AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Sjekket hvileforbrenningen min gjennom en kalkulator på nett, og den ble på 1629. For å gå ned i vekt bør man egentlig ligge under hvileforbrenningen i inntak av kalorier da? Eller har jeg misforstått? Anonymkode: a0bb1...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg regner med du tenker på den basale hvileforbrenningen din, altså det kroppen trenger av kalorier om du skulle være sengeliggende. Nei, du bør ikke legge deg under denne. Søk på TDEE, legg inn informasjon om deg selv og aktivitetsnivå. Så kan du legge deg litt under den. 200-500 kcal under, alt ettersom hvor fort du vil ned. Anonymkode: d773e...d37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg regner med du tenker på den basale hvileforbrenningen din, altså det kroppen trenger av kalorier om du skulle være sengeliggende. Nei, du bør ikke legge deg under denne. Søk på TDEE, legg inn informasjon om deg selv og aktivitetsnivå. Så kan du legge deg litt under den. 200-500 kcal under, alt ettersom hvor fort du vil ned. Anonymkode: d773e...d37 Takk! Kan så lite om det. Gikk opp noen kilo etter en operasjon, og vil ned 7 kilo. Har i utgangspunktet planlagt rundt 1700 kcal som er rundt 500 kalorier under TDEE ser jeg. Da prøver jeg på det, takk igjen! 😊 Anonymkode: a0bb1...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 Etter min erfaring er disse kakulatorene ikke til å stole på i det hele tatt. Ikke klokkene heller. Må ligge laaangt under det de sier for å gå ned. Så jeg ville prøvd meg fram og veid meg. Så ser du hvor lavt du må gå evt. Anonymkode: bdfaf...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Etter min erfaring er disse kakulatorene ikke til å stole på i det hele tatt. Ikke klokkene heller. Må ligge laaangt under det de sier for å gå ned. Så jeg ville prøvd meg fram og veid meg. Så ser du hvor lavt du må gå evt. Anonymkode: bdfaf...3c9 Har en mistanke om at jeg må lavere, gikk ned 45 kilo for en del år siden og det ble ikke gjort på noen sunn måte dessverre. Nå har jeg et ganske greit kosthold, men har likevel gått opp mye bare ved å være mindre aktiv i en måned. Kjenner jeg ikke har overskudd til å sulte i flere måneder, samtidig som jeg ikke orker å være så tjukk 😅 Anonymkode: a0bb1...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Etter min erfaring er disse kakulatorene ikke til å stole på i det hele tatt. Ikke klokkene heller. Må ligge laaangt under det de sier for å gå ned. Så jeg ville prøvd meg fram og veid meg. Så ser du hvor lavt du må gå evt. Anonymkode: bdfaf...3c9 Jeg, og et par andre jeg kjenner, har opplevd slike beregninger som et meget godt verktøy, så jeg ville ikke avskrevet dem. Vi bruker denne: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Anonymkode: 2c0db...891 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg, og et par andre jeg kjenner, har opplevd slike beregninger som et meget godt verktøy, så jeg ville ikke avskrevet dem. Vi bruker denne: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Anonymkode: 2c0db...891 Mente ikke å avskrive. Men man må ikke bli forfjamset dersom man ikke går ned i vekt selv om man følger deres beregninger. Det er fult av tråder her inne om kvinner som «ikke går ned i vekt selv om de ligger i kaloriunderskudd». Man sitter jo på fasiten selv (bokstavelig talt). Vekten lyver ikke. Anonymkode: bdfaf...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Del Skrevet 14. april 2023 Dere som teller og går ned i vekt, bruker dere app for å logge? Hvordan gjør dere det med barn og familieliv? Fulgte lenken over og den sier mitt behov er 2400-2600 om dagen, så burde jo lett ligge 600-800 kalorier under! Anonymkode: ac34e...a5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere som teller og går ned i vekt, bruker dere app for å logge? Hvordan gjør dere det med barn og familieliv? Fulgte lenken over og den sier mitt behov er 2400-2600 om dagen, så burde jo lett ligge 600-800 kalorier under! Anonymkode: ac34e...a5c Bruker Lifesum for å logge mat. Jeg har bare meg selv og en 4-åring, går fint å tilpasse middager og måltider Ser for meg at det er mer vanskelig når man er litt flere, men samtidig er det jo "bare" å forsyne seg litt mindre av alt. Å veie mat foran barn som er store nok til å få det med seg kan imidlertid være uheldig, så det vet jeg ikke hvordan folk løser. Anonymkode: a0bb1...e36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 14. april 2023 #10 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 23.24): Etter min erfaring er disse kakulatorene ikke til å stole på i det hele tatt. Ikke klokkene heller. Må ligge laaangt under det de sier for å gå ned. Så jeg ville prøvd meg fram og veid meg. Så ser du hvor lavt du må gå evt. Anonymkode: bdfaf...3c9 Klokka mi (Garmin) er veldig enig i beregningen jeg får på TDEE. Og inntar jeg 500kcal mindre enn jeg forbrenner, i følge klokka og TDEEE, så går jeg ned i vekt. Har gått ned 30 kg ved å følge med på hva jeg forbrenner med klokka mi, og holdt meg under det i inntak. Nå skal det sies at jeg hadde en Fitbit før jeg kjøpte min Garmin, og i følge den forbrant jeg svært mye mer enn min Garmin sier, både i hvileforbrenning, men også på trening. Så den var absolutt ikke til å stole på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 14. april 2023 #11 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere som teller og går ned i vekt, bruker dere app for å logge? Hvordan gjør dere det med barn og familieliv? Fulgte lenken over og den sier mitt behov er 2400-2600 om dagen, så burde jo lett ligge 600-800 kalorier under! Anonymkode: ac34e...a5c Jeg bruker VG vektklubb. Nå er mine barn voksne, så er bare meg å mannen hjemme. Men veier og logger maten min både hjemme og på jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dere som teller og går ned i vekt, bruker dere app for å logge? Hvordan gjør dere det med barn og familieliv? Fulgte lenken over og den sier mitt behov er 2400-2600 om dagen, så burde jo lett ligge 600-800 kalorier under! Anonymkode: ac34e...a5c Jeg bruker Lifesum, logger alt. Aldri veid mat eller snakket om dette foran barna. Spiser stort sett det samme til frokost og lunsj hver dag, så dette er jo allerede målt opp. Middag veies og måles ting mens jeg lager maten, de fleste ting veies jo uansett før man tilbereder. Så jeg vet hva et stykke laks veier, og poteten. Rømme feks, måles i spiseskjeer, så jeg bare planlegger på forhånd i appen hvor mye jeg skal ta. Grønnsaker tar jeg litt på øyemål. Har aldri drevet med noe veiing eller registrering under måltidene, så det har ikke vært noen sak ift familieliv. Anonymkode: bdfaf...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Del Skrevet 14. april 2023 Dere må alle huske at disse kalkulatorene tar seg kun på ett generelt basis. Det er svært viktig at dere bruker hodet samtidig. Jeg har en fitbit klokke som sier at jeg forbrenner langt mindre enn hva energibehovet mitt er ifølge kalkulatoren (tross til undervurdering av mitt aktivtetsnivå). Så det er noe med å bruke hodet litt inni her. Om du skal gå ned i vekt ville jeg lagt inn en god margin. Snakk om nesten 100 kcal. Anonymkode: f5e94...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere må alle huske at disse kalkulatorene tar seg kun på ett generelt basis. Det er svært viktig at dere bruker hodet samtidig. Jeg har en fitbit klokke som sier at jeg forbrenner langt mindre enn hva energibehovet mitt er ifølge kalkulatoren (tross til undervurdering av mitt aktivtetsnivå). Så det er noe med å bruke hodet litt inni her. Om du skal gå ned i vekt ville jeg lagt inn en god margin. Snakk om nesten 100 kcal. Anonymkode: f5e94...223 Man merker jo fort hva som er riktig, kroppen er fasiten. Dersom kalkulatoren sier at du skal ligge på 1700kcal for å gå ned 0,5kg i uken, men du går ikke ned noenting, så er jo svaret at 1700 er vedlikehold for deg. Eller motsatt, du raser ned i vekt, da kan du øke litt. Kalkulatorer sier at jeg skal gå ned i vekt på 1600, men jeg går ikke ned før jeg er under 1250. Så det er min fasit. Anonymkode: bdfaf...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Del Skrevet 14. april 2023 Bruker Lifesum. Fører i smug, ikke for mannen, men for 17-åringen. Ikke alltid jeg legger inn alt av grønnsaker, for det er ikke så mye i det store og hele, med mindre de er stekt i smør/olje eller har mye dressing osv. Er jeg som lager mat her, så det har gått helt fint. Spiser det samme som resten av familien til middag, at jeg spiser knekkebrød istedenfor brød til frokost er det ingen som bryr seg om. Tilpasser mengden til middag, bare. Også uten å si noe. Har ikke holdt på i mer enn snart to mnd, men har gått ned 5-6 kg. Bruker ikke klokke eller noe for å spore aktivitet. Har plottet inn vekt og ønsket vektmål i Lifesum og forholder meg til antall kalorier der. Passer på at snittet er under, og får ikke krampe av å gå over en dag eller to. Dette er endring av livsstil som skal vare, ikke en kur. Anonymkode: 2b258...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå