Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 7 mnd som er superkresen.. prøver alle retter 4-5 ganger men han spytter ut.. prøvd de fleste rettene i ida gran jansens bok men han vil ikke ha.. lager hjemmelaget smoothie,  det spytter han ut , kjøpesmoothie sluker han.. måtte kjøpe middagsglass i påsken pga manglende kjøkken , disse også slukte han.. ikke hjemmelaget grøt etc.. storebror spiste i det minste bolognesen til gran jansen..  noen tips? Til både frokost, lunsj og middag!

Han er "umoden" i matveien og liker helst most.. er ellers motorisk veeeldig moden (krabber og sitter)..har ikke lyst å kjøpe all mat til han.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser han det dere spiser da? "Vanlig" middagsmat?

Anonymkode: 2ee65...a0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser han det dere spiser da? "Vanlig" middagsmat?

Anonymkode: 2ee65...a0b

Nei..  kanskje en-to skjeer så kniper han igjen munnen eller spytter.. gir ham selvfølgelig ikke med salt eller melk.. 

Skrevet (endret)

Vi har det ganske likt her med vår gutt på 7 mnd, kjøpemat er digg! Jeg nekter derimot å gi kjøpemat med mindre vi er på farten. Tror det handler litt om utholdenhet også. Jeg lar han smake på alt (minus ting han ikke skal ha selvsagt) og vil han ha får han mer. I går laget jeg en kyllinggryte med litt kraftige smaker som ingefær og sitron i, den var kjempepopulær! 😄

Vil han ikke ha, gir jeg grøt med fersk fruktmos. Da får han ihvertfall i seg godt med næring. Han får selvfølgelig også amme så mye han ønsker og trenger! 

Endret av Anononyma
AnonymBruker
Skrevet

Lar du han eksprimentere med maten selv, eller mater du han? Tenker det er viktig å la han prøve seg ut selv med maten og smakene. Så har jeg lest at det er lurt å ha én ting som du vet barnet/babyen liker/elsker, og en ny ting som babyen kan prøve seg på. 

Babyer har ekstremt små magesekker og for å få dem til å like og prøve seg ut, er det viktig å legge til rette for selvstendighet  og gi dem et par valg på tallerken. 

Jeg ville konsekvent gitt han nye ting til hvert måltid, men også én ting du vet han spiser. Så skal du se det går seg til etterhvert, bare du ikke gir etter for ting han bare liker. Ingen babyer eller barn sulter seg selv, det er bare mange som er stae og som ikke er så glad i forandringer når en vane først er oppbygd. 

Anonymkode: 976ba...a67

Skrevet
Anononyma skrev (59 minutter siden):

Vi har det ganske likt her med vår gutt på 7 mnd, kjøpemat er digg! Jeg nekter derimot å gi kjøpemat med mindre vi er på farten. Tror det handler litt om utholdenhet også. Jeg lar han smake på alt (minus ting han ikke skal ha selvsagt) og vil han ha får han mer. I går laget jeg en kyllinggryte med litt kraftige smaker som ingefær og sitron i, den var kjempepopulær! 😄

Vil han ikke ha, gir jeg grøt med fersk fruktmos. Da får han ihvertfall i seg godt med næring. Han får selvfølgelig også amme så mye han ønsker og trenger! 

Gir også grøt med fruktmos , føler han får i seg no da ja! Fortsetter å prøve! Takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Lar du han eksprimentere med maten selv, eller mater du han? Tenker det er viktig å la han prøve seg ut selv med maten og smakene. Så har jeg lest at det er lurt å ha én ting som du vet barnet/babyen liker/elsker, og en ny ting som babyen kan prøve seg på. 

Babyer har ekstremt små magesekker og for å få dem til å like og prøve seg ut, er det viktig å legge til rette for selvstendighet  og gi dem et par valg på tallerken. 

Jeg ville konsekvent gitt han nye ting til hvert måltid, men også én ting du vet han spiser. Så skal du se det går seg til etterhvert, bare du ikke gir etter for ting han bare liker. Ingen babyer eller barn sulter seg selv, det er bare mange som er stae og som ikke er så glad i forandringer når en vane først er oppbygd. 

Begge deler , han blir veldig opptatt at det han har i hendene så "slipper ikke til" med mating.. får fortsette å prøve meg fram :) ammer rikelig så skal vel gå fint! Takk for svar og tips! Skal teste noe han liker med noe nytt 

AnonymBruker
Skrevet
Snekkerfruen skrev (6 minutter siden):

Begge deler , han blir veldig opptatt at det han har i hendene så "slipper ikke til" med mating.. får fortsette å prøve meg fram :) ammer rikelig så skal vel gå fint! Takk for svar og tips! Skal teste noe han liker med noe nytt 

Hvis du ammer veldig mye, kan det også hende han er lite sulten på fast føde - morsmelk metter. Hovednæring til en på 7 mnd skal være fast føde, så jeg ville isåfall trappet litt ned på ammingen for å få igang rutinen med fast føde. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du ammer veldig mye, kan det også hende han er lite sulten på fast føde - morsmelk metter. Hovednæring til en på 7 mnd skal være fast føde, så jeg ville isåfall trappet litt ned på ammingen for å få igang rutinen med fast føde. 

Takk! Har du eksempel på måltidsrytme når jeg skal amme og hvor ofte mat? :)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er feil! Hovednæringen til barn under 1 år skal være morsmelk eller MME. 

Anonymkode: db793...3ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neinei 😳

Anonymkode: b66bb...57d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...