Gå til innhold

Vi som ikke er fagorganisert

Gjest Lykkedykker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi ser jo hva som skjer nå. De private lederne har store lønnsøkninger, mens vi "gutta på gølvet" blir avspist med smuler. Greit? Nei. Meld deg inn i fagforening, du.

Anonymkode: 35fb2...823

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interresant hvor mange som forsvarer mobbing og utfrysning her. Veldig interessant.

Anonymkode: 798d4...d71

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi ser jo hva som skjer nå. De private lederne har store lønnsøkninger, mens vi "gutta på gølvet" blir avspist med smuler. Greit? Nei. Meld deg inn i fagforening, du.

Anonymkode: 35fb2...823

Det er noe så innihampen provoserende!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Interresant hvor mange som forsvarer mobbing og utfrysning her. Veldig interessant.

Anonymkode: 798d4...d71

👍

delias skrev (15 minutter siden):

levere tilbake....

For noe tull - man har de godene fordi samfunnet har gårr gjennom endringer, revolusjoner osv - ikke fordi noen er organisert i dag.. Faktisk er det veldig ofte slik at det å være organisert overhode ikke hjelper deg i en konflikt på jobb for eksempel, ved virksomhetsoverdragelse, ved stillingsendring, ofte er arbeidsgivers styringsrett brukt i langt søtter grad enn ønskelig og særdeles fæ tillitsvalgte har det som skal til for å gjøre en OK jobb.. Dessuten betaler man en liten formue hver mnd for noe man sansynligvis aldri vil få igjen noe for da de aller flete forsikringsselskaper og banker mer enn gjerne gir kunden tilsvarende tilbud om man er litt frempå som det man får som medlem av en fagforening - gjelder alle bortsett fra LOfavør tror jeg.. 
Så nei, det er ikke noe poeng i at man har goder kun fordi man er fagorganisert, man har godene ford loven sier man skal ha dem... 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

Så nei, det er ikke noe poeng i at man har goder kun fordi man er fagorganisert, man har godene ford loven sier man skal ha dem... 

Men tror du ikke at politikere ville forsøkt å angripe lovverket omkring arbeidslivet om vi ikke hadde så stor organiseringsgrad?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (2 minutter siden):

Men tror du ikke at politikere ville forsøkt å angripe lovverket omkring arbeidslivet om vi ikke hadde så stor organiseringsgrad?

Nå er det et "usunt tett forhold" mellom LO og Arbeiderpartiet, for eksempel, på samme måte som det er en form for relasjon mellom NHO og H sin politikk osv osv så nei, det tror jeg ikke siden såpass mange ER organisert bør ikke slike redsler være grunn for å behande de som velger å IKKE organisere seg dårlig. 
Det er helt OK å fremme fagforeningen sin og alt det der, men ikke å la det gå over i mobbing og utfrysing osv. det er ikke greit slik jeg ser det.. 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 minutter siden):

Nå er det et "usunt tett forhold" mellom LO og Arbeiderpartiet, for eksempel på samme måte som det er en form for relasjon mellom NHO og H sin politikk osv osv så nei, det tror jeg ikke siden såpass mange ER organisert bør ikke slike redsler være grunn for å behande de som velger å IKKE organisere seg dårlig. 
Det er helt OK å fremme fagforeningen sin og alt det der, men ikke å la det gå over i mobbing og utfrysing osv. det er ikke greit slik jeg ser det.. 

Jeg er enig I det, men jeg mener likevel at det lovverket vi har må forsvares, for eksempel er sykelønnsordningen mye angrepet, og jeg tror det er lettere når mange er organisert. Jeg er organisert selv, og mobber selvsagt ikke kolleger som ikke er det 

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig I det, men jeg mener likevel at det lovverket vi har må forsvares, og jeg tror det er lettere når mange er organisert. Jeg er organisert selv, og mobber selvsagt ikke kolleger som ikke er det 

Jeg har ikke sagt noe som motsier deg? Det jeg sier er at man ikke MÅ ha 100% oppslutning på en arbeidsplass for å oppnå dette eller at det på noen måte er greit å oppføre seg slik TS beskriver overfor de som velger å takke nei til en fagforening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som mener de ikke trenger å være medlem fordi de uansett får fordelene som jobbes frem av fagforeningene er jo snyltere. Litt som å nekte å spleise på kafe til pauserommet. Det er ikke særlig sympatisk. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen respekt for de som ikke organiserer seg, de snylter på fagforeningas lønnsforhandlinger etc.

Anonymkode: dd8a0...dd5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Carrot skrev (30 minutter siden):

👍

(...) Dessuten betaler man en liten formue hver mnd for noe man sansynligvis aldri vil få igjen noe for da de aller flete forsikringsselskaper og banker mer enn gjerne gir kunden tilsvarende tilbud om man er litt frempå som det man får som medlem av en fagforening - gjelder alle bortsett fra LOfavør tror jeg.. 

En nyutdannet sykepleier betaler  rundt 5000 kr i året, det e en ok sum for gratis advokathjelp, billigere forsikringer (har aldri møtt en bank som kan matche fagforeningsprisen), og alle kan i år trekke av fagforeningskontigent på skatten for opp til 7700kr. Det er altså i praksis gratis for mange å være medlem.

Det gir mulighet for utdanningsstipend fra de forskjellige særforbundene (takk for 30.000 kr, NSF!). De siste 3 årene har jeg ved hjelp av fagfprbundet fått etterbetalt nesten 90.000 kr, fått stipend fra NSF, fått et meget gunstig huslån, og en høyere årslønn i jobben. Jeg ligger også an til å få ytterlige lønnsøkning med hjelp fra fagforeninga. I tillegg er kurs, gratisbilletter til arrangement, og ikke minst en inngangsport til det sosiale når jeg flyttet landsdel. 

Har definitivt tjent inn kontigenten og vel så det. 

Anonymkode: e1424...b80

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En nyutdannet sykepleier betaler  rundt 5000 kr i året, det e en ok sum for gratis advokathjelp, billigere forsikringer (har aldri møtt en bank som kan matche fagforeningsprisen), og alle kan i år trekke av fagforeningskontigent på skatten for opp til 7700kr. Det er altså i praksis gratis for mange å være medlem.

Det gir mulighet for utdanningsstipend fra de forskjellige særforbundene (takk for 30.000 kr, NSF!). De siste 3 årene har jeg ved hjelp av fagfprbundet fått etterbetalt nesten 90.000 kr, fått stipend fra NSF, fått et meget gunstig huslån, og en høyere årslønn i jobben. Jeg ligger også an til å få ytterlige lønnsøkning med hjelp fra fagforeninga. I tillegg er kurs, gratisbilletter til arrangement, og ikke minst en inngangsport til det sosiale når jeg flyttet landsdel. 

Poenget er at selv om du ser fordeler med dette betyr det ikke at du skal fryse ut eller på annen måte ha en mening om de som takker nei.. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Maks fratrekk for fagforening på skatt er vel 5800 ?

Ellers enig i at for mange er det jo økonomisk fordelaktig å vere organisert. Jeg selv har også betydelig billigere forsikringer gjennom min organisasjon, og har også andre goder/prosenter andre steder. Sparte 3-4k på ferien i år gjennom organisasjon bl.a.

Og selv om uorganiserte er med på lønnsforhandlingene, og blir ivaretatt (i teorien) av arbeidsgiver der, så vil jeg nok tro at statistisk sett har du en større lønnsøkning i lønnsforhandlinger om noen er der og forhandler for deg gjennom en organisasjon. Generelle betraktninger men i snitt tror jeg dette holder vann.

Så jeg er også organisert, men jeg er det jo nettopp fordi det er økonomisk gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er heller ikke fagorganisert, aldri vært og kommer aldri til å bli det. Opplever det samme som deg. Norsk sykepleierforbund har ikke gjort en dritt for medlemmene sine. Under covidbølgene betalte først sykehuset oss mye bedre for overtid/ ekstravakter, men så kom Nsf med en avtale om MINDRE betaling!! 🤬 

Anonymkode: fd6b5...dee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (12 timer siden):

Jeg forstår at fagforeninger har spilt en viktig rolle i å fremme arbeidstakerrettigheter og sikre rettferdige arbeidsforhold osv osv. 

Omlag 49 prosent av norske arbeidstakere er medlemmer i en fagforening. Dette tallet har vært stabilt de siste ti årene. Så hvorfor er det så stor stigma mot oss som ikke ønsker å være organisert? 

Hver eneste jobb jeg har begynt i så har det poppet frem en eller annen tillitsvalgt som ønsker å verve meg. Har alltid takket nei, og noen dager senere så vet hele arbeidsplassen at jeg ikke er organisert. Og blir nærmest fryst ut/mobbet. Kan overhøre de si seg i mellom "alle uorganiserte skulle hatt juling"

Jeg respekterer deres valg i å være organisert, er det virkelig så vanskelig å forvente at de også respekterer mitt valg? 

Jeg ønsker bare ikke bruke penger på noe jeg mener jeg ikke har behov for. Fagforeninger har også ofte en politisk agenda, og kan bruke medlemsavgiftene til å støtte politiske kampanjer og partier. Jeg er og en slik som ikke stemmer ved valg. 

Jeg er enig at mobbing/utfrysing av ikke organiserte er feil.  Dog mener jeg at alt som fagforeningen på din arbeidsplass forhandler frem for sine medlemmer ikke skal tilgodeses de som  ikke er organiserte!   

Anonymkode: 77914...457

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg organiserte meg for 1 år siden, men hva "vant" jeg på det? Ingenting. Så skal melde meg ut. 

Anonymkode: 68bec...b77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dog mener jeg at alt som fagforeningen på din arbeidsplass forhandler frem for sine medlemmer ikke skal tilgodeses de som  ikke er organiserte!   

Ja, er ikke uenig i den. Hadde ikke gjort meg noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler ca. 1000 kr for å være medlem, resten får jeg skattefradrag for. Jeg sparer mer enn 1000 kr på svært gode forsikringsordninger. Og jeg er solidarisk, har får streikebidrag om vi blir tatt ut i streik, om det skulle bli lockout er jeg sikret. Jeg er med på å kjempe for bedre arbeidsforhold.

Jeg anbefaler andre å melde seg inn,  men ingen mobbing på vår arbeidsplass rundt dette. 

Anonymkode: 6f124...187

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (2 timer siden):

Maks fratrekk for fagforening på skatt er vel 5800

Er det ikke 22% av de 5800 vi får?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...