AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Jeg husker ikke alt selv fra barneskolen men husker vi ikke var så mange jenter i klassen. Vi lekte sammen, men vi har 4-5 stykker som var gode venner hvor vi byttet på bestevenner i den gjengen. Det var fire stykker til hvor to av de ofte var utskiftninger (byttet skoler osv.). Kan huske vi var denne gjengen så lenge jeg husker. Har nå ei i førsteklasse som er veldig god venn med ei jente. Leker veldig lite med noen av de andre. Har tatt med flere hjem osv., men leker bare hjemme og ikke på skolen. Er det vanskelig å bli venn med de andre i 2. - 3. Klasse? Redd det blir dannet sterke bånd mellom de andre og at min jente faller utenfor... Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 32f1c...be7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Ungdomsskolen er gjerne skille. Mye vennskap endres da, pg i mye større grad enn 1-4 klasse. Sier det til tross for at begge mine har 1 og 2 venner de har vært nære venner med siden vi kom flyttende til ny barnehage da de var 4-5 år. Anonymkode: 2603f...d42
Arkana Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Alle mine tre har bestevenner som de har hatt siden starten av barneskolen. Så hovedvennskapene har bestått i flere år, men noe utvikling har det jo vært pga nye elever i klassen eller at andre vennskap har utviklet seg videre. Eldstemann går i 9. klasse på ungdomsskolen og kjernen i vennegjengen hans er fremdeles bestevennene han fikk tidlig på barneskolen (med noen ekstra som de har blitt kjent med i ettertid) så det er heller ingen automatikk i at det blir store endringer i vennskap ved overgang til ungdomsskolen. Noen finner seg raskt vennskap som består i mange år, men det er på ingen måte slik at vennskapene i 1. klasse er skrevet i stein. Det utvikler seg hele tiden og i tillegg kommer det jo nye elever og andre flytter. Du kan også være med på å hjelpe datteren din til å utvide vennekretsen sin ved å invitere klassekamerater hjem til dere.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Arkana skrev (10 minutter siden): Alle mine tre har bestevenner som de har hatt siden starten av barneskolen. Så hovedvennskapene har bestått i flere år, men noe utvikling har det jo vært pga nye elever i klassen eller at andre vennskap har utviklet seg videre. Eldstemann går i 9. klasse på ungdomsskolen og kjernen i vennegjengen hans er fremdeles bestevennene han fikk tidlig på barneskolen (med noen ekstra som de har blitt kjent med i ettertid) så det er heller ingen automatikk i at det blir store endringer i vennskap ved overgang til ungdomsskolen. Noen finner seg raskt vennskap som består i mange år, men det er på ingen måte slik at vennskapene i 1. klasse er skrevet i stein. Det utvikler seg hele tiden og i tillegg kommer det jo nye elever og andre flytter. Du kan også være med på å hjelpe datteren din til å utvide vennekretsen sin ved å invitere klassekamerater hjem til dere. Ts Det er dette jeg har gjort og prøver på. Den siste tiden vil hun ikke ha med noen hjem og snakker mindre og mindre om de andre barna. Har vært veldig opptatt av at hun skulle få en større omgangskrets og har også snakket med henne om at dette er viktig og gøy, men det har ikke hatt noen effekt. Så redd for videre fremtid rundt dette om de andre danner seg gjenger og hun er kun med denne andre venninna. Anonymkode: 32f1c...be7
Arkana Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts Det er dette jeg har gjort og prøver på. Den siste tiden vil hun ikke ha med noen hjem og snakker mindre og mindre om de andre barna. Har vært veldig opptatt av at hun skulle få en større omgangskrets og har også snakket med henne om at dette er viktig og gøy, men det har ikke hatt noen effekt. Så redd for videre fremtid rundt dette om de andre danner seg gjenger og hun er kun med denne andre venninna. Anonymkode: 32f1c...be7 Jeg skjønner hvordan du tenker for det er fint for barn å ha flere å spille på, men har barnet ditt det bra? For det er jo det aller viktigste. Noen har mange venner, noen har få, noen er utadvendte og sosiale sommerfugler og andre er introverte og foretrekker å være med bare én eller to og alt er normalt og greit. Fortsett gjerne å oppfordre henne til å invitere andre. Vær gjerne konkret "Skal jeg sende melding til mamma'n til X om hun vil bli med deg hjem etter skolen i morgen?" eller "Skal vi spørre om Y og Z vil dra på lekeplassen på lørdag?" i stedet for en mer generell oppfordring om å be andre hjem. Men hvis hun har det bra, er glad og fornøyd og ikke selv føler seg ensom eller gir uttrykk for at hun skulle ønske hun hadde flere venner så ville jeg ikke bekymret meg.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 Mye vennskap dannes på fritidsaktiviteter, det kan være lurt å være på tilbudssiden å kjøre til/fra aktivitet- ta med hjem før/etter aktivitet. Anonymkode: 2603f...d42
fru Alving Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 Veldig lite som er for sent i 1 klasse. Noen har mange venner, noen trives sammen med en. Det er klart ,man blir jo mer sårbar med en nær venn for det kan skje ting, flytting f.eks. Jeg tror mye kan skje og at du bare skal fortsette og komme med forslag. Begge mine har hatt nære venner i 1 klasse og ting har og forandret seg mye. Sønnen min var for eksempel veldig knyttet til en han hadde gått i barnehagen det første skoleåret, det var nok litt sånn felles skjebne. Etterhvert åpnet horisontene seg og han fikk flere venner i klassen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 Arkana skrev (24 minutter siden): Jeg skjønner hvordan du tenker for det er fint for barn å ha flere å spille på, men har barnet ditt det bra? For det er jo det aller viktigste. Noen har mange venner, noen har få, noen er utadvendte og sosiale sommerfugler og andre er introverte og foretrekker å være med bare én eller to og alt er normalt og greit. Fortsett gjerne å oppfordre henne til å invitere andre. Vær gjerne konkret "Skal jeg sende melding til mamma'n til X om hun vil bli med deg hjem etter skolen i morgen?" eller "Skal vi spørre om Y og Z vil dra på lekeplassen på lørdag?" i stedet for en mer generell oppfordring om å be andre hjem. Men hvis hun har det bra, er glad og fornøyd og ikke selv føler seg ensom eller gir uttrykk for at hun skulle ønske hun hadde flere venner så ville jeg ikke bekymret meg. Hun klager ikke over at hun er ensom på generelt basis. Men hun gir uttrykk for at det ikke er gøy på sfo og skole når bestevenninnen ikke er der. Samtidig ser jeg at hun gløder når hun har vært med andre venner hjemme. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mye vennskap dannes på fritidsaktiviteter, det kan være lurt å være på tilbudssiden å kjøre til/fra aktivitet- ta med hjem før/etter aktivitet. Anonymkode: 2603f...d42 Hun går på en fritidsaktivitet, har ikke dannet noen nye vennskap der. Vi skal melde henne på noe mer neste år og håper det kan hjelpe henne. Takk for tips om å ha med hjem før aktivitet. Da kunne vi hatt med det andre barnet hjem og tatt med på aktivitet! Anonymkode: 32f1c...be7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 fru Alving skrev (1 minutt siden): Veldig lite som er for sent i 1 klasse. Noen har mange venner, noen trives sammen med en. Det er klart ,man blir jo mer sårbar med en nær venn for det kan skje ting, flytting f.eks. Jeg tror mye kan skje og at du bare skal fortsette og komme med forslag. Begge mine har hatt nære venner i 1 klasse og ting har og forandret seg mye. Sønnen min var for eksempel veldig knyttet til en han hadde gått i barnehagen det første skoleåret, det var nok litt sånn felles skjebne. Etterhvert åpnet horisontene seg og han fikk flere venner i klassen. Ts Det er dette som er tilfelle her også. Denne bestevennen har vært der siden barnehagen og de var bestevenner der også i 3 år hvor det stort sett bare var de to. Kan jeg spørre om når horisonten åpnet seg for ditt barn? Hadde virkelig håpet vi hadde vært der nå, men føler det går feil vei. Anonymkode: 32f1c...be7
fru Alving Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts Det er dette som er tilfelle her også. Denne bestevennen har vært der siden barnehagen og de var bestevenner der også i 3 år hvor det stort sett bare var de to. Kan jeg spørre om når horisonten åpnet seg for ditt barn? Hadde virkelig håpet vi hadde vært der nå, men føler det går feil vei. Anonymkode: 32f1c...be7 Det skjedde mye fra 3/4 klasse tror jeg. Min sønn var og yngst i klassen og en litt umoden 1 klassing så han hang litt med de andre som og var litt "der" blant annet denne fra barnehagen. Egentlig angrer jeg på at vi ikke forsøkte å utsette skolestarten. Etterhvert så tok han mer igjen de andre guttene og fikk seg mange venner altså. Det skjer mye med barna i løpet av barneskolen, i starten er det mye nytt, det er overveldende å starte på skolen for mange. Jeg ser med mine at de i barnehagen og småskolen ofte var sammen med barn de kanskje egentlig var litt ulike og etter som tiden går finner de mer og mer venner som de har noe felles med.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 fru Alving skrev (34 minutter siden): Det skjedde mye fra 3/4 klasse tror jeg. Min sønn var og yngst i klassen og en litt umoden 1 klassing så han hang litt med de andre som og var litt "der" blant annet denne fra barnehagen. Egentlig angrer jeg på at vi ikke forsøkte å utsette skolestarten. Etterhvert så tok han mer igjen de andre guttene og fikk seg mange venner altså. Det skjer mye med barna i løpet av barneskolen, i starten er det mye nytt, det er overveldende å starte på skolen for mange. Jeg ser med mine at de i barnehagen og småskolen ofte var sammen med barn de kanskje egentlig var litt ulike og etter som tiden går finner de mer og mer venner som de har noe felles med. Ts Dette likte jeg å høre. Håper vi vil sitte igjen med samme type erfaring. Ser i grunn heller ikke helt hvorfor disse to er bestevenner så kanskje om et år eller to at det vil skje noe. Hadde håpet tidligere, men mulig dette er mer normalt enn jeg har trodd. Anonymkode: 32f1c...be7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå