Gå til innhold

Utfordrende 2.5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ønsker tips i forhold til et barn på 2,5 år som har en veldig utfordrende atferd. Jeg skriver i korte punkter områder som er utfordrende:

-Hører aldri på beskjeder

-Når det blir gitt en beskjed sier barnet at h*n har blitt kjeftet på

-Svarer voksne stygt tilbake 

-Hele tiden i konflikt med andre barn, kan ikke leke med andre

-Slår og sparker både voksne og barn (ikke veldig ofte)

Jeg ønsker ikke å si hvilken relasjon jeg har til dette barnet, men hadde satt veldig stor pris på om noen har erfaringer med slik atferd og hva som kan jobbes med. 

Anonymkode: d89ca...b29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke er forelder til barnet tenker jeg du ikke trenger få tips 

Anonymkode: f24aa...2ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, du har med å gjøre en helt normalt 2 åring i trassalder. 

Anonymkode: 107f0...ca7

Skrevet

Det er veldig vanskelig å skulle "gi tips" når du ikke skriver noe om i hvilken kontekst den utfordrende atferden skjer i. Du formulerer deg på en måte som ganske tydlig legger problemene ene og alene hos barnet. For å virkelig kunne hjelpe dette barnet, må du se barnet i et helhetsperspektiv og forstå at utfordringene ikke er noe barnet har, men noe som skjer i relasjon til omgivelsene barnet befinner seg i. 

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som et barn som ikke har det bra, og at dette også går ut over andre.

Et barn som blir mye kjeftet på, eller oppfatter å bli kjeftet på, kan stenge beskjedene ute for å skjerme seg. En del personer tåler f.eks. ikke høy stemme, og vil sile det bort som en traumerespons. Det hjelper å berøre barnet før du gir beskjeden med lav/normal stemme. En gruppebeskjed vil ikke et lydsensitivt barn ta inn.
Bare en strøtanke pga. gjenkjennelse av et annet barns adferd.

Den adferden mot andre barn må justeres. Observer, og prøv å se hva som utløser konflikter eller reaksjoner.
Snakk med barnet. "Jeg ser at du skvatt, da Per blalbla.." "Hei, nå går vi og ser hvordan det går med blabla".
Et så lite barn vil ha begrensa ordforråd til å forklare sin egen reaksjon, og hva som ligger bak. Du kan i alle fall lese og anerkjenne følelsene, og skjerme det ut av de vanskelige situasjonene. Forklare at det finnes andre alternativer enn f.eks. å slå eller kjefte. "Du kunne ha spurt henne, istedet for å..."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei! Jeg ønsker tips i forhold til et barn på 2,5 år som har en veldig utfordrende atferd. Jeg skriver i korte punkter områder som er utfordrende:

-Hører aldri på beskjeder

-Når det blir gitt en beskjed sier barnet at h*n har blitt kjeftet på

-Svarer voksne stygt tilbake 

-Hele tiden i konflikt med andre barn, kan ikke leke med andre

-Slår og sparker både voksne og barn (ikke veldig ofte)

Jeg ønsker ikke å si hvilken relasjon jeg har til dette barnet, men hadde satt veldig stor pris på om noen har erfaringer med slik atferd og hva som kan jobbes med. 

Anonymkode: d89ca...b29

Dette er tegn på omsorgssvikt. Barnets oppførsel speiler omsorgen det mottar. Har du kjennskap til foreldrene? 

Anonymkode: 4488c...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...