjon. Og må melde deg opp til neste ordinære eksamen, mest sannsynligvis neste semester. Noen universiteter tilbyr også konteeksamener i enkelte emner. Men svært få. Om du ikke melder deg av eksamen 14 dager før og uten legeerklæring, så har du brukt 1 forsøk. Noen studier kan kreve at du har bestått enkelte emner, før du får fortsette på studiet. Mottar du støtte fra Lånekassen må du ligge 60 studiepoeng bak, før du evt mister støtte. Men jeg stusser litt på at du ikke har undersøkt slikt tidlig, når du er student og mor? Bør det ikke være en selvfølge? Eller handler det om dårlige prioriteringer? Anonymkode: fda92...964 Undersøkt tidligere hva da? Hvilke dårlige prioriteringer tenker du på? Jeg tar studiet på "fritiden" og mottar ingen støtte fra lånekassen, så det er ikke så nøye. Jeg har ikke satt meg så nøye inn i det nei, hadde tenkt å ta eksamen når den var. Anonymkode: bad42...2a6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan kontakte noen som jobber på studiestedet ditt, så får du svaret som gjelder der du studerer Anonymkode: 365f4...c54 Ja, får bare prøve å gjøre det, men synes det er så flaut🫣 Anonymkode: bad42...2a6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (13 timer siden): Konteeksamen er utsatt eksamen, og som påpekt av andre kan man ikke ta eksamen utenom eksamensperiodene (typisk november/desember, mai/juni og eventuelt konteperioden for noen studier). Det krever mye ressurser å lage en eksamen, løsningsforslag, skaffe sensor osv, så det er ikke holdbart å sette opp nye eksamener etter når det skulle passe for den enkelte student. Unntaket er vel muntlig eksamen hvor man i noen tilfeller kanskje kan få flyttet eksamen noen dager ved å spørre foreleser for å unngå kollisjoner Det varierer. På noen universiteter kan man også ta konteeksamen utenfor vanlig eksamensperiode. Og ja, det vet jeg 100% sikkert siden jeg lager eksamen. 🤣 Så TS må finne ut hva som gjelder på sitt universitet. Anonymkode: c1436...89b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå