Gå til innhold

Vi som ikke er fagorganisert

Gjest Lykkedykker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

Man betaler vel opp mot 10k i året i kontigent. Skal ikke mange årene til før det blir dyrere enn advokatutgifter, som man kanskje aldri trenger. 

Med advokatpriser som fort er noen tusen i timen, så skal det ikke så veldig mye til før det kan bli veldig mye. 

Anonymkode: d3c37...542

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis dere får problemer på arbeidsplassen så vil dere vel uansett ikke jobbe der??

Anonymkode: fd6b5...dee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis dere får problemer på arbeidsplassen så vil dere vel uansett ikke jobbe der??

Anonymkode: fd6b5...dee

Nei, men noen ganger kan det være at arbeidsmiljø osv gjør deg syk og er du så kjørt psykisk så er det ikke bare å søke seg en ny jobb. Da er det fint med støtte og hjelp av f.eks fagforening og andre instanser. Man vet aldri hva som kan skje. 

Anonymkode: 63711...5e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beskytte ja. Problemet er at ganske mange organiserte opplever å ikke få denne beskyttelsen når ting oppstår. 

Anonymkode: 68bec...b77

Ja, skjønner det når man blir skuffet og sviktet. Det skjer jo, og da burde noen gripe inn. Det er vel helst på lokalplanet det svikter, og om tillitsvalgte ikke forstår hvilken hatt han bør ha på seg.  Det er ingen unnskyldning for dårlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (2 timer siden):

Hvordan er utsikten der oppe på din høye hest?😅

Hva mener du nå egentlig? At jeg ikke bør være sarkastisk mot folk som ikke skjønner hvorfor det er upopulært å oppføre seg som en gratispassasjer, eller at vi ikke lenger har bruk for arbeidstaker-rettigheter i Norge?

Interessant å vite hva som gjør at du tenker at jeg sitter på min høye hest. 

Anonymkode: f6c28...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maskinfører skrev (3 timer siden):

LO medlemskap virker ut som massesuggesjon  pamper med feite lønninger og naive medlemmer foreslår aldri skattekutt etc etc nei takk 😀 LO leder,n er visst gift med en riking på samme måte som at Arbeiderparti leder,n  også er søkkrik og med det skjønner ikke arbeidstakerens hverdag eller utfordringer 

…så bli med i en av de andre organisasjonene som IKKE er LO? 

Anonymkode: 198a8...a7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du nå egentlig? At jeg ikke bør være sarkastisk mot folk som ikke skjønner hvorfor det er upopulært å oppføre seg som en gratispassasjer, eller at vi ikke lenger har bruk for arbeidstaker-rettigheter i Norge?

Interessant å vite hva som gjør at du tenker at jeg sitter på min høye hest. 

Ja, at du latterliggjør, og ser ned på folk som ikke er fagorganisert. Skjønner helt fint hvorfor det er upopulært. Det jeg ikke skjønner er oppførselen fra godt voksne folk mot andre som tar disse upopulære valgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en gjeng med klysete bedrevitere. «Uten fagforeninger ville alt gått til helvete» osv - forstår dere virkelig ikke at dette ikke er fakta, men kun meninger? Og at alle ikke er enige? Kanskje dere helst ville hatt det som i gamle Sovjet, med tvungen medlemskap i fagforeninger?

Samfunnet i dag er fullstendig annerledes enn for 100 år siden, da vi hadde store grupper av ufaglærte arbeidere som lett kunne byttes ut. I dag er det stor mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Denne tråden er virkelig et eksempel på «kvinne er kvinne verst» - hvis du ikke er enig med oss så er du nærmest tilbakestående og kan bare ha det så godt hvis du blir mobbet. 

Anonymkode: 798d4...d71

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er flere andre hovedsammenslutninger man kan være organisert i, så man trenger heldigvis ikke å være organisert i LO.

Anonymkode: 0ddb9...084

Heldigvis ikke. Jeg er organisert, men ikke i LO.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, men noen ganger kan det være at arbeidsmiljø osv gjør deg syk og er du så kjørt psykisk så er det ikke bare å søke seg en ny jobb. Da er det fint med støtte og hjelp av f.eks fagforening og andre instanser. Man vet aldri hva som kan skje. 

Anonymkode: 63711...5e1

Og hva akkurat er det en fagforening hjelper deg med om du ikke er i stand til å jobbe? Det er NAV som kommer inn da, ikke Fagforbundet, LO, TEKNA eller NITO liksom.. De gir deg ikke en dritt, faktisk kan de i slike saker som regel ikke GJØRE en dritt heller.. 

Anonymkode: b7331...805

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (6 timer siden):

Ja, at du latterliggjør, og ser ned på folk som ikke er fagorganisert. Skjønner helt fint hvorfor det er upopulært. Det jeg ikke skjønner er oppførselen fra godt voksne folk mot andre som tar disse upopulære valgene. 

Så du skjønner ikke hvorfor du blir mislikt av andre når du tar upopulære valg? 

I disse dager forhandler fagforeninger om høyere lønn i ansatte i landets forntfag, det betyr at når de er i mål så gå alle opp i lønn. Ikke bare de som er organisert. Men de som er organisert er med på å betale lønna til de som er ansatt for å forhandle opp lønna for oss. Hvis de som skal forhandle lønns- og arbeidsvilkår ikke hadde fått betalt hadde de ikke giddet å gjort det, da hadde vi heller ikke hatt noe årlig lønnsoppgjør. 

Så du vil sikkert ha din årlige lønnsoppgang, men det er helt greit for deg at det er andre som betaler for at dette skal skje, som for eksempel kolleger på arbeidsplassen din. 

Da skjønner ikke jeg, at du blir overrasket over at du blir mislikt på grunn av valget ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da skjønner ikke jeg, at du blir overrasket over at du blir mislikt på grunn av valget ditt.

Du forstår tydeligvis ikke problemstillingen. Jeg bryr meg ikke om folk misliker meg. Jeg kan mislike folk jeg og, men jeg går ikke rundt og slenger dritt om vedkommende, eller direkte mobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får generelt lite hjelp fra fagforening. Feks der jeg jobber har vi ingen tillitsvalgt da det er få medlemmer. Så da mente de at vi måtte lage det til slik at vi hadde tillitsvalgt. 

Hvordan fungerer det med dere som ikke har fagforening og forhandling av lønn da mener jeg folk med mastergrad og jobber i det offentlige? 

Vi må uansett gjøre jobben selv med forhandlinger selv om vi er med en fagforening? Altså jeg betaler til fagforeningen hver måned så ender det opp at jeg må gjøre jobben da jeg blir sannsynligvis tillitsvalgt (ingen andre vil være det). Hadde vært enklere å bare forhandlinger for meg selv uten å ha en fagforening? 

Anonymkode: dc765...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Får generelt lite hjelp fra fagforening. Feks der jeg jobber har vi ingen tillitsvalgt da det er få medlemmer. Så da mente de at vi måtte lage det til slik at vi hadde tillitsvalgt. 

Hvordan fungerer det med dere som ikke har fagforening og forhandling av lønn da mener jeg folk med mastergrad og jobber i det offentlige? 

Vi må uansett gjøre jobben selv med forhandlinger selv om vi er med en fagforening? Altså jeg betaler til fagforeningen hver måned så ender det opp at jeg må gjøre jobben da jeg blir sannsynligvis tillitsvalgt (ingen andre vil være det). Hadde vært enklere å bare forhandlinger for meg selv uten å ha en fagforening? 

Men da hadde ikke du hatt klassisk lønnsforhandling. Lønnsforhandling i det offentlige (som jeg har kjennskap til i alle fall) er bare organiserte. De uorganiserte kan få lønn de også men det er isåfall på bakgrunn av hva ledelsen har gitt. Denne blir ikke fremforhandlet selv.

Så kan du godt mulig ha en lønnssamtale utenom dette, men da ikke i selve lønnsforhandlingene.

Men ja, skjønner at dette kan fravike fra hva andre arbsteder gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 7.12):

For en gjeng med klysete bedrevitere. «Uten fagforeninger ville alt gått til helvete» osv - forstår dere virkelig ikke at dette ikke er fakta, men kun meninger? Og at alle ikke er enige? Kanskje dere helst ville hatt det som i gamle Sovjet, med tvungen medlemskap i fagforeninger?

Samfunnet i dag er fullstendig annerledes enn for 100 år siden, da vi hadde store grupper av ufaglærte arbeidere som lett kunne byttes ut. I dag er det stor mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Denne tråden er virkelig et eksempel på «kvinne er kvinne verst» - hvis du ikke er enig med oss så er du nærmest tilbakestående og kan bare ha det så godt hvis du blir mobbet. 

Anonymkode: 798d4...d71

De aller fleste kan byttes ut, også i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, naturlig nok er det jo slik at det må være noen som er villig til å være lokal tillitsvalgt, det er jo slik systemet fungerer. Hvis ingen vil, så blir det jo naturligvis vanskeligere å legge tyngde bak forhandlinger. Ja, man kan forsøke å gjøre jobben selv også uten å formelt være tillitsvalgt, men da har du ikke apparatet i organisasjonen bak deg hvis man skulle trenge det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 10.56):

Ja, naturlig nok er det jo slik at det må være noen som er villig til å være lokal tillitsvalgt, det er jo slik systemet fungerer. Hvis ingen vil, så blir det jo naturligvis vanskeligere å legge tyngde bak forhandlinger. Ja, man kan forsøke å gjøre jobben selv også uten å formelt være tillitsvalgt, men da har du ikke apparatet i organisasjonen bak deg hvis man skulle trenge det. 

Så da er det ingen vits i å være organisert. Man står alene uansett. 

Anonymkode: 68bec...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 23.31):

Beklager, jeg kan ikke respektere usolidariske snyltere. 

Anonymkode: 663ad...af7

Beklager,  jeg kan ikke respektere folk som sutrer og streiker for noen få øre mer i lønn. Er så lei av den oppførselen hver eneste vår, da spesielt blant lærere.

Anonymkode: 6d87a...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
delias skrev (På 13.4.2023 den 9.21):

IMG_2111.jpeg

Ja det hadde vært noe så kunne vi tjent 3 440,- kroner mere enn de som hadde fri 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...