Gå til innhold

Hvorfor støtter norske folk kriminelle gjenger med glede

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som er så glad i kokain og diverse rusmidler. De som synes det er kult.

Reflekterer de ikke over hvor det kommer fra?   Jo det gir svart inntekt til 12 årige Abdi på Stovner, til Maresk i Oslo sentrum og til Ken Tore i Tromsø.

Noen ganger blir det konkurranse mellom Abdi og Maresk, og dermed utløser det skyting.

Så hvorfor tror folk det er så greit og kult?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest In absentia
Skrevet

Enig. 

Vet faktisk om en fyr som stadig klager over kriminaliteten i Oslo og utviklingen i Sverige, men som sniffer i seg på hver fest.

Hykler. 

Skrevet

De som bruker narkotika reflekterer ikke over noe som helst.

Det er bare å holde seg unna slike personer og la dem ødelegge sine helse og liv på egen hånd.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Det stopper heller ikke med de kriminelle gjengene i Norge, det er videre finansiering av internasjonale kartell fra syd Smerika til ISIL. 

Bortsett fra hippidsmer med en hasj plante eller to i vinduskarmen/egen hage. De er stortest samme ulla som smugler inn et tonn hasj som de som smugler inn en mage sekk full av heroin. 

Liker ikke hele legaliserings debatten som pågår. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Inkognitoher
Skrevet (endret)

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det stopper heller ikke med de kriminelle gjengene i Norge, det er videre finansiering av internasjonale kartell fra syd Smerika til ISIL. 

Bortsett fra hippidsmer med en hasj plante eller to i vinduskarmen/egen hage. De er stortest samme ulla som smugler inn et tonn hasj som de som smugler inn en mage sekk full av heroin. 

Liker ikke hele legaliserings debatten som pågår. 

Mange tror at avkriminalisering og/eller legalisering vil fjerne problemene relatert til dop. 
Dette er feil av mange årsaker. I Nederland hvor de har avkriminalisert, kjemper kriminelle gjenger om markedet. Mafia med drap og grov kriminalitet er resultatet. 
Legalisering fører til økt bruk og det hvite markedet fortsetter ved siden av det svarte. 

Har mye mer tro på heroinassistert behandling som er et prøveprosjekt ved Ullevål sykehus hvor narkomane møter opp to ganger per dag for å få heroin i kontrollerte omgivelser. Aberet er at det koster mye penger, og helsevesenet flommer vel ikke akkurat over av penger og personell.  
Brukere, særlig ungdommer, må møtes med reaksjoner og hjelp ved bruk, ikke straff bortsett fra ved besittelse.

For tiden framstilles narkotika nærmest som helsekost, og det skapes et feilaktig narrativ om at kriminalitet vil forsvinne og brukerne vil få det så mye bedre om dop selges over disk 

Endret av Inkognitoher
Skrevet

100% enig med TS! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 hours ago, Drizzt said:

De som bruker narkotika reflekterer ikke over noe som helst.

Det er bare å holde seg unna slike personer og la dem ødelegge sine helse og liv på egen hånd.

"Narkotika"? Ordet er ødelagt av juristene. Nå brukes det som en fellesbetegnelse på ulovlige stoffer. Hvis du sier at du fikk narkotika (f.eks. morfin) av legen når du brakk beinet så vil folk i dag se rart på deg.

Endret av Bag
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
Bag skrev (11 minutter siden):

"Narkotika"? Ordet er ødelagt av juristene. Nå brukes det som en fellesbetegnelse på ulovlige stoffer. Hvis du sier du at fikk narkotika (f.eks. morfin) av legen når du brakk benet så vil folk i dag se rart på deg.

Jeg kaller det også narkotika som en samlebetegnelse på alt fra hasj til kokain og alt det andre som stadig kommer til. Morfin som smertestillende medisin, kaller jeg for medisin.  
Nei til legalisering av narkotika.

Skrevet
15 hours ago, Akryl said:

De som er så glad i kokain og diverse rusmidler. De som synes det er kult.

Reflekterer de ikke over hvor det kommer fra?   Jo det gir svart inntekt til 12 årige Abdi på Stovner, til Maresk i Oslo sentrum og til Ken Tore i Tromsø.

Noen ganger blir det konkurranse mellom Abdi og Maresk, og dermed utløser det skyting.

Så hvorfor tror folk det er så greit og kult?

Er bare å legalisere det så har ikke gjengene noe inntektsgrunnlag. Det hadde spart utrolig mye lidelse. Men sidrumpa og bakvendte norge er vel det siste landet som legaliserer det.

• Liker 6
Skrevet
Bag skrev (1 time siden):

"Narkotika"? Ordet er ødelagt av juristene. Nå brukes det som en fellesbetegnelse på ulovlige stoffer. Hvis du sier du at fikk narkotika (f.eks. morfin) av legen når du brakk benet så vil folk i dag se rart på deg.

Det Adobyen skrev.

Adobyen skrev (1 time siden):

Jeg kaller det også narkotika som en samlebetegnelse på alt fra hasj til kokain og alt det andre som stadig kommer til. Morfin som smertestillende medisin, kaller jeg for medisin.  

• Liker 3
Skrevet
Betasuppe skrev (1 time siden):

Er bare å legalisere det så har ikke gjengene noe inntektsgrunnlag. Det hadde spart utrolig mye lidelse. Men sidrumpa og bakvendte norge er vel det siste landet som legaliserer det.

Innrømmer jeg tenkte som deg.

Folk for gjøre som de vil. Helt til jeg ble pappa og ønsker ikke at mine barn skal begynne med dette. Nå er det forbudt, med alle feil og mangler. Men frykter signalet ved legaliseringa og det fritt kan omsettes og brukes der ungdommer oppholder seg.

Tror mange føler de er moderne og liberale helt til den dagen man evt. finner ei pipe på rommet til sin datter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Commander said:

Innrømmer jeg tenkte som deg.

Folk for gjøre som de vil. Helt til jeg ble pappa og ønsker ikke at mine barn skal begynne med dette. Nå er det forbudt, med alle feil og mangler. Men frykter signalet ved legaliseringa og det fritt kan omsettes og brukes der ungdommer oppholder seg.

Tror mange føler de er moderne og liberale helt til den dagen man evt. finner ei pipe på rommet til sin datter. 

Har også barn og da kan jeg si: Da er det DIN oppgave å hindre det. War on drugs har pågått i 50 år. har det blitt bedre? på tide å våkne opp.

Narkotika ble avkriminalisert i Portugal og landet har ikke gått under.

Endret av Betasuppe
  • Liker 7
Skrevet
Betasuppe skrev (2 minutter siden):

Har også barn og da kan jeg si: Da er det DIN oppgave å hindre det. War on drugs har pågått i 50 år. har det blitt bedre? på tide å våkne opp.

Når det lovlig så har du et verktøy mindre i verktøykassa. Når det er lovlig er det tommel opp fra myndighetene. Men forstår hva du mener.

• Liker 2
Skrevet
Just now, Commander said:

Når det lovlig så har du et verktøy mindre i verktøykassa. Når det er lovlig er det tommel opp fra myndighetene. Men forstår hva du mener.

Hvilke verktøy snakker du om? De "verktøyene" de har hatt har gjort mer skade en nytte . Forfølge og kaste folk i fengsel for å røyke en plante. Det er ikke like tøft når det er lovlig heller. 

Vil du forby alkohol? Det er det mest skadelige rusmiddelet.

• Liker 7
Skrevet
Betasuppe skrev (3 minutter siden):

Hvilke verktøy snakker du om? De "verktøyene" de har hatt har gjort mer skade en nytte . Forfølge og kaste folk i fengsel for å røyke en plante. Det er ikke like tøft når det er lovlig heller. 

Vil du forby alkohol? Det er det mest skadelige rusmiddelet.

Som foreldre kan man fortelle at det er forbudt. Det er et verktøy/argument foreldre kan bruke. Vise til konsekvenser. Konsekvenser er å ikke få jobb innen yrker som krever sikkerhetsgodkjenning. Det KAN heve terskelen fra å starte. Det lukker dører i fremtiden osv.

Jada, alkohol er skadelig. Men det blir en lang prinsipiell diskusjon. 

Mitt poeng er at forbud hever terskelen for å bruke nark. Lovlig senker terskelen. Ønsker vi at ungdommer skal bruke narkotika? Sannsynligvis ikke. Det er garantert at flere vil bruke når det er lovlig. Og trenger vi flere brukere?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Commander said:

Som foreldre kan man fortelle at det er forbudt. Det er et verktøy/argument foreldre kan bruke. Vise til konsekvenser. Konsekvenser er å ikke få jobb innen yrker som krever sikkerhetsgodkjenning. Det KAN heve terskelen fra å starte. Det lukker dører i fremtiden osv.

Jada, alkohol er skadelig. Men det blir en lang prinsipiell diskusjon. 

Mitt poeng er at forbud hever terskelen for å bruke nark. Lovlig senker terskelen. Ønsker vi at ungdommer skal bruke narkotika? Sannsynligvis ikke. Det er garantert at flere vil bruke når det er lovlig. Og trenger vi flere brukere?

Det er bare synsing fra din side, og jeg tror det har motsatt effekt. Forbudt = tøft. Bruken har økt, men straffene er hardere. Det. Funker. Ikke.

• Liker 4
Skrevet
Betasuppe skrev (3 minutter siden):

Det er bare synsing fra din side, og jeg tror det har motsatt effekt. Forbudt = tøft. Bruken har økt, men straffene er hardere. Det. Funker. Ikke.

Tror ikke vi blir enige.

Har sett for mange psykoser og kjentfolk som har trengt i psykiatrien til at jeg tror ting blir bedre ved at flere begynner. Og at flere begynner er 100% sikkert. Og blir samfunnet bedre av det? Jeg tror ikke det.

Bildet som males av de fine butikken med de trente kundebehandleren som kan blande marokkansk hasj og rene fine produkter , alle gjengene vil bli venner fordi narkotika markedet forsvinner? 

Jeg kjøper den ikke.

Samtidig vil jeg understreke at å plage syke narkomane ved lange dommer og bøter er jeg ikke tilhenger av heller.

Jeg ser konflikten med at de som havner i uføret ikke blir ytterligere straffet , samtidig som jeg mener at narkotika ikke bør være lovlig. At det ikke henger sammen reint praktisk. Kanskje derfor jeg ikke er politiker😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, Adobyen said:

Ja, slik har det blitt. I stedet for å lage seg ett nytt ord stjeler juristene et etablert ord og ødelegger det. Narkotika var opprinnelig alle opiumspreparater (uavhengig av om de var lovlige eller ikke). Morfin, også til medisink bruk, er et narkotikum uansett hva juristene måtte mene.

• Hjerte 1
Gjest Inkognitoher
Skrevet (endret)
Betasuppe skrev (3 timer siden):

Nei, Portugal har ikke gått under, men portugisisk ungdom bruker mer stoffer enn norsk ungdom. 
En annen ting er at Portugal satte inn massive tiltak parallelt, så forskerne er uenige om hva som er årsaken til at bruken ikke har gått enda mer opp enn hva det har gjort. 
Overdosene er vårt store problem. Det må vi løse på en human måte slik at folk slipper å dø 

https://www.fhi.no/nettpub/narkotikainorge/bruk-av-narkotika/narkotikabruk-blant-ungdom/

Endret av Inkognitoher

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...