Gå til innhold

Barnehage,familebarnehage

Anbefalte innlegg

Gjest En liten gjest
Skrevet

Permisjonen nærmer seg slutten og vi skal finne et sted hvor minsten kan være

Jeg gruer meg litt til å sende minsten til en "fremmed" og miste kontrollen, men samtidig vet jeg at barn har godt av å være sammen med andre barn

Hva er best kommunal barnehage, familiebarnehage eller dagmamma?

Noen som har erfaringer og dele

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

En familiebarnehage der man kjenner til de som driver den, er det beste for de aller minste, er nå min mening ;)

(hvis man ikke kan/vil gå hjemme lenger naturligvis)

Skrevet

Jeg har vært veldig fornøyd med familiebarnehage. Det er et lite miljø, men likevel ordnet. Vi har en veldig veldig bra familiebarnehage, da. Den er som en vanlig barnehage, bare med færre barn (8-10), med pedagogisk opplegg og tilsyn, faste dagsprogram og kjempeflinke ansatte. Du burde besøke noen i din nærhet og gjøre deg opp en mening om hvilken som passer dere, for jeg tror fambhg kan være veldig ulike tilbud.

Skrevet

Jeg mener at en 0-3 års avdeling er det beste for små barn. De er sjeldent mange barn på avdelingen og det er pedagogisk leder som styrer avdelingen. Jeg hadde ikke valgt noe annet i allefall.

Skrevet

Hei,

jeg brukte dagmamma til gullet var 3 år og gikk over til barnehage etterpå. Syntes det føltes tryggere med 1 voksen å forholde seg til, samtidig som der var flere barn i nærmiljøet slik at gullet hadde noen å leke med. Da hun gikk over i barnehage var hun veldig klar for flere utfordringer, og hun trivdes godt der.

En venninne valgte familiebarnehage først. Der er det 1 voksen og maks 4 barn under 3 år. Et lite miljø, men stort nok til et lite barn. Min venninne var også veldig fornøyd med dette.

Lykke til med valget, vet det ikke er lett :klem:

Skrevet

Jeg ville ikke valgt dagmamma . Du aner ikke hva du får hos en dagmamma(hvis du ikke kjenner vedkomne selvfølgelig) Kan hende ho bare sitter der og lar barna "seile" sin egen sjø. En familie barnehage er jo greit, men, ville helt klart foretrukket en vanlig barnehage selv. Der er det flere voksne og de har rammer som de må forholde seg til. Tror ikke det har noe betydning for barna om det er 8 barn eller 14. Og de har forsket på at barn som kommer i barnehage da de er 1 år kommer veldig godt ut av det senere..både sosialt og læringsmessig.

Skrevet

Datteren vår begynte i en kommunal barnehage da hun var 9 mnd (gikk 3 dager i uken), det er aldersblandede avdelinger så barna var fra alderen 9mnd - 5 år. Tuppa vår syntes det var kjempe gøy med all oppmerksomheten hun fikk fra de andre barna, og stortrivdes fra første stund. Det er vel ca 17 barn på avdelingen, men ikke alle går der hver dag.

Dette er et valg jeg i hverfall IKKE angrer på, hun har hatt så godt av å komme seg blandt andre barn, lære å dele leker, ta hensyn osv.

Hun er nå snart 18 mnd og vil IKKE hjem når hun blir hentet :ler:

Jeg ville forhørt meg litt med andre foreldre om kvaliteten på den kommunale barnehagen, familiebarnehagene der du bor, for det er jo alltid store forskjeller rundt om i landet.

Dagmamma ville jeg ikke valgt, med mindre hun er utdannet som førskolelærer eller har annen relevant utdanning. Barn trenger mye stimulering fra 1års alder og oppover, derfor er det viktig med en relevant utdanning.

Lykke til :klem:

PS. du kan jo evt forhøre deg med forskjellige kommunale/private/familie barnehager om du kan komme å se en dag hvordan det er der. Evt få tilsendt ukesplaner/årsplan for å se hvilken barnehage som tar opp det DU mener er viktig for ditt barn. Så har du et bedre grunnlag for å ta din avgjørelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...