AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Har gått på blodtrykksmedisin, veldig lav dose, i to måneder. Hadde trykk på 160/100 på det høyeste, og alltid over 140/90. Blodtrykket har vært fint med tabletter, og jeg har samtidig tatt tak i tilværelsen den siste måneden, passer på hva jeg spiser og har begynt å trene. Har fått bivirkninger av tablettene, og legen har skrevet ut en annen type, men ba meg vente med å hente dem ut for å se om jeg kanskje ikke har behov for dem lenger. Tablettene tas jo en gang i døgnet, men hvor lang tid tar det før blodtrykket får virkelig "testet" seg uten tabletter? Måler hjemme, etter avtale med legen. Anonymkode: 6819e...c70
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Da jeg glemte å hente ut nye i en ferie så tok det tre dager før jeg fikk hodepine igjen og fire dager før migreneanfallene var tilbake. Jeg bruker Atacand både mot høytblodtrykk og migrene. Fungerer veldig bra for meg, så lenge jeg husker å hente ut medisinene. Anonymkode: 740a6...520
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Det tar et par uker. Jeg testet ut uten tabletter i 2 og en halv uke. Da var blodtrykket helt normalt. Så testet jeg ut en måned til, og blodtrykket var helt normalt da også. Nå skal jeg bare sjekke blodtrykket årlig. Jeg har nå sluttet helt på blodtrykksmedisin. Anonymkode: e498c...2d7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg glemte å hente ut nye i en ferie så tok det tre dager før jeg fikk hodepine igjen og fire dager før migreneanfallene var tilbake. Jeg bruker Atacand både mot høytblodtrykk og migrene. Fungerer veldig bra for meg, så lenge jeg husker å hente ut medisinene. Anonymkode: 740a6...520 Takk! Jeg hadde ingen symptomer, dvs jeg har også migrene, men den er som regel såpass sjelden at jeg ikke har gjort noe mer med det... AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tar et par uker. Jeg testet ut uten tabletter i 2 og en halv uke. Da var blodtrykket helt normalt. Så testet jeg ut en måned til, og blodtrykket var helt normalt da også. Nå skal jeg bare sjekke blodtrykket årlig. Jeg har nå sluttet helt på blodtrykksmedisin. Anonymkode: e498c...2d7 Tusen takk, greit å vite andres erfaringer! Skal jo fortsette å måle, men aner jo ikke når kroppen begynner å øke trykket igjen hvis den skal.... Anonymkode: 6819e...c70
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk! Jeg hadde ingen symptomer, dvs jeg har også migrene, men den er som regel såpass sjelden at jeg ikke har gjort noe mer med det... Tusen takk, greit å vite andres erfaringer! Skal jo fortsette å måle, men aner jo ikke når kroppen begynner å øke trykket igjen hvis den skal.... Anonymkode: 6819e...c70 Det skal sies at jeg ble veldig svimmel og antagelig fikk blodtrykksnedfall av medisinen, og egentlig ikke skulle ha blodtrykksmedisin. Jeg får ofte høye blodtrykk hos legen, og målte høye trykk gjennom døgnet da jeg hadde på døgnmåler. Allikevel ser det ut som jeg egentlig ikke har høyt blodtrykk. Blodtrykksmålingene nå er bra. Rare greier. Anonymkode: e498c...2d7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det skal sies at jeg ble veldig svimmel og antagelig fikk blodtrykksnedfall av medisinen, og egentlig ikke skulle ha blodtrykksmedisin. Jeg får ofte høye blodtrykk hos legen, og målte høye trykk gjennom døgnet da jeg hadde på døgnmåler. Allikevel ser det ut som jeg egentlig ikke har høyt blodtrykk. Blodtrykksmålingene nå er bra. Rare greier. Anonymkode: e498c...2d7 Ja, det er vel kjent som "hvitfrakksblodtrykk" eller noe sånt. Tror det er ganske vanlig. Jeg hadde høyere trykk hos legen medisinert også, men hun så jo snittet målt hjemme, og det er noe helt annet. Alltid vært sånn, altså hatt høyt trykk hos legen. Det betyr ikke at man har høyt blodtrykk generelt. Jeg hadde fått på meg en sånn 24-timers greie hvis vi ikke hadde hatt måler hjemme. Anonymkode: 6819e...c70
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er vel kjent som "hvitfrakksblodtrykk" eller noe sånt. Tror det er ganske vanlig. Jeg hadde høyere trykk hos legen medisinert også, men hun så jo snittet målt hjemme, og det er noe helt annet. Alltid vært sånn, altså hatt høyt trykk hos legen. Det betyr ikke at man har høyt blodtrykk generelt. Jeg hadde fått på meg en sånn 24-timers greie hvis vi ikke hadde hatt måler hjemme. Anonymkode: 6819e...c70 Ja det heter visst noe sånt. Jeg fikk visst ganske lave trykk medisinert, for legen ble litt betenkt, og sa at jeg måtte si ifra hvis jeg fikk blodtrykksfallsymptomer, for blodtrykket ble så lavt Det fikk jeg nok, for jeg har hatt veldig problemer med svimmelhet dette året mens jeg har brukt disse medisinene. Nå har jeg vært uten medisiner et par måneder, og svimmelheten er nesten borte. Anonymkode: e498c...2d7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Kommer nok an på hvilken blodtrykksmedisin du bruker også, hvor lenge den sitter i. Google navnet og sjekk halveringstiden. Jeg går på 4 forskjellige, når jeg gikk tom og måtte gå en dag uten amlodipin merka jeg det godt. Anonymkode: cd63e...af3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kommer nok an på hvilken blodtrykksmedisin du bruker også, hvor lenge den sitter i. Google navnet og sjekk halveringstiden. Jeg går på 4 forskjellige, når jeg gikk tom og måtte gå en dag uten amlodipin merka jeg det godt. Anonymkode: cd63e...af3 Sjekket felleskatalogen, står at halveringstiden er "11 timer ved gjentatt dosering". Men vet ikke helt hva det betyr, jeg kan ikke nok.... Anonymkode: 6819e...c70
Slipses Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Sjekket felleskatalogen, står at halveringstiden er "11 timer ved gjentatt dosering". Men vet ikke helt hva det betyr, jeg kan ikke nok.... Anonymkode: 6819e...c70 Kan lese om halveringstid her https://sml.snl.no/halveringstid_-_farmasi Etter 5 halveringstider er legemiddelet ute av kroppen. Så 5*11t = 55t i ditt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå