Gå til innhold

Ille PMS. Noen som kan relatere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at dette kan være normalt...

Siste dagene har jeg hatt en helt spesiell hodepine, svimlet (sånn virkelig vært redd for å gå i bakken på jobb, går og holder meg fast), irritabel og føler nervene ligger UTENPÅ kroppen, angst, depresjon, ekkel følelse i kroppen, tung som BLY.

Er det virkelig å forvente at man skal gjennomgå dette som kvinne? 

Anonymkode: 6daf6...3ed

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye av det samme, og det har blitt mye verre det siste året. Er nå 37 år. De psykiske plagene har tatt helt av. Det er faktisk sånn at jeg må minne meg selv på om at dette er PMS, og at det snart går over. Jeg blir så langt nede psykisk at det er skremmende. 

Anonymkode: ca9e9...048

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp fått diagnosen pmdd. Har startet på antidepressiva for det, og ved forrige pms merket jeg knapt noen ting! For første gang på 19 år, veldig deilig. Pms/pmdd tok helt over livet mitt, og var helt krise store deler av syklusen min. 

Anonymkode: 17a53...952

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har mye av det samme, og det har blitt mye verre det siste året. Er nå 37 år. De psykiske plagene har tatt helt av. Det er faktisk sånn at jeg må minne meg selv på om at dette er PMS, og at det snart går over. Jeg blir så langt nede psykisk at det er skremmende. 

Anonymkode: ca9e9...048

Det er helt fælt at vi skal ha det sånn...😞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp fått diagnosen pmdd. Har startet på antidepressiva for det, og ved forrige pms merket jeg knapt noen ting! For første gang på 19 år, veldig deilig. Pms/pmdd tok helt over livet mitt, og var helt krise store deler av syklusen min. 

Nesten så jeg vurderer om jeg skulle prøvd. Fikk resept en gang for flere år siden, men turte aldri prøve. Jeg har en del fysiske symptomer, og lurer på om du har hatt det? Og om antidepressiva i såfall hjalp noe på dette?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å tracke symptomer i syklusen. Det har ihvertfall hjulpet for min del. Å vite at det kommer syklisk. Det gjør det også enklere når du skal til lege/gynekolog. Det finnes ulike medisiner som kan hjelpe for ulike symptomer.

Har selv PMDD og livet kan være helt uutholdelig innimellom. Om du føler støtte/hjelp av å vite at andre sliter med det samme anbefaler jeg deg å melde deg inn i PMDD-gruppe på Facebook. Det har ihvertfall vært en enorm lettelse for min del å vite at jeg ikke er alene. Om du ikke har PMDD, men en form for alvorlig PMS eller annet, vil du uansett møte damer med forståelse og som kommer med gode råd og støttende ord.

Anonymkode: 98e65...514

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler deg å tracke symptomer i syklusen. Det har ihvertfall hjulpet for min del. Å vite at det kommer syklisk. Det gjør det også enklere når du skal til lege/gynekolog. Det finnes ulike medisiner som kan hjelpe for ulike symptomer.

Har selv PMDD og livet kan være helt uutholdelig innimellom. Om du føler støtte/hjelp av å vite at andre sliter med det samme anbefaler jeg deg å melde deg inn i PMDD-gruppe på Facebook. Det har ihvertfall vært en enorm lettelse for min del å vite at jeg ikke er alene. Om du ikke har PMDD, men en form for alvorlig PMS eller annet, vil du uansett møte damer med forståelse og som kommer med gode råd og støttende ord.

Anonymkode: 98e65...514

Jeg tracker. Hadde trodd jeg var gal eller alvorlig syk hvis ikke. Ellers takk for råd🥰

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg ingen av de psykiske symptomene utenom at jeg blir raskere irritert men har sykt vondt gjennom eggløsning og mensen. Er noe av det verste jeg har vært med på, blir verre år for år, håper på en tidlig overgangsalder men mensen er foreløpig grådig stabil. 

Anonymkode: 5c922...653

AnonymBruker
Skrevet

JA! Om det er vanlig vet jg ikke. Virker jo ikke som om folk flest plages så ille, men ser jo det er mange her inne..

Anonymkode: d7ee0...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 22.36):

Nesten så jeg vurderer om jeg skulle prøvd. Fikk resept en gang for flere år siden, men turte aldri prøve. Jeg har en del fysiske symptomer, og lurer på om du har hatt det? Og om antidepressiva i såfall hjalp noe på dette?

Jeg har slitt mest med det psykiske; depressive tanker, nedstemthet, sint, irritabel, sliten, tiltaksløs, likegyldig etc. Fysisk har jeg mest kjent på sliten/utslitt, migreneanfall og oppblåst. Og kviser. Har ikke gått lenge nok på antidepressiva til å si noe om det funker på det fysiske, men jeg føler meg mye bedre nå enn på lenge. Det kan være antidepressiva, det kan være at vinterdepresjoner gled over, det kan være at det er vår, det er vanskelig å si hva som er hva. Hør med legen, hen vet det bedre enn meg😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 22.36):

Det endret livet mitt! Prøv det! 

Det fysiske var stort sett like mye til stede, svimmelhet er gjerne noe bedre. Men hvis angst, depresjon og irritasjon er borte, så følte jeg at verden ble enklere. Jeg var faktisk mindre oppblåst! Kanskje fordi man ikke er så anspent? 

Jeg er 47 nå og var vel 35 år da jeg måtte søke hjelp. Det gikk ikke mht jobb eller privat. 

Pillene har reddet meg. 

Anonymkode: d9423...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte begynne på Cipralex pga svimmelhet/vestibulær sykdom.

Og noe av det første jeg merket som hyggelig bieffekt jeg ikke forventet var nettopp mye mildere PMS :) 

Det er noe mer tilbake nå som jeg står på laveste mulige dose. 

Anonymkode: 2198e...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å prøve SSRI selv siden det virker som pms/pmdd plagene bare blir verre og verre, men usikker på om jeg tør. Gikk på cipralex for angst for en del år siden og den funket greit for det, men sluttet på den da jeg gikk opp i vekt. Tror det kan bli vanskelig å finne en som fungerer greit for akkurat meg, men som ikke gir bivirkninger som økt vekt, økt angst eller problemer med søvn og libido.

Anonymkode: c67b0...b64

AnonymBruker
Skrevet

Ble mye bedre her da jeg kuttet ut hvetemel. 

Anonymkode: 76658...81d

AnonymBruker
Skrevet

Høres fristende ut å prøve anti deppressiva, men er ikke det en del risiko forbundet med å ta slike medisiner? Avhengighet og bivirkninger og vanskelig å slutte med osv? Har lest at det skal mye til for at de gir det til folk som har angst og depresjons diagnoser?

Anonymkode: d7ee0...d72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...