AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Er så lei. Så lei av å bli tatt forgitt på jobben. Føler meg lite verdsatt og er helt ærlig på vei ut. Gjør jobben min, men det er det. Nå skal vi snart ha medarbeidersamtale og jeg gidder ikke fake engasjement når jeg føler jeg ikke blir respektert eller verdsatt på jobb. Er det greit å si at man ikke lenger er motivert eller ser noen framtid på arbeidsplassen? Hadde vært så godt å bare fått senket skuldrene å gjort jobben til jeg fant noe annet. Anonymkode: 6faa3...870 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Eh nei. Finn deg en ny jobb før du flagger engasjement. Du blir tidenes mest upopulære medarbeider etter en slik innrømmelse. Blir neppe tatt godt i mot. Tror du hadde blitt oppfordret til å si opp i min arbeidsplass Anonymkode: d7025...dcb 1 3
Andro Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Nei, dersom målet ditt er å få en annen jobb, så venter du med å si din ærlige mening til din nåværende sjef til du har undertegnet en ny tilsettingsavtale et annet sted. Er målet ditt å få det bedre der du er nå, så er det derimot bare å hoppe i det. Det blir neppe verre i alle fall, og kun direkte tale kan lede til endringer. Man får ingen brutte mønstre av å holde inne. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 Kommer an på sjefen din og din posisjon. Jeg har sagt noe lignende til min sjef for å signalisere at vi må gjøre noe. Har jobbet på et svært krevende prosjekt i flere år og er i ferd med å gå tom. Flagger da det til sjefen før jeg møter veggen. En god sjef tar da grep og gjør noe med situasjonen. F.eks. Setter flere ressurser på prosjektet eller hjelper deg over i en annen rolle. En dårlig sjef lar det skure og gå eller enda verre «straffer» deg for å være ærlig. Anonymkode: 96203...d08 9 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Om man føler at jobben man gjør ikke blir satt pris på og man generelt føler man blir tatt for gitt, så gjør ikke lederen en bra jobb heller. En god leder må iallfall forsøke å SE sine medarbeidere og skape engasjement så langt det går. Om det er null å hente hos leder så er han ingen god leder. Men alt med måte, selvsagt. Daglige high fives og klapp på skulderen skal ikke være nødvendig, men det skal faktisk ikke så mye til før man føler seg sett. Det holder med et "bra jobba!" en gang i blant. Anonymkode: 7cb30...787 13 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 Det kommer an på. Hvis du tror du kan finne igjen motivasjonen i stillingen du har, feks ved å få være med på spennende prosjekter, få andre arbeidsoppgaver etc så kan du si det. Hvis ikke ville jeg ikke sagt noe. Men det ER leders oppgave å bidra til motivasjon hos ansatte. Anonymkode: 4d5b8...a3f 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Du høres virkelig ut som en drømmeleder 🙄 Anonymkode: 4d5b8...a3f 13 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Du høres mer ut som en administrator enn en leder. En god leder kan skape engasjement hos sine ansatte. En dårlig leder dreper lett all motivasjon. Anonymkode: 96203...d08 15 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 Jeg har snart medarbeidersamtale, og kommer til å fortelle at jeg sliter med motivasjonen om dagen. Jeg ønsker meg i utgangspunktet ikke en annen arbeidsplass, men en bedre hverdag på jobb. Vi er inne i en svært krevende periode, som har vært krevende lenge, for mange. Og vi må finne en måte å komme oss gjennom det på. Hvis ikke vil bedriften miste mange gode ansatte. Nå jobber jeg veldig tett på min nærmeste leder, leder over han og flere høyt oppe i konsernet. Og føler ikke at ærlighet fra min side vil skade min posisjon på noe vis. Men vi må få til en endring for å komme oss ut av problemene vi har. Anonymkode: e4ecc...503 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 Engasjement og motivasjon er ikke det samme, men de kan påvirke hverandre. Anonymkode: aea32...7fd
Loboto Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Da er du en dårlig leder. For det første er det helt vanlig å ha varierende motivasjon gjennom flere år i samme jobb. Dette opplever alle på et tidspunkt i sitt yrkesliv. Årsakene kan være mange, at man blir syk eller får dårligere helse, at man ikke føler man gjør en viktig jobb, at man ikke får utviklet seg. Her er de to siste punktene aktuelle. Det en god arbeidsgiver bør spørre seg er hvorfor. Hvorfor føler ikke denne medarbeider at den får utviklet seg og sin kunnskap? Om utvikling stopper vil de fleste begynne og mistrives med oppgavene. En leder bør også spørre seg om det kan være flere som føler det samme. Det kan over tid være kritisk for drift. Så har du verdien av å bli verdsatt. Om en arbeidsgiver ikke klarer å få ansatte til å føle at se gjør et viktig arbeid og at de har verdi vil de slite med gjennomtrekk av medarbeidere. At kollegaer, leder og arbeidssted ikke er ansvarlig for motivasjon kan diskuteres. Noe som er bevist og ikke kan diskuteres er hvordan ledelse, arbeidsmiljø og kollegaer påvirker hverandres indre motivasjon, som også er den sterkeste formen for motivasjon. Motivasjon knyttes også direkte til produktivitet. En god leder utfører her støttende ledelse og setter inn tiltak for utvikling. Om du skal ha ut alle medarbeidere som ikke er motivert til enhver tid, da har du ingen medarbeidere igjen 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 Å si at man er umotivert og vil slutte fører neppe noe godt med seg. Om man heller vinkler det mot at han ønsker seg flere utfordringer eller mer interessante arbeidsoppgaver blir det litt annerledes. Anonymkode: 368f9...d38 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Du jobber innen salg eller? Anonymkode: ed415...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 Hvis du vil miste jobben er det ok. Anonymkode: ef29b...751
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Håper virkelig ikke du noen gang skal jobbe som leder. Tydelig at du ikke har noen kompetanse på området. All forskning tilsier at for å øke produktiviteten må leder veilede arbeidstaker på en slik måte at de blir motiverte. Fokus på bonus og inntjening er bevist at senker produktivitet og kvalitet på alt annet enn rene samlebåndsjobber. Anonymkode: ea0db...4de 6
Grüner Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Er du leder? Høres ikke helt sånn ut. 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 Kan kjenne litt på det samme som TS. Sliter litt med motivasjonen. Liker oppgavene og leverer alltid som jeg skal, men når alt blir tatt som en selvfølge og lønnen står stille år etter år, så dabber motivasjoen. For min del vil en god lønnsjustering hjelpe meg med å stå på enda mer og være motivert. Det er tross alt derfor jeg jobber. Ja, dere leste riktig. Jeg jobber for å leve, ikke omvendt. Anonymkode: 55f6d...07f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Skrevet 13. april 2023 Jeg skjønner deg godt ts. Arbeidslivet forverrer seg for hvert år som går og tilslutt går det utover motivasjonen. Syns du skal si det jeg, men ikke forvent en endring. Anonymkode: f821a...c20 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #20 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg, som leder, hadde veiledet deg til å finne deg en annen jobb. Det er hverken leder, arbeidsplass eller kolleger som er ansvarlig for å motivere deg. Motivasjon skal du finne i deg selv gjennom mål som arbeidsgiver har satt, feks oppgavene ferdig innen dato xx, x % økning i inntjening etc Du er med andre ord ansvarlig for din egen motivasjon Anonymkode: aea32...7fd Ja, da har du lav lederkompetanse. Det er en lederoppgave å sørge for at medarbeiderne har oppgaver og arbeidsvilkår som engasjerer, utfordrer og motiverer de. Anonymkode: 88e80...5a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå