AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #41 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Man står selvsagt fritt til å velge, men de som ikke ønsker å være fagorganiserte nyter allikevel godene av andre fagforeningskontingent og fagforeningens arbeid. Anonymkode: a6cfb...8f4 Derfor. Anonymkode: c685c...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #42 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ingen respekt for de som ikke organiserer seg, de snylter på fagforeningas lønnsforhandlinger etc. Anonymkode: dd8a0...dd5 Jeg har mine egne lønnsforhandlinger, jeg. Og tjener mer enn de organiserte i samme stilling. Ifjor ble det bestemt en viss prosent alle i firmaet skulle opp i lønn (gjennom fagforeningen), den godtok ikke jeg og endte opp med 30000 kr ekstra i tillegg. Gjør man seg selv attraktiv i jobben så gjør arbeidgivere det de kan for å beholde deg. Anonymkode: 226d3...36a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #43 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg lurer litt på hvor du har jobbet? Det virker som en merkelig praksis, jeg har aldri vært borte i at noen andre ansatte har brydd seg om de andre er organisert eller ikke. Det er ikke ok å holde på sånn. Jeg er tillitsvalgt selv. Hvis du velger å være uorganisert, så er det ditt valg. Du drar også nytte av at vi andre bruker tid og penger på å gjøre også DIN jobb et bedre sted å være. Men kom ikke og hulk til meg hvis noe går deg imot på jobben. Anonymkode: ec3b9...9bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #44 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har mine egne lønnsforhandlinger, jeg. Og tjener mer enn de organiserte i samme stilling. Ifjor ble det bestemt en viss prosent alle i firmaet skulle opp i lønn (gjennom fagforeningen), den godtok ikke jeg og endte opp med 30000 kr ekstra i tillegg. Gjør man seg selv attraktiv i jobben så gjør arbeidgivere det de kan for å beholde deg. Anonymkode: 226d3...36a De aller flinkeste kan dette funke for. Også på min arbeidsplass har jeg sett at de aller feteste tilleggene gikk til uorganiserte. MEN dette har vært enkeltpersoner som har vært «ledernes favoritt». De aller fleste uorganiserte kommer dårligere ut i lønnsforhandlinger, særlig over tid. Jeg har sett tallene på min egen arbeidsplass, de lyver ikke. Jeg hadde ikke turt å være uorganisert lønnsmessig, i alle fall. Over tid hadde lønna mi blitt dårligere. Fagforeningene prøver hele tiden å karre til seg lønnsmidlene til de uorganiserte. Og de lykkes. Anonymkode: ec3b9...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #45 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De aller flinkeste kan dette funke for. Også på min arbeidsplass har jeg sett at de aller feteste tilleggene gikk til uorganiserte. MEN dette har vært enkeltpersoner som har vært «ledernes favoritt». De aller fleste uorganiserte kommer dårligere ut i lønnsforhandlinger, særlig over tid. Jeg har sett tallene på min egen arbeidsplass, de lyver ikke. Jeg hadde ikke turt å være uorganisert lønnsmessig, i alle fall. Over tid hadde lønna mi blitt dårligere. Fagforeningene prøver hele tiden å karre til seg lønnsmidlene til de uorganiserte. Og de lykkes. Anonymkode: ec3b9...9bf Men da kan jo de mindre flinke være organiserte, og så kan vi som er trygge på egen lønnsforhandling slippe. Da er det jo tipp topp for alle. Og absloutt ingen snylting fra flinke uorganiserte. Anonymkode: 226d3...36a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exinferis Skrevet 13. april 2023 #46 Del Skrevet 13. april 2023 Topsi skrev (45 minutter siden): Er det ikke 22% av de 5800 vi får? Hva prosent fratrekket ligger på husker jeg ikke - men "maxtallet" du kan føre i skattemeldingen mener jeg var 5 800 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #47 Del Skrevet 13. april 2023 De som forsvarer fagforeninger enten 1) jobber der 2) har ikke hatt behov for hjelp ennå 3) har hatt behov og fått god hjelp Men vi, som hadde behov for hjelp og fikk ingenting fra fagforeningen, hvorfor skal vi være organisert? Ingen vits. Anonymkode: 68bec...b77 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #48 Del Skrevet 13. april 2023 Carrot skrev (5 timer siden): 👍 For noe tull - man har de godene fordi samfunnet har gårr gjennom endringer, revolusjoner osv - ikke fordi noen er organisert i dag.. Faktisk er det veldig ofte slik at det å være organisert overhode ikke hjelper deg i en konflikt på jobb for eksempel, ved virksomhetsoverdragelse, ved stillingsendring, ofte er arbeidsgivers styringsrett brukt i langt søtter grad enn ønskelig og særdeles fæ tillitsvalgte har det som skal til for å gjøre en OK jobb.. Dessuten betaler man en liten formue hver mnd for noe man sansynligvis aldri vil få igjen noe for da de aller flete forsikringsselskaper og banker mer enn gjerne gir kunden tilsvarende tilbud om man er litt frempå som det man får som medlem av en fagforening - gjelder alle bortsett fra LOfavør tror jeg.. Så nei, det er ikke noe poeng i at man har goder kun fordi man er fagorganisert, man har godene ford loven sier man skal ha dem... Men alt dette begynte et sted, altså før det ble innlemmet i lovene. Der var fagforeningene en sterk bidragsyter, det er jo ikke slik at viktige aspekter blir nedfelt i lov hvis ingen vil kjempe for det. Og det var det fagforeningene gjorde. Selvsagt kan ikke fagforeninger løse alt for deg, f. eks. ved stillingsendringer eller virksomhetsoverdragelse osv. men i mange andre tilfeller kan de det. Selvsagt skal man ikke fryses ut selv om man ikke er organisert, men på generelt grunnlag er det jo greit å minne folk på viktigheten av at mange nok er organisert tenker jeg. Anonymkode: d3c37...542 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #49 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men alt dette begynte et sted, altså før det ble innlemmet i lovene. Der var fagforeningene en sterk bidragsyter, det er jo ikke slik at viktige aspekter blir nedfelt i lov hvis ingen vil kjempe for det. Og det var det fagforeningene gjorde. Selvsagt kan ikke fagforeninger løse alt for deg, f. eks. ved stillingsendringer eller virksomhetsoverdragelse osv. men i mange andre tilfeller kan de det. Selvsagt skal man ikke fryses ut selv om man ikke er organisert, men på generelt grunnlag er det jo greit å minne folk på viktigheten av at mange nok er organisert tenker jeg. Anonymkode: d3c37...542 viktigheten er ikke historien, viktigheten er det behovet man selv ser i dag. Man kan ikke si at kvinner skal bruke kjole i dag fordi det gjorde de historisk - ergo kan man heller ikke si folk skal fagorganiseres i dag fordi de historisk har tjent på det. Anonymkode: b7331...805 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #50 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): viktigheten er ikke historien, viktigheten er det behovet man selv ser i dag. Man kan ikke si at kvinner skal bruke kjole i dag fordi det gjorde de historisk - ergo kan man heller ikke si folk skal fagorganiseres i dag fordi de historisk har tjent på det. Anonymkode: b7331...805 Poenget er at det viser at at fagforeningene har vært viktig. Men det er også slik at man ikke kan ta de opparbeidede bestemmelsene som nå er i forankret i lov for gitt. Press på endringer i f. eks. AML skjer blant de etablerte politiske partiene fra tid til annen, og det vi ser i andre land som ikke lenger har betydelig nok organiseringsgrad, er at tidligere lovfestede bestemmelser har blitt fjernet og arbeidslivet liberalisert. Ofte til ugunst for arbeidstakerne i disse landene. Med andre ord ser man at det som i dag er gyldige bestemmelser i arbeidslivet, ikke er banket i stein. Lovverk kan endres i tråd med tidsånden, og dersom man bare har en mer liberal arbeidsgiverside representert, så kan man nok ikke forvente at de ordingene man har nå består over tid. Anonymkode: d3c37...542 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #51 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg så tidligere ikke vitsen med fagforening og tenkte jeg aldri kom til å få bruk for det, men meldte meg inn likevel grunnet det jeg selv opplevde som press da. To år etterpå fikk jeg overasskende nok bruk for foreningen selv om jeg jobber i en profesjonell bedrift og de kjempet virkelig for saken min. Kommer derfor til å være organisert for alltid. Anonymkode: b0fdb...d64 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #52 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men da kan jo de mindre flinke være organiserte, og så kan vi som er trygge på egen lønnsforhandling slippe. Da er det jo tipp topp for alle. Og absloutt ingen snylting fra flinke uorganiserte. Anonymkode: 226d3...36a Det er klart det er snylting - for alle de andre ordningene og løsningene som fagforeningene forhandler frem, som alle de ansatte får glede av. Men lev i troen på at du er bedre enn alle andre, du. Du må se lønnsutvikling over tid, ikke bare hva du får i ett enkelt år. Anonymkode: ec3b9...9bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loke37 Skrevet 13. april 2023 #53 Del Skrevet 13. april 2023 Tenkte og lenge en kanskje ikke trengte være organisert. Jeg jobbet i ett stort firma, men en dag fikk vi vite at den avdelingen jeg jobbet på skulle legges ned i den byen vi jobbet i. Vi som var organisert fikk gratis advokat som kom til vår arbeidsplass. De stod opp for oss i møter med ledelsen, kranglet om sluttpakker osv. de som ikke var organisert fikk ikke være med på disse møtene og måtte klare seg selv. En vet dessverre aldri hva morgendagen bringer. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #54 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men da kan jo de mindre flinke være organiserte, og så kan vi som er trygge på egen lønnsforhandling slippe. Da er det jo tipp topp for alle. Og absloutt ingen snylting fra flinke uorganiserte. Anonymkode: 226d3...36a Får håpe du ikke trenger advokathjelp noen gang da, siden de organiserte har denne goden. Anonymkode: 0ae69...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #55 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er klart det er snylting - for alle de andre ordningene og løsningene som fagforeningene forhandler frem, som alle de ansatte får glede av. Men lev i troen på at du er bedre enn alle andre, du. Du må se lønnsutvikling over tid, ikke bare hva du får i ett enkelt år. Anonymkode: ec3b9...9bf Men - jeg kan legge til at selv om jeg tenker det er lurt og riktig å være organisert, så skal det jo selvsagt ikke være sånn som TS beskriver, at man blir behandlet dårlig av de andre ansatte fordi man ikke er organisert. Det er uakseptabelt. Anonymkode: ec3b9...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #56 Del Skrevet 13. april 2023 11 hours ago, delias said: Støtter denne! En del her i Norge tar ting for gitt, det som de før oss har kjempet for. Yngre generasjoner burde fått en innføring. Når høyresiden vil gjøre endringer i arbeidsmiljøloven burde befolkningen forstå hva det faktisk innebærer. Jeg er selv yngre og i min familie har vi alltid diskutert politikk og arbeidsliv osv og hvordan det var før m.m. Det er viktig å stå samlet og jeg må innrømme at jeg ser ned på folk som ikke organiserer seg, jeg ser på de som egoister. Anonymkode: 63711...5e1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #57 Del Skrevet 13. april 2023 11 hours ago, Carrot said: Nå er det et "usunt tett forhold" mellom LO og Arbeiderpartiet, for eksempel, på samme måte som det er en form for relasjon mellom NHO og H sin politikk osv osv så nei, det tror jeg ikke siden såpass mange ER organisert bør ikke slike redsler være grunn for å behande de som velger å IKKE organisere seg dårlig. Det er helt OK å fremme fagforeningen sin og alt det der, men ikke å la det gå over i mobbing og utfrysing osv. det er ikke greit slik jeg ser det.. Nei, men det er egoistisk å ikke være organisert og det er nok det folk reagerer på. Anonymkode: 63711...5e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. april 2023 #58 Del Skrevet 13. april 2023 Synes det er ganske usolidarisk og historieløst/kunnskapsløst å ta et bevisst valg om ikke å være fagorganisert. Men det er selvsagt ikke greit å fryse ut folk på arbeidsplassen fordi de ikke er organiserte. Jeg har vært tillitsvalgt på arbeidsplassen flere ganger, er det noen som sier de ikke vil være med, sier jeg bare OK og gjør ikke noe mer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 13. april 2023 #59 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, men det er egoistisk å ikke være organisert og det er nok det folk reagerer på. Anonymkode: 63711...5e1 Det er viktig å huske på at det å være egoistisk handler om å tenke kun på seg selv og egne interesser, uten hensyn til andre. Det å velge å ikke være fagorganisert kan være en personlig beslutning som er basert på ulike faktorer, men det betyr ikke nødvendigvis at man er egoistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. april 2023 #60 Del Skrevet 13. april 2023 LO medlemskap virker ut som massesuggesjon pamper med feite lønninger og naive medlemmer foreslår aldri skattekutt etc etc nei takk 😀 LO leder,n er visst gift med en riking på samme måte som at Arbeiderparti leder,n også er søkkrik og med det skjønner ikke arbeidstakerens hverdag eller utfordringer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå