Gå til innhold

Hvorfor blir det sett ned på å ikke ønske hormonbehandling ved overgangsalder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt hormonbasert prevensjon og ønsker i utgangspunktet ikke å bruke hormoner ved overgangsalder. Så langt går det helt fint med trening og sunn kost. Mulig jeg er av de heldige, jeg vet ikke.

Men opplever at det blir sett ned på. Opplever press fra andre om å bruke det. Har så langt ikke møtt noen som er villig til å diskutere/utveksle erfaringer rundt å ikke bruke hormoner.

Spurte etter erfaringer i ei fb gruppe. Der ble jeg kalt direkte uansvarlig om jeg ikke tok hormoner. Når jeg svarte at jeg ønsket ikke svar rundt å bruke hormoner, kun å ikke bruke det, så ble innlegget sletta.

På samme gruppa så handler mesteparten av innleggene (iallfall de jeg får opp) om alle bivirkningene folk har ved hormonbehandling. Disse høres jo utrolig slitsomme ut. 

Jeg forstår at de som sliter mye ønsker hjelp, og at hormonbehandling da kan være til hjelp for mange. Men det må da være lov til å velge det bort og? Det må da være lov til å utveksle erfaringer som ikke omhandler hormonbehandling?

Anonymkode: 303ba...466

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er hjernevasket, og utsatt for påvirkning av den mektige medisin-industrien... Selvfølgelig er det best å klare seg uten.

Anonymkode: c6420...659

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De er hjernevasket, og utsatt for påvirkning av den mektige medisin-industrien... Selvfølgelig er det best å klare seg uten.

Anonymkode: c6420...659

Jeg mener ikke at uten er best. Mener begge måter å gå gjennom overgangsalder burde være likestilt og at man må få lov å diskutere/utveksle erfaringer også om man velger bort hormoner. Sånn som det er nå så føler jeg man blir sett ned på.

Anonymkode: 303ba...466

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser i utgangspunktet OPP til folk som ikke bruker alskens preparater og medikamenter, ikke ned på dem. Tror jammen legemiddelindustrien har lurt oss til å tro vi trenger masse vi ikke trenger.

Kanskje du kan ha misforstått? Hva skal være uansvarlig med å droppe medikamenter, liksom?

Forøvrig: Overgangsalderplager er verst i Europa og USA, tror det må være den usunne livsstilen vi har.

Anonymkode: 78637...559

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig med hormoner hvis overgangsalderen skjer til naturlig tid. Det er hvis overgangsalderen kommer for tidlig at hormoner skal brukes for å bremse prosessen. Eller hvis plagene er store. Jeg har prøvd hormoner fordi jeg bare er 40 år. Ble syk av dem og sluttet. Er du nærmere 50 derimot burde naturen gå sin gang. Mange har lett overgangsalder og god helse.

Anonymkode: 95d9c...e5c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange har lett overgangsalder og god helse.

Og da er hormoner selvsagt unødvendig. På samme måte som det kan være nødvendig for andre. Alt folk skal legge seg opp i!

Anonymkode: c16ac...2f0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk er rare som skal ha så mange meninger om andres helse og medisinbruk. 

Det er jo opp til hver enkelt hva de ønsker. Om man vil klare seg uten, helt topp. Om man har mange plager så er det også veldig bra å ha muligheten til å teste ut hormoner. 

Anonymkode: 9d375...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss har store plager, men tåler ikke hormoner. Jeg savner informasjon og støtte for oss. Helsevesenet har jeg gitt opp, for der er det bare hormoner som gjelder.

Anonymkode: 2632d...8c7

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer på overskriften.

Min erfaring er den motsatte, å få kritikk for at jeg brukte hormonpreparater da jeg kom i tidlig overgangsalder, og ikke brukte kun trening og kosthold for å motvirke konsekvensene.

Konklusjonen min er at uansett hva du gjør er det noen som har en mening om det.

Anonymkode: 3132e...278

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk hormoner. Jeg har prøvd alt. Konklusjon, jeg tåler ingenting. Får migrene av alt. Så endte opp med, greier meg selv. Di første årene, hadde mens i hytt og pine. Før den tid, mens som en klokke. Etterpå, varm og kald. Hetetokter. Jeg visste at dette kom, var forbered. Nå har jeg mistet mens. Helt ok. Har enkelte dager hvor jeg sliter med hetetokter. Samtidig, jeg har vært kald, frosset innvendig hele livet mitt. Nå er jeg endelig varm innimellom. Har vært forberedt, og og dette går bra for min del. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt den innstillingen at tiden får vise hvordan OA blir og siden jeg ikke har tålt ppiller med østrogen i så har jeg håpet på en lett overgangsalder og ellers at jeg får tåle en del plager. Men så har det seg slik at jeg har fått kløende utslett over hele kroppen og samtidig starter nattesvetten og det ble en svært dårlig kombinasjon. Ingen søvn, klødde meg til blods og gikk rett i kjelleren. Jeg fikk tilbake søvn og langt mindre kløe på Lenzetto som er en mild østrogen behandling. I gruppa på fb er det viktig å huske på at mange av de som klager har andre plager i tillegg til OA og de som har lite plager har også lite eller intet behov for å være med i en slik gruppe. 

Anonymkode: f1d26...f5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av det motsatte. 

Anonymkode: e5ea9...a91

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler desverre ikke østrogen, men skulle gjerne tatt hormoner for å unngå at underlivet er sårt, at sexlysten er lik null, at håret faller av, at huden er tørr og gusten, at leddsmertene forsvinner, at hetetoktene forsvinner, at håret ikke blir fett samme dag som det har blitt vasket og at jeg får bedre energi .

Anonymkode: 6e736...70b

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tåler desverre ikke østrogen, men skulle gjerne tatt hormoner for å unngå at underlivet er sårt, at sexlysten er lik null, at håret faller av, at huden er tørr og gusten, at leddsmertene forsvinner, at hetetoktene forsvinner, at håret ikke blir fett samme dag som det har blitt vasket og at jeg får bedre energi .

Og frostriene, de snakkes det lite om men jeg lå med dyne og teppe i 26 varmegrader og frøs på dagtid, på natta rant svetten. Jeg tåler heller ikke østrogen men jeg tåler lenzetto, den sprayes på huden. Verdt å prøve.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og frostriene, de snakkes det lite om men jeg lå med dyne og teppe i 26 varmegrader og frøs på dagtid, på natta rant svetten. Jeg tåler heller ikke østrogen men jeg tåler lenzetto, den sprayes på huden. Verdt å prøve.

For ikke å glemme frostrier 🥶

Har fått resept på Vagifem hos gynekolog, men vet ikke om jeg tør å prøve det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For ikke å glemme frostrier 🥶

Har fått resept på Vagifem hos gynekolog, men vet ikke om jeg tør å prøve det.

Prøv, det er bare å stoppe hvis du kjenner det blir feil. Ettersom jeg har fått vite så er det anderledes med tilført østrogen når kroppen har får lite av det kontra å tilføre ekstra når man har nok. Før hadde vi kanskje nok og tålte ikke mere mens nå er det svingende.

• Liker 2
Skrevet

Er vel ingen som ser ned på folk som ikke tar hormoner? Det folk vil fram til er vel at det er dumt å lide unødig, dersom man har plager som kunne vært unngått med legemidler.
Jeg synes at denne dokumentaren på NRK er veldig bra https://tv.nrk.no/program/KOID24002921
Sex, skam og overgangsalder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er fordi folk ikke vil høre at de muligens kan ha valgt feil selv. Samme grunn som at folk uten barn eller med ett barn får kjeft for å være egoistiske. 

Bare å heve seg over!

Jeg skal klare meg uten hormoner, så sant det ikke viser seg at livskvaliteten synker såpass mye at jeg blir desperat. Men erfaring tilsier at jeg får mer trøbbel enn glede av hormoner, så jeg satser på å klare meg uten. 

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke nødvendig med hormoner hvis overgangsalderen skjer til naturlig tid. Det er hvis overgangsalderen kommer for tidlig at hormoner skal brukes for å bremse prosessen. Eller hvis plagene er store. Jeg har prøvd hormoner fordi jeg bare er 40 år. Ble syk av dem og sluttet. Er du nærmere 50 derimot burde naturen gå sin gang. Mange har lett overgangsalder og god helse.

Jeg bare lurer… Hvorfor hormoner hvis man er tidlig i overgangsalder? 

Anonymkode: caad2...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har nok ikke så mye med at du velger å ikke ta imot moderne behandling men om årsakene du oppgir for det valget.

Enkelte (som deg) har en iboende manglende evne på å skille mellom «naturlig» og «ufarlig». Å dø som spedbarn er veldig naturlig, feks. Det samme er å dø av kreft, barnesykdommer og infiserte sår. Kvikksølv, cyanid og radon er alle enkle, godt kjente eksempler på naturlig forekommende dødelige ting. 

Naturlig er altså ikke ufarlig. Naturlig er tvert imot ofte farlig. Selvsagt har man også en mengde naturlige saker som ikke er det minste farlig - markjordbær, poteter og kantarell, feks.

Du antar likevel i dine handlinger at det naturlige (som altså er at de fleste av oss dør før vi er 5 år) er det beste. Og da er det veldig naturlig at folk ser ned på deg, når du kommuniserer dette, fordi det jo er en fullstendig irrasjonell mening uten hold i virkeligheten. Ingen med barn mener naturlig er bra, sånn egentlig.

Hormoner er ikke farlige - de er bare hormoner. For all del - har du ikke plager knyttet til overgangsalderen og du er komfortabel med å øke risikoen for at du dør en tidlig og ubehagelig død? Det er ditt liv. Og altså din sykdom og død. Men kommuniser til de rundt deg at du vet om risikoen og lever godt med den. Det er jo ikke alle som har et såpass godt liv som 45-55-åring at de ønsker forlenge det mest mulig. Og det er beslutninger som faller innenfor fri vilje. Men vær åpen om det, heller enn å late som om du tror hormoner er onde. Da ler jo folk av deg, og du kan ikke hindre dem - det er velfortjent.

Anonymkode: c9239...d1b

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...