Gå til innhold

Leger oppfører seg ikke bra mot overvektige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er et vektproblem, egentlig. Er syltynn men har blitt avfeid som hypokonder (hadde sykdom som trengte behandling). Når man er tjukk så bruker de vel ordet tjukk istedetfor hypokonder.

Leger har en tendens til å tenke at det er psykisk og at pasienten overdriver

Anonymkode: 39bb5...a28

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde en fastlege som alltid spurte om jeg ville ha slankemedikamenter når jeg kom innom kontoret. Mange av tingene jeg kom inn for hadde ingenting med vekt å gjøre, som senebetennelse i hånda/armen, men svaret var alltid det samme, jeg måtte slanke meg. Skiftet etterhvert fastlege, og fikk heldigvis den hjelpa jeg trengte. Den beste fastlegen jeg har hatt, savner henne veldig. Har i dag en fastlege som ser meg. Ikke for det, hun har nevnt vekta og vi har et opplegg på det nå, men det har aldri vært hennes svar når jeg har vært innom for noe. Aldri. Så det finnes leger der ute som ser en, ser forbi vekt, som er genuint ute etter å hjelpe en.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser alt det negative overvektige får fra helsevesenet så kjenner jeg hvor takknemlig jeg er for behandlingen jeg har fått.

Jeg har ekstrem høy bmi, over 50. Har aldri fått negativ respons fra noe helsepersonell. Har hatt flere fastleger, vært gravid og født. Ingen av problemene jeg har kommet med har ført legen over til å snakke om overvekt.

De har selvfølgelig gitt råd om vekttap, men det tror jeg de er pliktig til å gjøre, fordi de er «ansvarlig» for pasientens helse.

Anonymkode: d26c1...6dc

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var overvektige  og  veldig  nybakt mor.   Legen gadd ikke skjekke meg fysisk etter 6 ukers  kontrollen  pga hadde keisersnitt og sa den spiralen må jeg få en spesialist  å sette inn siden magen din er i veien.  .. og sendte meg ut.   Tok noen år før jeg turte å sette inn en spiral og  bytta lege.  

Anonymkode: de0da...893

• Liker 4
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mye negativt dere har hørt, trist😢

Jeg har selv vært overvektig i rundt ti år, på det meste 115 kg. Har vært masse inn og ut av sykehus, både grunn av både kreft og diverse fysisk de siste årene, og aldri har noen kommentert vekta mi. Kun blitt spurt en gang om jeg var sikker på at jeg var så tung når jeg har vært i narkose. 

Spurte til sist fastlegen for to år siden om hjelp til å gå ned noen kilo. Hun ville selvsakt hjelpe meg, ikke et vondt ord fra henne om overvekten min. Hun har heller aldri nevnt vekten min før jeg tok det opp selv. 

Anonymkode: cca36...cb0

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er overvektig og fått veldig god hjelp av fastlegen min gjennom 5 år. Måtte slutte på slanke medisiner da jeg ble gravid, og gikk selvsagt opp igjen kiloene og litt til. Men sykehuset så bare på bmi og var virkelig jævlige mot meg og masa om vekta, kosthold og bevegelse som om jeg var en idiot som ikke forstod noen ting, fra første gang jeg var på kontroll. Er sykt lurt å fortelle en med omfattende overspisingslidelse at man kan ta ett eple istedenfor en bolle på vei hjem fra jobb, og gå av busstoppet ett stopp tidlgiere. Altså hallo, jeg har gått ned over 70 kg på egenhånd før, det var ikke sunt og er noe jeg er åpen om. Ikke be meg om å ta ett jævla eple! 

Men ja, da baby var ute og jeg kunne fortsette på medisinene fikk jeg tilbake til komfor vekt. Men sykehuset og alle andre helsepersonell jeg møtte på i forbindelse med graviditet så meg bare som en fettklump. 

Anonymkode: f0ad6...03b

• Hjerte 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klaget i flere år på vonde knær. Legen sa det bare var å trene, gå ned i vekt osv. Viste seg å være en 7cm stor tumor i kneet. 

Anonymkode: d97f6...e91

• Liker 4
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor så er det et legepar som er litt berykta for å foreslå trening og kostholdsendring som løsning på det meste. Dette har nok fornærma ganske mange som har ønska seg andre løsninger. Jeg tror heller ikke at han kommuniserer på en skånsom måte.
Jeg fortalte henne at dette er noe folk snakker om, og misliker. Så spurte jeg hvorfor jeg aldri har hørt om noe om vekt, siden jeg har hadde hatt en del helseoppfølging det siste året før den samtalen. Hun svarte at nyttårsforsettet hennes var å ikke gi råd om ting som folk ikke hadde spurt om 🥳 Det er generelt et godt leveråd, tror jeg. Så lenge pasientens tilstand ikke er relatert til overvekten.

Seinere har hun snakka om at helsevesenets forståelse av overvekt øker og blir mer nyansert. Det er så komplisert at det er mer farlig å gi forenkla råd enn å la det ligge. F.eks. forståelsen av at overvekt i mange tilfeller er en traumerespons, og at traumebehandling er mer viktig for å få tilbake kroppen sin enn å kutte sukker og øke trappegåing.
Man ser jo også at forståelsen av slik som lipødem har økt, som om tilstanden skulle ha vært ny, Der folk fikk dårlige slankeråd, fordi helsepersonell ikke gjenkjente sykdommen, og kunne henvise til riktig type behandling.

Noe annet som er viktig å ta med inn i de moralistiske talene er at selv om helsa vår generelt blir bedre så øker forekomst av slag og infarkt, og rammer flere yngre, friske personer. Å skylde på livsstil er derfor for enkelt, og man må finne ut mer av slike endringer før man stempler enkeltpersoner som en helsefare.

Anonymkode: 77da3...50e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri fått høre noe negativt fra min fastlege og eneste gangene min vet har blitt et emne så har det vært jeg som har kommentert vekten.

Men selvfølgelig så hopper jo de fleste til at det er vekten som er problemet om man kommer til legen. En venninne av meg døde av kreft som jeg er overbevist om kunne vært unngått om hun bare hadde fått tidligere undersøkelser men hun ble bare avslått med at det er vekten som er årsaken til smertene.

En annen venninne har klaget over oppblåsthet i flere år, nei hun spiste feil og bare hun gikk på lowfodmap og gikk ned i vekt så kom alt til å blir bra, hun hadde magekreft, en bekjent hadde samme symptomer hun fikk samme beskjed men hun hadde eggstokkkreft. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg klaget i flere år på vonde knær. Legen sa det bare var å trene, gå ned i vekt osv. Viste seg å være en 7cm stor tumor i kneet. 

Hm, jeg har ogen tumor i kneet, her var det jeg som tenkte det var belastningen fra å være feit hele livet... Ikke en dødelig type eller fare for spredning da men var en liten oppvekker med tanke på at jeg bare slo det fra meg at det var at jeg var feit som var årsaken.

Anonymkode: 93e25...06b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hm, jeg har ogen tumor i kneet, her var det jeg som tenkte det var belastningen fra å være feit hele livet... Ikke en dødelig type eller fare for spredning da men var en liten oppvekker med tanke på at jeg bare slo det fra meg at det var at jeg var feit som var årsaken.

Gigantcelle tumor kalte dem det jeg hadde. Ble prioritert mtp operasjon, så de fikk den ut kjapt. Godartet da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gigantcelle tumor kalte dem det jeg hadde. Ble prioritert mtp operasjon, så de fikk den ut kjapt. Godartet da. 

Omg, vi har samme type, tror jeg. PVNS/Giantcell tumor har jeg. Det er jo tumor som oppfører seg som kreft men ikke dødelig. Relativ sjelden diagnose da så litt "gøy" å treffe andre som har vært borti det. Har lokal type selv som ikke gir meg noen store plager så jeg har valgt å la det være, har jo hatt den der iallfall 20 år nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veid 120 kilo, med en bmi på 43 på det meste. Har hele livet slitt med smerter i samtlige ledd av kroppen og jeg har slitt mye med magen (forstoppelse og løs mage om hverandre). Har vært hos fastlegen mange ganger pga disse plagene, og jeg har blitt møtt forskjellig hver gang. Den ene gangen, tok legen min masse blodprøver for å utelukke både det ene og det andre og ba meg samtidig om å gå ned vekt for da kunne vi iallfall utelukke at plagene mine var vektrelaterte. Jeg synes i utgangspunktet det var en fin måte å gjøre det på, for han avfeide meg ikke, men sa samtidig at å gå ned i vekt kunne hjelpe på. 
Fastlegen min sluttet ikke lenge etter det (alle prøvene han tok var fine), og jeg fikk ei ny. Jeg dro igjen til legen med plagene mine, og her opplevde jeg for første gang å bli fullstendig avfeid. Hun ville ikke gjøre noen ting før jeg hadde gått ned i vekt, for hun var overbevist om at plagene mine kun var vektrelaterte. På det tidspunktet hadde jeg allerede gått ned 15 kilo, men det brydde hun seg ikke noe om. Skiftet så fastlege, og dro på ny til legen. Han henviste meg videre, både til overvektspoliklinikken så jeg kunne få hjelp til å gå ned i vekt, men også til spesialist for å se om de kunne finne en årsak til plagene mine. 

Nå har jeg gått ned 50 kilo, veier i dag 75 og har fortsatt mye smerter i samtlige ledd. Får litt lyst til å oppsøke den legen som fullstendig avfeide meg, men det lar jeg være. 

Anonymkode: 3d9e8...d88

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Leste denne saken i dag. Utrolig trist å høre om slik behandling og diskriminering. 

Men hun jenta nederst i saken var veldig, veldig søt da 👌

Anonymkode: bb5ff...707

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

.

Endret av Lykkedykker
AnonymBruker
Skrevet

Leger forteller bare sannheten! Den kan dessverre gjøre vondt for enkelte.

Anonymkode: c9998...c48

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leger er ikke roboter som hele tiden snakker sant, de er mennesker.

Uperfekte, fordomsfulle mennesker som deg selv.

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overvekt, og legen har aldri kommentert noe til meg. BMI på 25/26. Fedme blir jo kanskje en annen sak? 

Anonymkode: 6d979...a86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri møtt en feit person som ikke selv var klar over størrelsen og problemene vekta eventuelt kan medføre på sikt. Hvis man kommer til legen med ørebetennelse så skal man slippe mas om slankepiller. Vil man prate om vekta så klarer man fint å ta initiativ til den praten selv. Slik det er nå kvier man overvektige seg for å gå til legen med plager fordi at de vet at vekten blir nevnt hver jævla gang og da dropper man å gå, det er utrolig synd for både pasient og pårørende.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Min gamle lege, håpløs og god. Hadde masse kroppslige plager, det meste ble henvist til overvekten min. Ikke alt da. Sier min gamle lege, hadde han som lege i 20 år, han gikk av med pensjon. Alt som handlet om migrenen min, han støttet alt. Han så at jeg ikke tålte de nye triptaner. Jeg fikk prøve alt annet. Men alt som ikke handlet om migrene, ble henvist til overvekt. 

Overraskelsen ble stor da, etter slankeoperasjon, hadde fortsatt smerter i marg og bein. Alt handlet ikke om overvekt. 

Jeg opplevde som tynnere å bli tatt på alvor i helsevesenet. Da ble jeg henvist til smerteklinikken. Ble henvist til spesialister. Da var det ikke snakk om vekt. Men, kroppslige smerter var akkurat det samme. Stor eller liten. 

Så jeg vet at større kropp betyr mindre hørsel hos legene. Jeg har fått flere diagnoser etter operasjon. Ikke noe jeg visste fra før. Men som tynnere, opplever mere respekt. Jeg har ikke glemt hvem jeg har vært i 20 år, så jeg blir litt kvalm av hele situasjonen. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...