Gå til innhold

Folk som sier noe på at jeg legger mye planlegging inn i konfirmasjonen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som skal konfirmeres i år og jeg elsker å planlegge store og små selskaper. Jeg koser meg veldig med å ordne, planlegge, lage mat, dekke bord, bake, pynte, fikse smått underholdning osv. Jeg planlegger ting til den minste detalje spesielt i pynten, fordi jeg er så glad i pynt og interiør. Dette gjør meg glad og jeg gleder meg masse til konfirmasjonen. 

Når jeg snakker med familie og nevner til jeg planlegger å gjøre noe eller at jeg har kjøpt noe fin pynt, så får jeg høre fra flere typiske setninger som at jeg ordner for mye, ungdommen bryr seg egentlig ikke, ikke kjøp noe- er bare å bruke noe man har, at jeg ikke burde bry meg så mye, at de ikke skjønner at jeg gidder å styre så mye. Av venner også, og da flere med konfirmanter selv i år, kommer også sånne kommentarer, gjerne med setninger som at de gidder ikke styre med sånt ihvertfall, lurer på hvorfor jeg gidder osv. Så skal de fortelle at de skal bare gjøre det enkelt sånn og sånn, det er mye bedre. Men alle er jo forskjellige. 

Jeg sier jo ingenting til dem at de ikke gjør noe særlig ut av ting, så hvorfor skal jeg godta at folk holder på sånn med meg. Jeg snakker ikke så ofte om det sånn sett, men siden det snart er konfirmasjon er jeg jo naturlig innom samtaleemne. Kan ikke folk bare la meg være glad og ordne liksom. Ungdommen min setter også pris på det. 

Andre som også opplever dette? Her skal man ikke legge sjela si i noe liksom 🤷‍♀️

Anonymkode: 8aa8c...199

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er forskjellige og har ulike prioriteringer. Så enkelt. Du liker ikke deres kommentarer og de får fnatt av orgingen din. Kanskje ikke konfirmasjon trenger å være et samtaleemne? Dere gjør det dere tenker, uten å utbasunere det, og andre gjør det på sin måte ... uten dine meninger og kommentarer? 🤔

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare si "men jeg liker å gjøre det :) "

Sånne kommentarer kommer fra folk som ikke skjønner hvorfor du gjør så mye. Kanskje de tror du gjør det av forventningspress, og vil fortelle deg at du ikke trenger å stresse. For det er jo ikke veldig vanlig å få mye glede av å dille så mye med detaljer som du beskriver.

Personlig synes jeg det høres ut som en helt pyton oppgave og noe slit, og når jeg ser noen forlenge og utvide en oppgave jeg anser som kjip, så er ikke min første tanke alltid at de gjør det fordi de faktisk liker det.

Hvis folk vet at det er fordi det er noe som gir deg glede så er det få som vil si noe på det tenker jeg.

Anonymkode: ab79f...203

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har et barn som skal konfirmeres i år og jeg elsker å planlegge store og små selskaper. Jeg koser meg veldig med å ordne, planlegge, lage mat, dekke bord, bake, pynte, fikse smått underholdning osv. Jeg planlegger ting til den minste detalje spesielt i pynten, fordi jeg er så glad i pynt og interiør. Dette gjør meg glad og jeg gleder meg masse til konfirmasjonen. 

Når jeg snakker med familie og nevner til jeg planlegger å gjøre noe eller at jeg har kjøpt noe fin pynt, så får jeg høre fra flere typiske setninger som at jeg ordner for mye, ungdommen bryr seg egentlig ikke, ikke kjøp noe- er bare å bruke noe man har, at jeg ikke burde bry meg så mye, at de ikke skjønner at jeg gidder å styre så mye. Av venner også, og da flere med konfirmanter selv i år, kommer også sånne kommentarer, gjerne med setninger som at de gidder ikke styre med sånt ihvertfall, lurer på hvorfor jeg gidder osv. Så skal de fortelle at de skal bare gjøre det enkelt sånn og sånn, det er mye bedre. Men alle er jo forskjellige. 

Jeg sier jo ingenting til dem at de ikke gjør noe særlig ut av ting, så hvorfor skal jeg godta at folk holder på sånn med meg. Jeg snakker ikke så ofte om det sånn sett, men siden det snart er konfirmasjon er jeg jo naturlig innom samtaleemne. Kan ikke folk bare la meg være glad og ordne liksom. Ungdommen min setter også pris på det. 

Andre som også opplever dette? Her skal man ikke legge sjela si i noe liksom 🤷‍♀️

Kjøper du mye nytt og mye dill-dall? Hvordan ser du på det i et miljøperspektiv?

Anonymkode: b9ce5...92d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som folk rundt deg er trette av å høre deg snakke om planlegging. Ta et hint. 

Anonymkode: b511a...440

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 23.06):

Drit i det. Folk er forskjellig og vektlegger ting på ulik måte. Hyggelig gjort av deg å anstrenge deg/planlegge så fint for barnet ditt. Mange ting må faktisk planlegges for at dagen skal bli behagelig og fin for alle og ikke minst for deg/dere som vertskap. Kos deg med planleggingen du og ha en super konfirmasjon!

AnonymBruker
Skrevet

Er vel  slitsomt for dem å høre deg pjatte i vei om overforbruket ditt da. Bare la være å snakke om det, så slipper du vel kommnetarer?

Anonymkode: 314ac...c19

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må la være å snakke om det. Hvis folk spør om planlegging til konfirmasjon svarer så kort og lukkede. "Ja, jeg er i rute med planlegging" 

Anonymkode: bc568...981

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli for mye, og oppleves som dn konkurranse i perfeksjon.

You do you- men ikke diskuter alle detaljer. Det er ikke interessant for noen.

Legg sjela i det, andre legger sjela andre steder. 

Anonymkode: fbb32...313

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje du snakker for mye om det og at de er lei? Det kan være veldig slitsomt når folk «henger seg opp i ting» :)

Når det er sagt, om du koser deg med dette så skal du så klart bare kjøre på! Kos deg med planleggingen, det høres ut som om konfirmanten din får et kjempefint selskap :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være du tar fokuset bort fra konfirmanten og selve konfirmasjonsbudskapet?

Mange mødre drar på veldig for å vise hvor utrolig flinke de er- flytter fokuset over på seg selv. Konfirmanten blir bare en statist som må matche kaker og pynt.  Slitsomt

Anonymkode: fbb32...313

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må være fra Rogaland - her går folk helt av skaftet når det skal være konfirmasjon. Pusser opp hele huset og hagen og jeg med begrenset interesse for temaet må finne meg et bord for «ikkekonfirmasjonsforeldre» for å slippe unna i kantina. 
Men har innsett at det kan ha sine fordeler med hysteriet, naboen fjerna trampolina som han hadde satt opp kloss inntil oss da eldste skulle konfirmeres og vi løy til håndverkere som aldri kom og sa vi skulle ha konfirmasjon. Da forsto de «alvoret» og fikk gjort jobben.

Anonymkode: 87bce...3d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe. jeg har gjennomført to konfirmasjoner med fin nok blomsterpynt, lånte damaskduker, sølvtøy  og alt på stell. Men jeg har da ikke snakket med venninnene mine om det. :fnise: De hadde kjedet seg til døde. Min mann og jeg ordnet sammen og så hjalp mødrene våre litt. 

I fjor var jeg i konfirmasjon til min venninnes sønn (jeg var fadder). Jeg hørte ikke et eneste ord om noe på forhånd og kom til et helt fantastisk hageselskap, så jeg kunne mer enn gjerne hørt litt om det altså, men hvis hun hadde fortapt seg i servietter og dilldall hadde jeg nok skiftet tema. 

Det er veldig begrenset hva jeg orker å høre på av prat om TING. Hvis man derimot lurer på noe eller har behov for hjelp eller innspill stiller jeg mer enn gjerne opp (ja, det er lurt med bordkort, nei, jeg synes ikke du trenger ditt, ja, datt høres ut som en fin ide osv).

Anonymkode: a08f9...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i et overforbrukssamfunn. Vennene dine er tydeligvis mer bevisst på dette enn du er. Og ja, konfirmasjonsfest er jo ganske sløsete i seg selv, men man kan i det minste redusere så godt det lar seg gjøre og ikke kjøpe massevis av miljøfiendtlig dilldall som ingen bryr seg om uansett. Det går an å legge sjela si inn i det uten å detaljstyre eller kjøpe unødvendige ting. 

Anonymkode: 034bd...422

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg og pynt alt du vil, men slutt å bable om det. Ingen er interessert.

Anonymkode: 69e10...9dd

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår meg ikke på folk som skal bry seg så mye om hvordan andre gjør ting. Om du koser deg med å styre og ordne, så må du da få lov til det 😊  Jeg er helt motsatt, alt sånt sliter meg ut, så jeg gjør så lite ut av ting som jeg kan. Litt stusselig egentlig, og det får jeg høre også, men sånn er jeg 😊

Anonymkode: 050e9...99c

Gjest Refreng
Skrevet

Oi, mange som blir provosert over at ts snakker om dette. Jeg tenker dere spørre dere selv hva dere egentlig blir provosert over. Snakker dere aldri med venner om ting de er interessert i, men som dere selv ikke har så mye interesse for? Det er ihvertfall vanlig i mine øyne å lytte til mennesker når de snakker om ting og hendelser de liker og som gjør dem glad. Jeg bruker spørre folk hvordan det går med prosjekt x og y. Når jeg er med min bestemor kan jeg spørre om hvordan det går med genseren hun strikker, selv om jeg ikke strikker selv. Det plager meg ikke at hun snakker mye om det. Jeg syntes det er hyggelig være på besøk hos henne.

TS: Jeg ville anbefalt å si at du liker drive med slike ting. Det kan være noen tror du gjør det fordi du tror du må eller noe sånt. De tror at fasade er grunnen til at du gjør det, ikke genuin glede. Jeg ville sagt noe som viser at du gjør det litt for egen skyld, fordi du liker å stelle i stand slike samlinger.

Skal sies at noen blir bare provosert av slike ting. Noen føler på at de selv ikke gjør nok og de føler at det at du er flink stiller dem i dårlig lys. Noen er usikre på seg selv og kan bli irritert når andre gjør slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Er så kjipt med sånne foll, jeg tror de heller har dårlig samvittighet fir selv å ikke gidde å ordne så mye

Anonymkode: 8be1a...179

AnonymBruker
Skrevet

Ts selvfølgelig skal man bruke tid på å lage en flott rammr rundt konfirmasjonsselskapet. Blås i slle som ikke bryr seg. Det er litt det samme med barnebursdager. Noen kan ikke få gjort det enkelt nok med å dra i teampolineparken, kun «bake» en kake fra Toro. Jeg lager selskap! 

Anonymkode: d0e2a...513

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 23.06):

Planla alle tre nøye jeg altså. Det er jo en stor dag. Bare kos deg med forberedelsene du og om noen av de negative skulle kommentere, ikke ta det til deg, du gjør dette for barnet ditt. Bare unngå å diskutere med andre som mener annet og bare kos deg. 

Anonymkode: 87834...c22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...