Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man i gang med en separasjonsprosess? Med en mann som ikke vil skille seg, koste hva det vil koste. Huset er kjøpt sammen, alt av lån og felles utgifter betales sammen, et barn sammen. Det er i tillegg en mann som bare har oppholdstillatelse i Norge. Som ikke har lært seg godt nok norsk på x antall år. Han er en narsissist som torturerer meg psykisk så og si hver dag. Er redd for at jeg skal begynne å utvikle angst, da jeg har slitet med det tidligere og har begynt å kjenne at den forferdelige uroen har begynt å komme krypende tilbake. Det er helt umulig å prate med han. Han går i forsvarsposisjon med en gang, kjefter og kritiserer meg for alt, gir meg skylden for at ekteskapet og familielivet ikke fungerer, truer med å gjøre alt for å ta ungen fra meg og dra tilbake til hjemlandet. 

Hvordan går man frem? Foreldrene mine bor litt langt unna, så å bo hos dem vil ikke være aktuelt pga barnehage. Jeg er så lost. Jeg vil så gjerne bare komme meg ut av dette, men er så handlingslammet. Vil bare at noen skal gjøre alt dette for meg. Ser bare for meg at det vil være så vanskelig å gå i gang med denne prosessen, ta alle beslutningene, snakke med han, komme til enighet med han, ordne med hussalg, bli enige om foreldreansvar mv., når han er som han er. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gå frem. Har prøvd å snakke med han tidligere, men det ender bare med at han begynner å kjefte og true meg med at han skal ødelegge meg og livet mitt, fordi jeg har ødelagt hans. Det som stopper meg aller mest er jo det at han truer meg med barnet vårt. At han på en eller annen måte skal få med seg ungen ut av landet og at det vil være vanskelig for den norske stat å hjelpe meg med å få hen tilbake. Har tidligere hørt om slike historier og det gjør at jeg ikke klarer å sette i gang med denne prosessen. 

Anonymkode: ac2b4...225

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du fullfører det formelle uten han, ordner deg et midlertidig sted å bo, drar og får noen han respekterer til å oppsøke han med papirene han må signere der og da. Ikke ha noe mere kontakt med han selv, kun via andre! 

Anonymkode: e91aa...289

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han kun oppholdstillatelse eller permanent oppholdstillatelse? 

Anonymkode: 6fb21...2fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har han kun oppholdstillatelse eller permanent oppholdstillatelse? 

Kun midlertidig oppholdstillatelse: 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned i en dagbok eller lignende hver gang han truer deg. Spar på meldinger som er truende osv. du trenger det til en eventuell anmeldelse og rettssak. 

ta kontakt med krisesenter å få råd av noen som kan dette. Ikke nøl med å dra til krisesenteret. All vold er ikke slag. 

Anonymkode: 96d47...77b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en farlig mann å være med!! 
Ordne så mye du bare kan uten at han vet om det. 
Sikre dine viktigste verdisaker og verdipapirer før du reiser med barna til krisesenter. 
Husk: ting og penger er bare nettopp det! Og de kan erstattes! 
redd deg selv og barna!
Få unna bilder og annet du ikke vil miste uten at han oppdager det. 
Ta det med til venner og familie, eller opprett en bankboks eller lei et lager. 
IKKE Fortell ham hva du planlegger før du har gjort dette. 
ikke undervurder hva han er kapabel til. Hvis han allerede truer med å ta barna til utlandet kan jeg love deg at han er i stand til det!!! 
Det skjer dessverre med mange hvert eneste år  

Hilsen en med erfaring… 

Anonymkode: 9bc11...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med ditt lokale krisesenter❤️

Som andre sier her må du gjøre dette i skjul så han ikke  får greie på planene dine! 

Anonymkode: e3b26...fb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan går man i gang med en separasjonsprosess? Med en mann som ikke vil skille seg, koste hva det vil koste. Huset er kjøpt sammen, alt av lån og felles utgifter betales sammen, et barn sammen. Det er i tillegg en mann som bare har oppholdstillatelse i Norge. Som ikke har lært seg godt nok norsk på x antall år. Han er en narsissist som torturerer meg psykisk så og si hver dag. Er redd for at jeg skal begynne å utvikle angst, da jeg har slitet med det tidligere og har begynt å kjenne at den forferdelige uroen har begynt å komme krypende tilbake. Det er helt umulig å prate med han. Han går i forsvarsposisjon med en gang, kjefter og kritiserer meg for alt, gir meg skylden for at ekteskapet og familielivet ikke fungerer, truer med å gjøre alt for å ta ungen fra meg og dra tilbake til hjemlandet. 

Hvordan går man frem? Foreldrene mine bor litt langt unna, så å bo hos dem vil ikke være aktuelt pga barnehage. Jeg er så lost. Jeg vil så gjerne bare komme meg ut av dette, men er så handlingslammet. Vil bare at noen skal gjøre alt dette for meg. Ser bare for meg at det vil være så vanskelig å gå i gang med denne prosessen, ta alle beslutningene, snakke med han, komme til enighet med han, ordne med hussalg, bli enige om foreldreansvar mv., når han er som han er. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gå frem. Har prøvd å snakke med han tidligere, men det ender bare med at han begynner å kjefte og true meg med at han skal ødelegge meg og livet mitt, fordi jeg har ødelagt hans. Det som stopper meg aller mest er jo det at han truer meg med barnet vårt. At han på en eller annen måte skal få med seg ungen ut av landet og at det vil være vanskelig for den norske stat å hjelpe meg med å få hen tilbake. Har tidligere hørt om slike historier og det gjør at jeg ikke klarer å sette i gang med denne prosessen. 

Ring krisenter og kom deg vekk! De hjelper deg videre med papirer og alt vil jeg tro. Og få han ut av landet..

Anonymkode: efe79...eac

AnonymBruker
Skrevet

Du må begynne å dokumentere volden. Ta opptak på telefonen når du tror en diskusjon vil eskalere. Om det er faste tidspunkt kranglingen skjer på, eller visse triggere, så kan du legge telefonen klar i nærheten. Men ikke la han få mistanke. Opptakene brukes for å dokumentere at han ikke er egnet til å ha samvær. 
Når han forøvrig nekter å samarbeide, så må profesjonelle inn i bildet. Familievernkontoret, barneverntjenesten og krisesenteret. Ta kontakt med sistnevnte først, så veileder de deg videre. 
Vær smart fremover, ikke gjør noe impulsivt. Det ordner seg! Lykke til!!

Anonymkode: 7f68d...bff

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med en advokat, men gjør det i skjul. Advokaten hjelper deg. 

Hvis mannen din hadde nektet så hadde han ikke hatt noe valg, huset blir solgt og dere går hvert til deres. Hvis du er engstelig for en slik situasjon med barnet så må du først og fremst alliere deg med 1) advokat 2) rådfør deg med barnevernet og familievernkontoret og 3) kjør på med 100% omsorgsrett. 

Jo flere instanser du rådfører deg med å får støtte av, jo bedre er det for deg og barnet ditt. 

Anonymkode: 5b06d...1ec

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra alle. Setter stor pris på det 🥰

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært der du er.

1. Kontakt krisesenter for råd, men NB! husk å slette loggen på telefonen din. 

2. Begynn å ta opp hendelser, slik at du har bevis for psykisk vold ved en evt politietterforskning

3. Anmeld, men ikke før du har sikret deg et nytt sted å bo (evt krisesenter, de vil da hjelpe deg med anmeldelse)

4. Søk separasjon via nett, du trenger ikke hans godkjenning for det, det holder at en søker.

5. Informer rette instanser om hans midlertidige oppholdstillatelse og sørg for at den ikke blir fornyet ved å anmelde

6. Skap deg et sikkerhetsnett, noen du alltid kan snakke med, ringe til, noen som er der for deg. Du trenger noen å snakke med gjennom dette, for man blir totalt forvirret og kan få dårlig samvittighet i prosessen ved å komme seg ut

7. Ha en sikkerhetsplan, dvs hva gjør du i et akutt tilfelle. Lagre politi på hurtigtast, det samme med krisesenter, ambulanse osv

8. Informer barnehagen, spill med åpne kort. Allierer du deg, slipper du at de vil mistro deg når han kommer og forteller dem hvilken grusom mor du er og at DU driver med psykisk vold

9. Les det du kommer over av temaet, kunnskap er makt. 

10. Når du har bestemt deg for å komme deg vekk, snu deg aldri og gå aldri tilbake. Aldri. Bestem deg, ikke bare for deg, men for ditt barns skyld. 

Anonymkode: 66d50...747

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt meg inn i hvordan man kan få han ut av landet, det er pri 1. Og dokumenter oppførsel, som andre sier. Spill med fram til dette er på plass.

Anonymkode: 69cdb...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kun midlertidig oppholdstillatelse: 

Det er en stor fordel i ditt tilfelle, og du er med det heldigere enn de fleste.

Bruk opptaker og dokumenter så mye du klarer. Skriv ned hendelser du kommer på. Så tar du kontakt med krisesenter og så anmelder du ham. Da er sjansen stor for at han ikke får videre opphold, og du er fri. 

I motsetning ble jeg trakassert av min narsissistiske eks i rundt 18 år. Å gå fra en slik er ikke nødvendigvis å bli fri. Jeg ble det ikke, og det er opplevelsene etter bruddet som var verst. 

Du har en mulighet til å faktisk bli fri, men da må du handle klokt. Dokumentasjon, krisesenter og anmelde. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få dokumentert oppførselen/truslene hans så godt som mulig, og selvsagt uten at han oppdager det. Samtidig må du være obs på at han gjør det samme. Provoserer deg til å få deg til å tippe over og gjøre noe galt, og dermed bruke det i en rettsak mot deg. Alt du gjør og skriver nå fremover må du være forsiktig med. Tenk deg at dommeren/juryen i retten sitter bak deg og følger med på alt du gjør. Om du skriver uakseptable meldinger (selv om det er svar på ENDA mer uakseptable meldinger fra han), og om du blir høyrøstet og sint. Vær du sikker på at hvis du eksploderer en dag, så var det det han prøvde på, og han har det på video. Garantert! Meldinger er jo lett å printe ut og vise barnevernet/retten. Og selvsagt er det ingen som vet at han provoserte det frem.

Så sikre alt du har av verdier og verdipapirer. Avtal alt viktig skriftlig. For han KOMMER til å si at det var ikke det han sa. Ikke det dere avtalte, osv. Har dere da avtalt dette muntlig, så må du bevise det mot en psycho som gjerne bruker resten av livet på å nekte og slite deg ut til du gir opp og lar han få både unger og verdier.

Anonymkode: 2698b...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...