Gå til innhold

Må jeg ha ny tannbørste hver dag med omgangssyke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at noen skriver at man ikke får noe immunitet mot norovirus, og at man derfor vil «smitte seg selv» dersom man ikke bytter tannbørste. Men stemmer det?

Når vet jeg i så fall at jeg er klar til å bytte? Må den byttes hver dag?

Har hatt d…. i 3 dager nå og det slutter ikke. Har vært nøye med renslighet, men tror jeg må klore ned hver millimeter av leiligheten så snart jeg er i stand til det… jeg orker ikke dette noe mer.

Anonymkode: 0a09c...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert smitte deg sjøl på andre måter enn tannbørste. Eg hadde nok skylt den i kokende vatn.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri bytta tannkost etter sykdom. Og aldri opplevd re-smitte... Men legg den noen minutter i kokende vann hvis du vil være sikker.

Anonymkode: 0290e...b29

AnonymBruker
Skrevet

Norovirus gir kortvarig immunitet  og det er flere typer/ varianter av norovirus. Men du smitter ikke deg selv på nytt, du blir immun mot den varianten du har når du har den. Ellers hadde absolutt hele verden vært syke 365 dager i året av norovirus.  Nedvask og desinfikasjon gjelder smitte til andre, feks for å stoppe utbrudd på institusjoner etc. 

Anonymkode: bf12b...5b7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår ble smittet av seg selv av tannbørsten. 

Når vi har omgangssyke så koker vi tannbørstene hver kveld.

Anonymkode: e0ae7...496

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren vår ble smittet av seg selv av tannbørsten. 

Når vi har omgangssyke så koker vi tannbørstene hver kveld.

Anonymkode: e0ae7...496

Du vet ikke hvor smitten hennes kom fra.

Anonymkode: 0290e...b29

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd resmitte på den måten. Du er immun en stund etterpå uansett og innen den tid er viruset borte fra tannbørsten men du kan alltids koke den for å være sikker. Resmitte skyldes nok heller at man har vert i kontakt med andre som har noro.

Anonymkode: 36476...c76

AnonymBruker
Skrevet

Bytt etter endt sykdom, eller når du føler deg bedre.

Det viktigste med en tannbørste er å skylle den i kaldt vann etter bruk, så lufttørke!! Ikke la den stå sammen med andre sin heller.

Anonymkode: a26fa...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...