AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Ser at flere og flere råder en til å ha det, men jeg er ekstremt lite datakyndig. Anonymkode: d6d09...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 12. april 2023 #2 Del Skrevet 12. april 2023 Har OpenVPN som fulgte med en mediahost server. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kratt_ Skrevet 12. april 2023 #3 Del Skrevet 12. april 2023 Fornøyd med Express VPN den gangen jeg brukte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 ExpressVPN eller NordVPN, jeg abonnerer på begge og er godt fornøyd. Selv om det kanskje frister med gratisalternativer så lønner det seg ikke og det er heller ikke sikkert. Anonymkode: 6a7de...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Hva er egentlig poenget? Utenom streaming da. Anonymkode: 13484...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er egentlig poenget? Utenom streaming da. Anonymkode: 13484...b85 Få tilgang til nettet, enkelt og greit. Se ting på streamtjenester som ikke er tilgjengelig i Norge. Sikkerheten som folk snakker om er selvfølgelig bare tull. Hvorfor det liksom skulle være noe tryggere å gi personlig info til en vpn leverandør heller enn internetleverandøren din kan du jo lure på. Hvis du er I EU-soner så er det nok tryggere å surfe blant internetleverandører regulert av eu sine retningslinjer heller enn vpn-tjenester som er utenfor eu. Anonymkode: 5d3b3...e76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Del Skrevet 13. april 2023 Torguard har jeg brukt i lang tid, meget fornøyd med det! Anonymkode: d20c3...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Del Skrevet 13. april 2023 Hvilke av disse funker på HBO Max (USA)? Jeg prøvde med NordVPN, men veldig ofte klarte jeg ikke logge inn. Anonymkode: 96f2c...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Del Skrevet 15. april 2023 Surfshark funker bra for meg. Anonymkode: 1fde6...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Del Skrevet 15. april 2023 Folk som bruker vpn er mistenkelige. "Bruke det til streaming". Lol, ja sikkert. Heldigvis kan Kripos kan fortsatt se hva du gjør hvis de virkelig vil. F. eks. mistanke om terrorisme eller annet ymse (du vet godt hva). Anonymkode: 714af...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 16. april 2023 #11 Del Skrevet 16. april 2023 (endret) On 4/12/2023 at 7:50 PM, AnonymBruker said: Hva er egentlig poenget? Mange tror at VPN handler om å være anonym. Det er bare halve sannheten. Tro det eller ikke men dette handler kun om data. Det finnes mange forskjellige typer VPN. Let's do the basics: Når du går på nett så har du to utfordringer. Det å utveksle data på sikker og privat måte uten at andre kan lese det. Det å være anonym f.eks. mot destinasjon og/eller andre som observerer deg på veien til destinasjonen. Eller rett og slett å skjule seg. Å benytte seg av en VPN tilbyder som f.eks. OpenVPN så sikter du inn på siste problemstillingen. Men på en dårlig måte. Om du går til et nettsted, så får internettleverandøren med seg at du besøker nettstedet (meta-data). Nettstedet får med seg at du kommer fra en norsk internettleverandør. Spørsmålet om VPN handler dermed rett og slett om følgende spørsmålet i praksis: Hvem vil du være anonym mot? Ønsker du å være anonym mot nettstedet? Ønsker du å være anonym mot leverandøren din? Bruker du VPN, så ser internettleverandøren kun at du har gått til VPN tjenesten, om og om igjen dersom du bruker det konsekvent. Det går altså ikke an å bygge et datasett om deg og hvilken adresser du surfer til (gitt at også DNS oppslaget skjer via VPN løsningen). Så langt så greit. Nettstedet du besøker vet også kun at du kommer fra en VPN tilbyder sin server f.eks. plassert i utlandet. Du er dermed anonym mot nettstedet i den forstand at de får falske eller ingen informasjon om hvor du kommer fra. Så langt så greit. MEN .. stor men .. merk følgende punkter: Du er ikke anonym mot VPN tilbyderen. Den vet hvor du kommer fra og hva nettsteder du besøker. Den vet når du gjør det og i tillegg har den gjerne også dine betalingsinformasjon lagt inn. Mange VPN tilbydere sier at de ikke lagrer data om deg men kjente rettssak har vist det motsatte. Istedenfor at internettleverandøren din bygger et meta-datasett om deg, så betaler du en tredjepart til å gjøre det. Ja, du kan omgå geo-blocking ved bruk av VPN. Men en del nettsted prøver å blokkere kjente VPN serveradresser for å unngå slik atferd og de lykkes relativt greit med det. Du er kun anonym mot nettstedet så lenge du ikke logger inn. Logger du deg inn på nettstedet så forteller du identiteten din til nettstedet. Hva bør du gjør? Bruk VPN som et verktøy når du trenger å være anonym mot destinasjonen. Bruk VPN på offentlige plasser der du ikke stoler på f.eks. wifi-hotspots og lignende dersom du trenger skjule hva adresser du besøker. Har du ikke behov for de to punktene nevnt ovenfor, så bør du ikke kjøpe VPN. Schmuhu Endret 16. april 2023 av Schmuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Del Skrevet 16. april 2023 Jeg bruker VPN på min mobiltelefon nå fordi det er inkludert i en app som jeg antar jeg kan stole på (Privacy Pro). I utgangspunktet bruker jeg den for å blokkere sporing gjennom apper på iPhone. Jeg bruker en lignende app på Android. VPN er inkludert i Privacy Pro, og den eneste grunnen til at jeg antar at den er til å stole på er at den IKKE er gratis. Det koster å drifte en VPN, og med mindre den som gjør det er usedvanlig gavmild, må de jo tjene penger på det på en eller annen måte. Det åpenbare alternativet er selvsagt at de samler og selger data om brukerne. En VPN kan jo også være drevet av myndighetene, og vil sikkert være en grei måte å tiltrekke seg nettopp dem man ønsker å overvåke ekstra. Anonymkode: 5df62...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 17. april 2023 #13 Del Skrevet 17. april 2023 TunnelBear. Personvernet er viktig for meg derfor jeg bruker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Del Skrevet 17. april 2023 Peanut skrev (17 minutter siden): TunnelBear. Personvernet er viktig for meg derfor jeg bruker det. Jeg hadde TunnelBear før men sa opp abonnementet p.ga. personvernet, etter at de ble kjøpt opp av McAfee så stoler jeg ikke lenger på den tilbyderen. Anonymkode: 6a7de...589 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Del Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 1.31): Folk som bruker vpn er mistenkelige. "Bruke det til streaming". Lol, ja sikkert. Heldigvis kan Kripos kan fortsatt se hva du gjør hvis de virkelig vil. F. eks. mistanke om terrorisme eller annet ymse (du vet godt hva). Anonymkode: 714af...4bb Noen av oss liker ikke tanken på at det stadig bygges profiler på deg, for å selge deg ting. ALT du liker, søker på, tenker på, lurer på osv. blir faktisk registrert. Men dersom du selv trives med dette, så er det heldigvis ditt valg Anonymkode: 6104e...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå