AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Hei. naboen vår har valgt å sette opp trampolina si RETT ved gjerdret til oss. Det er hoppende hoder rett inn i stua og veldig mye støy, selv med alle vinduer lukket. Vi har også trampoline men den er satt helt ytterst bortest på tomta og ikke til bry for noen. Vi er nyinnflyttede i nabolaget. Jeg gledet meg til å tilbringe tid ute og nyte våren, nå setter dette en skikkelig demper på det hele, i tillegg sliter vi med å legge minstemann pågrunn av bråket. Det mest irriterende er at de har en stoor plen som går rundt på andre siden av huset, og den delen av tomta grenser ikke til ett annet hus. De har heller ikke noe på den plenen. Fatter ikke hvorfor den trampolina skal stå klin inni vår hage når de har så mye plass å sette den hvor den ikke plager noen. Enten må vi få dem til å flytte den, bygge ett høyere gjerde eller flytte for sånn her kan vi ikke ha det. Noen tips til hvordan få dem til å flytte den? Jeg skjønner «gå og forklar situasjonen på en hyggelig måte» men hva om de nekter? Anonymkode: 62332...324 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. naboen vår har valgt å sette opp trampolina si RETT ved gjerdret til oss. Det er hoppende hoder rett inn i stua og veldig mye støy, selv med alle vinduer lukket. Vi har også trampoline men den er satt helt ytterst bortest på tomta og ikke til bry for noen. Vi er nyinnflyttede i nabolaget. Jeg gledet meg til å tilbringe tid ute og nyte våren, nå setter dette en skikkelig demper på det hele, i tillegg sliter vi med å legge minstemann pågrunn av bråket. Det mest irriterende er at de har en stoor plen som går rundt på andre siden av huset, og den delen av tomta grenser ikke til ett annet hus. De har heller ikke noe på den plenen. Fatter ikke hvorfor den trampolina skal stå klin inni vår hage når de har så mye plass å sette den hvor den ikke plager noen. Enten må vi få dem til å flytte den, bygge ett høyere gjerde eller flytte for sånn her kan vi ikke ha det. Noen tips til hvordan få dem til å flytte den? Jeg skjønner «gå og forklar situasjonen på en hyggelig måte» men hva om de nekter? Anonymkode: 62332...324 Prøv å vær hyggelig og si du sliter med å ligge minsten med trampolinen rett utfor. Og mye vråk og innsyn i stuen. Om de kunne vært snill og flyttet den litt lengre vekk. Har de god plass som er bra å ha den på kan det umulig være ett problem! Men mulig de har den der da de selv har oppsyn ut om ungene er alene på den? Anonymkode: b90d5...26f 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Nekter de så er det jo lite du kan gjøre. Men det pleier vel sjelden å være et problem om man spør på en hyggelig måte, dere kan og tilby hjelp til flytting av trampolinen. Anonymkode: b4a7f...8dc 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Du kan jo nevne naboloven § 2. Naboloven § 2 har regler om at ingen må gjøre eller sette i verk noe som urimelig eller unødvendig er til skade eller ulempe på naboeiendommen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 Dersom de nekter kommer du ingen vei. Barnet vil sannsynligvis bli vant til lyder om litt, og da går sannsynligvis leggingen lettere. Mulig dere også vil vende dere til lyden. Anonymkode: ff817...b04 1
Arkana Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 Du tar jo sorgene på forskudd ved å lure på hva du skal gjøre om de nekter. De aller fleste mennesker ville forstått det hvis du forklarte problemet og bare flyttet trampolinen. Å slå i bordet med naboloven synes jeg er ganske overdrevet og det er jo uansett ganske subjektivt hva som er til skade eller ulempe for naboen så det er absolutt ikke sikkert man ville vunnet fram med en slik sak. Man kommer uansett lengst ved å være hyggelig og forklare problemstillingen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. naboen vår har valgt å sette opp trampolina si RETT ved gjerdret til oss. Det er hoppende hoder rett inn i stua og veldig mye støy, selv med alle vinduer lukket. Vi har også trampoline men den er satt helt ytterst bortest på tomta og ikke til bry for noen. Vi er nyinnflyttede i nabolaget. Jeg gledet meg til å tilbringe tid ute og nyte våren, nå setter dette en skikkelig demper på det hele, i tillegg sliter vi med å legge minstemann pågrunn av bråket. Det mest irriterende er at de har en stoor plen som går rundt på andre siden av huset, og den delen av tomta grenser ikke til ett annet hus. De har heller ikke noe på den plenen. Fatter ikke hvorfor den trampolina skal stå klin inni vår hage når de har så mye plass å sette den hvor den ikke plager noen. Enten må vi få dem til å flytte den, bygge ett høyere gjerde eller flytte for sånn her kan vi ikke ha det. Noen tips til hvordan få dem til å flytte den? Jeg skjønner «gå og forklar situasjonen på en hyggelig måte» men hva om de nekter? Anonymkode: 62332...324 Har ingen tips. Du bør bare gå og snakke med de.. Bare si at det er vanskelig å legge barnet deres, og om de kan være snille og si til ungene at de ikke må hyle og rope mens de hopper etter kl 19 eller noe. Når du legger dette til grunn vil de også bli mer oppmerksomme på det ellers på dagen også. Men noen er bare dust og tenker kun på seg selv så idk. Men folk er som oftest forståelsesfulle da. Anonymkode: 61e24...47e
Bøtteballetten Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 Lykkedykker skrev (3 minutter siden): Du kan jo nevne naboloven § 2. Naboloven § 2 har regler om at ingen må gjøre eller sette i verk noe som urimelig eller unødvendig er til skade eller ulempe på naboeiendommen. Tror jeg ville spurt på en pen måte først, før man begynner å referere til noe lovverk. Ser for meg at det kan trigge motvilje. 3
bundaberg Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 Kanskje begynne å mase daglig så de tar kanskje hintet? Jeg hadde en nabo som parkerte rett utenfor min dør der jeg bodde, ba vedkommende flytte bilen daglig til en dag bilen ble borte.
Rødstrupa Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei. naboen vår har valgt å sette opp trampolina si RETT ved gjerdret til oss. Det er hoppende hoder rett inn i stua og veldig mye støy, selv med alle vinduer lukket. Vi har også trampoline men den er satt helt ytterst bortest på tomta og ikke til bry for noen. Vi er nyinnflyttede i nabolaget. Jeg gledet meg til å tilbringe tid ute og nyte våren, nå setter dette en skikkelig demper på det hele, i tillegg sliter vi med å legge minstemann pågrunn av bråket. Det mest irriterende er at de har en stoor plen som går rundt på andre siden av huset, og den delen av tomta grenser ikke til ett annet hus. De har heller ikke noe på den plenen. Fatter ikke hvorfor den trampolina skal stå klin inni vår hage når de har så mye plass å sette den hvor den ikke plager noen. Enten må vi få dem til å flytte den, bygge ett høyere gjerde eller flytte for sånn her kan vi ikke ha det. Noen tips til hvordan få dem til å flytte den? Jeg skjønner «gå og forklar situasjonen på en hyggelig måte» men hva om de nekter? Anonymkode: 62332...324 Det vet du ikke før du tar praten. Vær rolig, høflig mm. Hvis det er ok naboer vil de forstå og fikse det. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Nyinnflyttet ? Ta med deg ett stort smil og muffins Presenter deg og problemet. Anonymkode: e4503...473 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 ja eller mulig heller blomst enn muffins 😅 Anonymkode: e4503...473
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 Begynn å gå naken i stua 😅 Men ellers, må vel være lov å si at de må være stille etter kl 18 pga legging ellers må de flytte trampolinen lengre vekk. Deres valg Anonymkode: 92520...dfa
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Begynn å gå naken i stua 😅 Men ellers, må vel være lov å si at de må være stille etter kl 18 pga legging ellers må de flytte trampolinen lengre vekk. Deres valg Anonymkode: 92520...dfa Eh nei det kan man selvsagt ikke kreve Anonymkode: 6c582...475 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Begynn å gå naken i stua 😅 Men ellers, må vel være lov å si at de må være stille etter kl 18 pga legging ellers må de flytte trampolinen lengre vekk. Deres valg Anonymkode: 92520...dfa Stilletiden er som regel fra 23.00 i boligfelt, så å be noen om å være stille fra fem timer før er nok ikke så enkelt å få til! Anonymkode: 8e89f...238
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at det ordner seg! Bor selv i rekkehus hvor det bor større barn og her hoppes det til 20/21 på hverdager. Alle (bortsett fra en🙄) har satt trampolinene lengst mulig unna husene, denne familiene med tre barn er også nabo med den eneste i boligfeltet med baby. Vet at de har spurt om barna kan dempe seg litt etter kl. 19 og det ble ikke godt mottatt. Alle soverommene er på hagesiden og de har trampolinen helt inntil plattingen og på de med baby sin side av hagen. Usikker på hva de med baby skal gjøre for naboene kommer ikke til å slutte. Er ikke helt med på at jeg synes det er greit å kreve at barn skal være stille fra kl. 19 hver dag heller. At man kan flytte trampolinen lengst unna og ikke skrike er jo greit, men helt stille? Nei.. Anonymkode: 52075...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 Jeg tror jeg ville spurt om hvorfor de flyttet trampolinen helt inntil deres gjerde. Hva som ligger bak beslutningen, for det høres jo helt hodeløst ut å velge naboens hus når de har flere andre muligheter som HI nevner. Synes det er en rar beslutning og ville bedt de redegjøre for hvorfor de synes dette var den beste løsningen - kanskje de selv da skjønner hva de har gjort.. lykke til Anonymkode: 06e22...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 Dette kan du ikke kreve i det hele tatt. Naboen kan sette opp trampoline hvor de vil på egen tomt. Anonymkode: d2c85...115 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette kan du ikke kreve i det hele tatt. Naboen kan sette opp trampoline hvor de vil på egen tomt. Anonymkode: d2c85...115 Ikke helt sikker på hvem du svarer her, men selv om det er naboens tomt må de tåle å få spørsmål om valget når det åpenbart er til sjenanse for naboen. Man må ikke bli så konfliktsky at ingen skal kunne spørre hverandre om hva som er tenkt/ evt ikke tenkt her. Få igang en dialog, som ser ting fra flere sider og tenk om naboen faktisk har en velbegrunnet årsak til plasseringen - ja, tenk det - da får de jo sagt det da og kanskje tanken på at « naboene er idioter» legges død.. evt at de selv finner ut at de skal flytte den litt. Anonymkode: 06e22...f7a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå