Gå til innhold

Har Oslo Vest glidd inn i en mørk sorg grunnet forbudet Au-pairer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man skulle tro det var en viktig sak?😂

For all del. Jeg stemmer borgerlig kommer fra fra er bra område( vet velstående mennesker ikke er onde)  i Oslo og liker ikke at sosialistene omtaler dette som slaveri. Og mange har sikker behandlet Au-pairene sine bra. Men det er da voldsomt så navlebeskuende og fokusere på denne saken. 

Er dette høyresidens Woke? Altså å fokusere på saker som virker virkelighetsfjerne for vanlige mennesker? 

Anonymkode: 287a2...bc5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man skulle tro det var en viktig sak?😂

For all del. Jeg stemmer borgerlig kommer fra fra er bra område( vet velstående mennesker ikke er onde)  i Oslo og liker ikke at sosialistene omtaler dette som slaveri. Og mange har sikker behandlet Au-pairene sine bra. Men det er da voldsomt så navlebeskuende og fokusere på denne saken. 

Er dette høyresidens Woke? Altså å fokusere på saker som virker virkelighetsfjerne for vanlige mennesker? 

Anonymkode: 287a2...bc5

Kan ikke se at høyresiden har fokusert noe særlig på denne saken, de argumenterte ut ifra sitt syn slik de gjør med alle saker.

Anonymkode: fa31b...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Virker som om dette var et hardt slag for mange; tenk å miste slavene sine...

Anonymkode: aebfc...13e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med au pair var virkelightetsfjernt for de fleste på Oslo Vest også. Er svært få som hadde au pair. 

Anonymkode: 3e6af...19b

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært systematisk utnytting av au-pairer i alle år siden ordningen ble innført. Jada mange hadde vennlig vertsfamilie og ble ikke utsatt for psykisk vold av fruen eller voldtekt av mannen, men ordningen var ren og skjær utnytting og lavtlønning og de fleste ble behandlet som slaver og ikke familiemedlemmer. Hadde de enda fått en ordentlig lønn så hadde det ikke vært så ille men å drive en sånn import bare for å slippe å betale ordentlig lønn er kjernen i hvorfor au pair ordningen var grov utnyttelse. 

Blir som å hente en somalier fra krigen for å vaske doen din for 5 kroner og et brød istedet for å ansette en utdannet renholderske med arbeidsrettigheter og normal lønn. Klart den fattige vil stå på og gjøre det hen blir bedt om fordi 5 kroner er mer enn hen får i Somalia men i Norge skal alle behandles likt, ha like rettigheter og lønnes anstendig. 

De som hovedsakelig har brukt au pair ordningen har gjort det for å spare penger for å tjene mer penger, og ikke for å ha kulturutveksling. I tillegg hadde de hatt råd til å ansette noen med ordentlig lønn men de ville heller utnytte mennesker i stedet. 

Dette er typisk høyresiden, så lenge det gagner de selv driter de i hvordan det skader og rammer vanskeligstilte og fattige eller arbeiderklassen. De skaper klasseskille og bryr seg ikke om andre. 

Anonymkode: 8fbfd...54e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sosial dumping.

Hvis vestkantfolk kan skaffe seg billig arbeidskraft fordi de kaller det "au pair". Hvorfor kan ikke jeg hente inn fattige indere til å jobbe for taxiselskapet mitt for 5 kroner timen. Jeg bare kaller det kulturutveksling.

Det blir en spiral til et herlig samfunn.

Anonymkode: 7ca0e...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror helt ærlig det ikke var så populært lengre. Pluss at covid tider, har allerede lært mange å klare seg uten aupair. Aupair-ordning var høyst problematisk for alle parter. Familier utnytter aupair til husarbeid og barnepass, men de jentene som kom hit, var her nesten utelukkende med et mål å finne seg en mann, eller jobb, og starte bedre liv. Det er ikke akkurat vest europeiske eller amerikanske jenter som var aupairer. Så aupairer hadde tendens til å forsvinne fra familier plutselig og bratt, ikke være hjemme på kveldene og netter. ikke egentlig ville å henge med familier noe mer enn de absolutt nødvendige 20 timer. Mange familier følte seg også utnyttet, så det gikk egentlig begge veier, selv om maktbalansen er selvsagt på familiens side, i mellom en familie og aupair. 

poenget mitt er at nei, det ble ikke en stor tragedie for mange, for noen veldig få edgecases kanskje. Som hun advokaten som valgte å få ikke én, men to barn, helt alene, uten ektemann eller foreldre. 

Anonymkode: 9f2eb...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...